ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"Officiella"""" mord  (läst 1313 gånger)

2004-11-29, 18:03
läst 1313 gånger

Leif Mörkfors

Har under min sockenforskning funnit att det i min nu aktuella socken förekommit någon slags officiella mord.  
Det har vi ett handfull tillfällen under senare delen av 1800-talet samt 1900-talets första sekler försvunnit en handfull män spårlöst från sina hem. I ett par av dessa fall har jag, oberoende av varandra, fått fram uppgifter som säger att det var rena avrättningar av obekväma personer. Nu levande personer har kunnat berätta varför och hur och vilka. Dock har det fortfarande varit ett tabubelagt ämne. Även om man studerar dåtida tidningar så antyder man mord, dock har inget kunnat bevisas.
Jag har också hört historier som visar att det funnits fall som misslyckats. Bl a att offret vaknat innan man grävt igen graven......
Känns lite grann som Twin Peaks. Någon som hört talas om någon liknande historia ?

2004-11-29, 18:55
Svar #1

Lena Persson

Nej nåt liknande har jag inte hört, men måste det inte ha gjorts officiella undersökningar? Kan det stå något i domboken?

2004-11-29, 19:48
Svar #2

Nicklas Kvist

Detta låter ju både spännande, intressant och förskräckande. Skulle gärna vilja höra lite mer om hur personerna försvunnit. Har man hittat kroppar eller har personerna bara gått upp i rök ?
Skulle också vara spännande och intressant att höra de bakomliggande orsakerna och om det fanns någon gemensam koppling mellan dessa offer förutom att de skulle vara unga och obekväma.  
Information om var i landet detta har hänt skulle också vara intressant att veta.

2004-11-29, 21:36
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det här var ju under en period då väldigt många åkte, officiellt eller inofficiellt, till Amerika. Kan de inte bara ha försvunnit dit?
 
Har du något konkret exempel med källor, eller är det för känsligt? Citat ur tidning?

2004-11-30, 08:14
Svar #4

Leif Mörkfors

Hej ! Jodå jag har ett par konkreta exempel och nej, de försvann inte till Amerika. I ett av fallen har inte kroppen återfunnits. Två av fallen har jag jobbat lite extra med.
I ett fall läste jag förra veckan provinsialläkarens obduktionsrapport och där framgår tydligt att han anser att offret bragts om livet. I Dalpilen 23 dec 1892 står bl a läsa om ett försvinnandet polisförhör med de personer, som senast voro tillsammans med den försvunne, ha två särskilda gångern hållits, men utan att några särskilda upplysningar kommit i dagen En del synas dock dunkla och skulle den försvunne återfinnas och af hans tillstånd framgå att någon å honom burit våldsam hand torde nog dessa uppgifter få afgivas inför högre myndighet. Mannen i fråga återfanns i ån på våren efter sitt försvinnande.  Enligt de muntliga berättelserna av en 93-åring och en herre runt 85 år förvarades hans under vintern i en källare enligt den ena och i en torvhög enligt den andre. (Kanske fanns torvhögen i en källare). På våren när isen gått tog man kroppen i en båt och rodde uppströms, släppte kroppen i vattnet och lät den flyta tillbaka in mot byn för att upptäckas.
 
I Dalpilen den 28 april 1893 står rubriken Mord eller olyckshändelse att läsa.
Liket kom flytande efter ån och observerades ett stycke ofvanom bron vid kyrkan på morgonen den 21. sedandet med åtskilligt besvär, isgång och likets förruttnelse, upptagits ur ån, bisattes det och är medico legal besigtning begärd, emedan man förmodar att ett brott föreligger.
 
Det andra fallet jag har tiitat närmare på skedde i oktober 1921. Mannen försvann plötsligt från sitt hem och påträffades i sjön i juni året därpå. Självmord kan man tro men berättelserna pekar åt ett annat håll. Pratade med dennes dotterdotter i går kväll och hon har fått en version berättat för sig av sin mor som jag inväntar, men det liknar fallet ovan nästan på pricken.
 
Det påminner mycket om filmen Jägarna...

2004-12-01, 09:12
Svar #5

Leif Mörkfors

Jag tänkte skriva ett kapitel om denna företeelse i min kommande sockenbok (om jag törs). Vad tycker ni jag ska kalla företeelsen ?

2004-12-01, 10:33
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det kan nog vara känsliga uppgifter för en del fortfarande. Jag tycker i alla fall att du borde kunna skriva om det, men undvik mer lättidentifierbara uppgifter som kan knytas till nu levande personer.
 
Förstod inte riktigt officiella mord, så varför inte helt enkelt Ouppklarade mord?. Observera frågetecknet! Eller mer utmanande Lyckade mord?.

2004-12-01, 13:32
Svar #7

Utloggad Bo Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Leif,
 
Om 'mordet' 1921 skedde i Stora Kopparberg, kanske runt Helsingstrand, så är jag intresserad av det. Min mormor berättade, mycket motvilligt, om en man som hade stoppat någon under isen och sedan rymt till Australien.
 
Mvh Bosse.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna