ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är detta realistiskt??  (läst 1109 gånger)

2007-12-18, 22:11
läst 1109 gånger

Utloggad Torbjörn Schölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2012-06-03, 14:44
    • Visa profil
    • www.totte.3w.se
Hej !!
 
Jag har stött på ett problem som jag behöver lite råd om.
 
Är det realistiskt att en tjej gifter sig när hon är 17 år, 1739?
(Hon fyllde i så fall 17 år 2 månader innan vigseln)
 
Jag har sökt och kontrollerat upp de tjejer som heter Elna Jönsdotter i Östra Broby församling och den enda som verkar stämma är född 1722.
Detta är jag säker på:
Hon gifter sig 1739.
Och föder 9 barn mellan 1740 - 1761.
 
Antingen så är jag helt ute och reser,
eller så gifter Elna sig 17 år gammal.
 
Men fick man gifta sig så ung då?
(Mamma gifte sig 17 år gammal, men då fick hon och pappa skriva brev till kungen för det...  )
/Thobbe

2007-12-18, 23:59
Svar #1

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
 
Det är inte sällsynt att en flicka gifter sig vid 17 års ålder. Bland mina anmödrar har jag några som var yngre än så, bl.a. Dorotea, född i mitten av 1600-talet. När hon dog vid 85 års ålder, skriver församlingsprästen Nils Linneus, att hon gifte sig vid 14 års ålder. Säkert anmärkningsvärt även på den tiden.
Men den yngsta bruden jag har hittat var Botel, född 1 nov 1744, gift 15 maj 1758, tretton och ett halvt år gammal!
I både de här fallen envisas mitt släktforskarprogram med att påpeka felaktiga personnotiser.
 
Den lagliga giftasåldern har väl skiftat genom tiderna, men jag kan inte det där. Det finns säkert någon annan som känner till det.
 
Mvh
Ingegärd

2007-12-19, 01:36
Svar #2

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:24
    • Visa profil
Hej!
 
1739 var laglig vigselålder för flickor 15 år. På den här sidan under rubriken Vigselålder kan du läsa vilka vigselåldrar som gällt under olika perioder:http://www.domboksforskning.se/lagar/familjerattslagar.htm
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2007-12-19, 14:52
Svar #3

Utloggad Torbjörn Schölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2012-06-03, 14:44
    • Visa profil
    • www.totte.3w.se
Tack för hjälpen  
 
En kompis visade mig denna sidan sent igår kväll.
 
http://www.nordlund.lu.se/Fornsvenska/Fsv%20Folder/Nysvenska/D.L5-Lag34.A.html
 
Blev inte lättare och läsa den när man dessutom var färdig för sängen...
Men jag hittade i alla fall detta stycket.
1.6.§. Man eller qwinna må ej förr i ächtenskap träda, än han hafwer fylt tiugu ett åhr, och hon femton; utan Konungen pröfwar skiäligt, at lof ther til gifwa.
Och det visar ju också som ni säger, att vigsel vid 17 års ålder är fullt möjligt.
 
/Thobbe

2010-06-06, 20:24
Svar #4

Utloggad Per-Åke (Peo) Hjälm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2018-11-02, 11:45
    • Visa profil
Själv har jag en anmoder som gifte sig 1718 vid 14 års ålder. Hennes man var då 25. De verkar inte ha gift sig av nödtvång - första barnet kom inte förrän flera år senare. Fast man vet ju inte om hon kanske ändå varit gravid men fått ett tidigt missfall.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna