ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Politik & Föreningar  (läst 911 gånger)

2004-04-12, 20:57
läst 911 gånger

Robert Lindberg

Hej
 
När jag går igenom min farmors gamla fotoalbum hittar jag ett foto med texten Nationella i Kölingared.
 
Min farmor är tyvärr död och kan inte förklara vad Nationella var för något, någon här som kan gissa?
 
Min farmor var fad 1915, personerna på bilden verkar vara 25-35 år.
 
Tack på förhand
Robert

2004-04-13, 08:03
Svar #1

Michaël Lehman (Philippos)

En gissning är, att det skulle kunna vara Sveriges Nationella Ungdomsförbund eller Sveriges Nationella Förbund.

2004-04-13, 09:10
Svar #2

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:14
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Pingströrelsen hade en stor nationell konferens i Kölingared 1919. Kan det vara något som passar in?

2004-04-13, 11:25
Svar #3

Robert Lindberg

Ja det var ju två ganksa olika förslag :-)
 
Pingstmötet är för tidigt, min farmor skulle knappast spara ett kort från ett möte när hon var 4 år och dessutom lägga till kommentaren oj så skoj vi hade på baksidan.
 
Micha?ls förslag låter troligare, jag får försöka gå vidare med det.
 
Tack för hjälpen.
 
/Robert

2005-01-24, 07:35
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Min farfar tillhörde Godtemplarna (IOGT). I hans album finns kort, som jag misstänker inte hör direkt till familjen utan kanske är medlemmar till denna förening. Vid träffarna så kanske bytte man kort mellan varandra.
 
Dessa föreningar var de bara lokala eller kunde man ha möten på andra ställen också? Jag tänker mig t ex Distriktsmöten eller andra större sammankomster och kring 1910.
 
mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-24, 23:28
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
 
Vet inte exakt hur IOGT var organiserat, men i allmänhet var folkrörelserna organiserade lokalt, regionalt (distrikt) och centralt (förbund). Möten förekom på alla nivåer, men frekvensen var naturligtvis störst på lokal nivå. (En rörelse med svag lokal förankring och aktivitet gör inte skäl för namnet folkrörelse).  
 
Arkivarier för i alla fall lokalföreningen och distriktet bör finnas i företags- och/eller folkrörelsearkivet på din ort eller i kommunen. Här i Örebro har vi Arkivcentrum som bl a innefattar företags- och folkrörelsearkivet.
 
Mvh Leif

2005-01-25, 06:47
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Leif!
 
Tack för de uppgifterna. Kanske dags att besöka det folkrörelsearkiv, som vi har i Umeå.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna