ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hemvändarhelg  (läst 1454 gånger)

2009-11-29, 15:33
läst 1454 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hemvändarhelg, för vem och varför?
 
Säkert har ett flertal utav er hört talas om detta fenomen. Det hör ju främst till landsbygden, eller snarare mindre samhällen.
 
Vad är syftet med detta? är det att för knyta/hålla kontakt? ett gyllene tillfälle för samhället att få lite fest i vardagen? Kanske för att försöka locka folk att komma hem för gott? att få bygden att
 
sluta upp kring ett projekt för att de skall känna sig delaktiga i det som sker i närområdet?
 
Tolka mig nu inte som om jag tycker det skulle vara fel. Det är bara det att där jag sett detta så är de yngre på väg mot något annat. Så det verkar inte som detta existerar i obygd (har de gett upp?)
 
utan då snarare i små samhällen.
 
Första gången jag såg detta så reflekterade jag över detta, och sedan då? När festen är slut och alla vänner gått hem! Jag känner snarare ett vemod över/efter tillställningen. Fast det beror ju snarare  
 
på hur man själv skulle känt.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-11-29, 22:55
Svar #1

Ann-Marie Lindbergh

Hemvändarhelg för oss utflyttade, vi i förskingringen får en chans att träffas igen, bästa av allt är krogrondan på annandagen, då är ALLA där, det skvallrar, fnittras och minns!!
 
Vi flyttar som aldrig förr, och tider för umgänge krymper. Många kommuner har nu insett detta och arrangerar oxå hemvändarträffar. Våra rötter är inte alltid där vi står!
 

2009-11-30, 06:31
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej du
 
Så det sker även kring juletid! Det jag har sett är mestadels på sensommaren. Då passar det ju bra med en lyckönskan inför stundande krogrunda. Dessa träffar var har de börjat med att sätta detta i system? Vilken landsdel är vi då i?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-11-30, 09:34
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hemvändardagar har man också i Värmland, och de brukar äga rum helgen efter Midsommar eller så.

2009-12-01, 20:57
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Annandagens och redan juldagens krogrunda brukar på många ställen och även här i Uppsala betyda att många återvändare dyker upp och firar med gamla och nya vänner!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna