ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Besynnerligheter  (läst 796 gånger)

2008-07-07, 19:25
läst 796 gånger

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Av en tillfällighet hittade jag för en tid sedan följande inskrivet på näst sista uppslaget i hfl Vårdinge AI:11 1836-1840:
 
Besynnerligheter
År 1839
Sexmannen Erik Ersson i Öster Sätra denna församling anmälde för Pastor att en Erik Ersson tillhörig quiga den 28 Maji 1839 framfött ett Missfoster, brunt till färgen med hufvud liknande en människa till ögon öron och hals, dock icke till näsa och munn hvarutinnan det snarare liknade ett Svintryne [tryne verkar överstruket, min anm.]. Kroppen skall hafva varit som en 1 l(?) påse alldeles rund ifrån halsen med en fäsvans i änden utan fötter. Åsyna vittnen till denna så kallade kalfs eller missfosters framkomst  voro utom Erik Ersson, Nils Anderssons Hustru Cathrina i Carlstorp, Torp: Enboms Hustru i Udden, Enkan Stina Bombla(?) från Christinedal i Wagnhärad, Hustru Anna Andersdotter i Gåsängen och Erik Erssons Dräng Anders Olofsson Lindström.
Händelsen inrapporterades av kronobetj. o Länsman Lindman till Landshö.Embetet.
 
Det var då många vittnen till denna händelse och jag kan ana att de var förskräckta.....
Ett par frågetecken har jag satt ut. Rymdmåttet på påsen och namnet Bombla.
Jag hittade ingen Bombla men det skulle möjligen kunna vara Blom.}
 
(Meddelandet ändrat av lindborgb den 07 juli, 2008)

2008-07-09, 22:12
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Birgitta!
 
Änkan Stina Bomler är densamma som änkan Stina Andersdotter som finns i Christinedal hos mågen och dottern (Vagnhärad AI:11 s 36). Stina var gift med Clas Bomler som dog 1813 i Christinedal.
 
Hälsningar
Stig Geber

2008-07-10, 15:17
Svar #2

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Var denna händelse kanske i rötmånaden. Det har ju förekommit lite konstiga djur som fötts under åren just under rötmånaden

2008-07-10, 20:23
Svar #3

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Marianne! Visst associerar man lätt till rötmånadshistoria, men händelsen ägde rum redan den 28 maj enligt berättelsen. Rötmånaden inleds i slutet av fruntimmersveckan om jag inte misstar mig och sträcker sig en månad framåt.
 
Stig! Tack för det korrekta namnet!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna