ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: AAA - Ordlista för gamla föremål...  (läst 1241 gånger)

2010-09-16, 18:55
läst 1241 gånger

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Jag efterlyser en ordlista där man kan hitta gamla föremål som inte längre används. När jag gick igenom en bouppteckning från 1837 stötte jag på en massa gamla föremål som jag inte hade en aning om vad de var för något. Kanske är det jag som är för ung? Men det borde finnas något sätt att bevara vad detta var för saker. Ju längre tid som går dessto fler lär glömmas bort. Jag har googlat men det är inte lätt att hitta svar där. Därför tänkte jag bara på prov starta en ordlista här. Och om någon vill bidra med sina kunskaper så vore det roligt. Dessa skulle ju hittas vid en google sökning...
 
Jag börjar med några som jag själv inte visste vad det var tidigare...
 
Bandstol: Redskap för tälja band till Strömmingsfjärdingar
 
Fjärding: Kärl för våta varor
 
Vanna: Redskap för att skilja agnarna från vetet.
 
Jag har även en massa ord som jag inte har en aning om vad det är. Kanske någon kan hjälpa mig? Jag kan ha läst fel så orden behöver inte vara rätt.
 
Detta stod under Kör och Åkerredskap
 
Jernaxelvagn med slägar?
Trädesvagn?
Haslo?
Rader? Vader?
Vapplar?  
1 1/2 Loker?
1 Åka
Jernmellantåg?
 
Andra föremål...
Bärfa?
Nasplar?
 
Hoppas någon kan hjälpa mig med något av orden...

2010-09-16, 20:33
Svar #1

Utloggad Eva Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 17:51
    • Visa profil
Hej Elin
Det finns en bok Släktforskarens uppslagsbok 3400 bouppteckningsord av Barbro Lunsjö. Du kan kanske låna den på något bibliotek. Jag hittade t ex järnaxelvagn där. Hjuldon med tvärstänger av järn mellan hjulparen och med vagnkorgen upphängd på tvärstängerna. På samma sätt finns en trädaxelvagn, där tvärstängerna alltså är av trä.  
Tänk på när du läser bouppteckningar att de många gånger är skrivna på dialekt och att det förekommer lokala namn på föremål.
Lycka till
Eva P

2010-09-16, 22:45
Svar #2

Utloggad Kjell Gärme

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-04-27, 21:35
    • Visa profil
Hej Elin!
 
Jag har en släktforskande vän på Hawaii med svenska rötter. Han har en bildordlista på sin hemsida. Kolla in den, där kan du nog hitta en del matnyttigt. Du hittar den här:
http://sandinfamily.com/genealogy-resources/g-sources-all.htm
 
Vänliga hälsningar
Kjell på Rickardsgården

2010-09-17, 11:12
Svar #3

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil

2010-09-17, 14:02
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
En annan sida med gamla föremål.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna