ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hamnsjåaren Gårbotten i Norrköping  (läst 1326 gånger)

2010-05-05, 12:15
läst 1326 gånger

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
Albert Engström berättar i boken Medan det jäser om hamnsjåaren Gårbotten i Norrköping. Han bodde på Saltängen och var i farten från mitten av 1880-talet och framåt. Lär ha stått som förebild för Kolingen bland annat.
Internet påstår att ingen vet när Gårbotten föddes eller när han dog, ej heller hans riktiga namn. Kan det vara sant? Han lär ju ha kommit på grön kvist på äldre dagar efter ett arv.
 
Lars Larsson

2018-06-20, 19:24
Svar #1

Utloggad Marika Nestor

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-11-25, 20:43
    • Visa profil
Hejsan,

Sent svar, men Gårbotten var min farfars farfar. Han hette Anders Peter August Andersson, 1843-1943, och hade sitt hem på Pilgatan 5. Han kallades för Gårbotten, och ansågs vara förlagan till Albert Engströms karaktär. Han var visserligen inte hamnsjåare, utan varvsarbetare och gårdskarl, och uttalade sig i Norrköpings Tidningar "Det där som Albert skrivit är bara påhitt." Men tydligen var han en välkänd karaktär i Norrköping på sin tid, och i min ägo har jag en batong som tillhörde honom, och ska ha använts för att spöa upp folk som försökte nalla grödor från hans odlingslott :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna