ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sko, gammal  (läst 3041 gånger)

2010-09-12, 14:32
läst 3041 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, länge sedan jag frågade om något här. Men nu har jag nått jag funderat på länge. Jag har hittat en gammal sko under vårat torp Holbergslandet i Långbanshyttan, Färnebo, Värml.l. Misstänker att det kan vara en gruvdräng som burit den, då det mestadels bott gruvdrängar på platsen. Någon som kan ge mig någon uppfattning i vad gammal den kan vara, jag tror den kan vara 1800-tal? Den är gjord i läder, med tränubbar i sulan. Klacken är i olika lager med vad som också verkar vara av tjockare läder, men det kan vara helt galet. Så om någon kan tipsa om ålder vore det jättekul, då det även kan hjälpa mig datera stugan närmare. Eller om någon har något tips dit jag kan vända mig för svar? En bild av skon, har fler ur andra vinklar.
 
Med vänliga hälsningar  
Sari Wilhelmsson

2010-09-14, 23:51
Svar #1

Utloggad Annika Åsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2014-12-31, 02:07
    • Visa profil
Hej Sari.
 
Den var rolig, har hittat en liten barnsko under vårat golv och den är nog gjord på samma sätt, nubb, lager med läder osv.
Men gammal skrock säger att tar du upp skon tex, så måste du lägga tillbaka nåt annat. en slags pant. Annars betyder det olycka för huset.Jag la tillbaka min pojkes sko och en lapp med datum osv. vem vi är som bor i huset osv. det är guld värt när det är dags att byta ut golvet igen.
 
MVH annik

2010-09-15, 07:25
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Annika!
 
Vilken trevlig gammal sed. Det kanske det är just det man har gjort, d v s man lade dit denna sko, för att få lycka, inte att den har hamnat där av en slump.  
 
När vi rev vår gamla stuga, byggd 1943, så hittade vi en gammal ölflaska, men den måste väl ändå ha hamnat där av en slump?  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-09-15, 07:38
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, tack för era svar. Ja visst är det en rolig sed. Man kan undra om det ligger någon sko i betongen under vårat 1970-tals hus. Skon har jag lagt tillbaka under torpet, skulle inte våga annat .
Ölflaska, ha, ha....vem vet, om alkohol ger lycka!
MvH Sari

2010-09-15, 09:11
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2010-09-15, 13:53
Svar #5

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Tack Ann-Mari! Schysst länk.
 
MvH Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna