ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mortel med bokstäver och årtal - vad ska man ta fasta på?  (läst 989 gånger)

2007-03-18, 19:44
läst 989 gånger

Utloggad Andreas Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 09:57
    • Visa profil
    • notiser.tärby.se
Hej!
 
Vi har i familjen en gammal mortel i gul tung metall. Den har följande inskription på sidan:  
 
M.S.S.
1839
 
Vi vill gärna få reda på vad man kan utgå från när vi söker bland släktens namn efter någon trolig ursprungsägare, med ledning av detta.
 
Funderingar:
Gav man en mortel som present vid något särskilt tillfälle (dop, bröllop, 50 årsdag etc)? Till man eller kvinna?
Jag läste i en annan diskussion att monogram som utgjordes av initialer kunde inkludera ett avslutande S för Son eller D för Dotter. Gäller det även när initialerna står som vanliga bokstäver?

2007-03-18, 20:13
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
MSS bör väl stå för t ex Mats Svens Son. Kan man tänka sig att han har tillverkat den själv, det år som är inristat på morteln? Han kan ju också ha gett bort den till en kvinna, som minne av sig själv.
 
Det verkar som om man märkte alla prylar man ägde. Jag har en känsla av att årtalen hellre talade om när föremålet tillverkades eller målades, än att det markerar någon speciell händelse, även om det förkommer också naturligtvis.
Ann-Mari Bäckman

2007-03-18, 20:34
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Andreas,  
 
Att den typen av monogram står som vanliga bokstäver är absolut det vanligaste, och med S/D på slutet som du skriver. Jag kan tänka mig att monogram i form av bokstäver inflätade i varandra mest förekom i högreståndskultur (och där hade man på 1800-talet knappast namn med -son eller -dotter). Det finns en bok Monogram: Korta notiser om monogrammets historia från bomärken till kungliga namnchiffer av Inga Wintzell, där du nog kan läsa mer om du är intresserad.
 
Just de saker jag har sett som har haft årtal har inte varit daterade till någon särskild bemärkelsedag.  
 
Bruken kunde på beställning gjuta mortlar och annat med ägarmonogram, har jag läst någonstans.

2007-03-19, 07:01
Svar #3

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
När föremål är märkt med t.ex. MSS och ett årtal innebär det nästan alltid då föremålet skaffades.
Men om det är märkt med D på slutet innebär det ibland fästmögåvor eller också när föremålet tillverkades eller inköptes till en yngre dotter (dottern kunde vara bara 4-5 år när hon fick egna föremål för att använda till textila tillverkningar)  
Även typiskt kvinnliga föremål är oftast märkta med mannens signatur. Då var det mannens egendom fast han knappast kunde ens använda det.  
Föremål som är märkta med både mannens och hustruns signatur innebär nästan alltid årtalet för vigseln och ibland något enstaka år senare, men var avsett till brudparet ex. spishällar förstukvistar och skåp. Många gånger byggdes hus eller målades rum och skåp till bröllopet. Skåpet kan vara mycket äldre men målades i samband med bröllopet eller till och med målades om med brudparets signaturer.
Mindre skrin och kistor kunde också vara märkta med bara kvinnans signatur och var oftast införskaffade för giftermålet, men i enstaka fall även daterade efter giftermålet.
 
Hälsningar
Björn Engström

2007-03-19, 08:46
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det där med att ett skåp eller möbel kan vara äldre än vad det målade årtalet anger har jag själv bevis på. Jag har ett gammalt litet träskåp, där det är inristat 1739 på insidan och på utsidan är det målat 1744 och PLS. Själv har jag väl också haft mina funderingar om  man kunnat hitta denne PLS (troligtvis Per Larsson) bland anorna. Då är frågan när var denne PLS född?. Var han en gammal gubbe, när han fick skåpet målat eller var han nygift? Nu finns det en annan aspekt att ta med om man funderar vem i släkten, som kan ha ägt den och det är ju att föremålet kan ha ju faktiskt ha köpts på en auktion. Så det kan vara svårt att lista ut ev släktanknytning, såvida man inte hört att den här morteln har din morfars morfars far ägt.
Ann-Mari Bäckman

2007-03-19, 20:08
Svar #5

Utloggad Andreas Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 09:57
    • Visa profil
    • notiser.tärby.se
Vi har en vag aning om att morteln kan komma från min fars farmors sida, men mer vet vi inte. Det *kan* ju vara ett auktionsfynd också.
Om det är tillverkarens signatur som står på, så går det ju inte mer än att gissa efter vilka som levde just då (jag tror inte att någon i släkten tillverkat den).
Tackar så mycket för alla kloka inlägg!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna