ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frikyrklighet-bränna kort!  (läst 630 gånger)

2008-10-15, 18:44
läst 630 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er
 
Känner någon till vilken/vilka friförsamlingar som inte accepterade att man var avbildad på kort? de lät hellre bränna korten! Detta gäller vad jag känner till i Gbg, åren är jag mycket mycket osäker på, så jag får dra till med ca 1850-1940 för att inte missa något. Jag råkade själv ut för detta i sökande efter foton, där en person berättade att detta hade hänt med korten.
Gällde det då även samma sak för de andra församlingar som tillhörde samma kyrka i Sverige? Har någon hört talas om detta?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-10-15, 23:09
Svar #1

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Det låter ju som plymouthbröder, men jag vet att man i den inomkyrkliga väckelserörelsen laestadianismen till en början varit negativ till fotokonsten. Kanske att samma sak gällde schartauanismen? Det finns en mycket intressant religionsetnologisk avhandling om schartauanskt kvinnoliv, framlagd i Uppsala för omkr 10 år sedan. Sök gärna i den.
GS
 
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 16 oktober, 2008)

2008-10-16, 19:38
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag såg att de varit ca 120 år i landet, och då även i Gbg, så det finns en möjlighet att det var dessa.  
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna