ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Collins Herrkläder  (läst 1529 gånger)

2009-05-24, 19:13
läst 1529 gånger

Utloggad Barbro Sändh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 01:28
    • Visa profil
Min mormor, min mor och hennes systrar arbetade 1927-30 som sömmerskor på en herrklädesfabrik, som låg på Götgatan i Stockholm. Jag har inte lyckats hitta någon information om denna fabrik. Har jag missuppfattat namnet? Är det någon som vet?
Barbro Sändh

2009-05-24, 22:59
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Kläder från Collins fanns att köpa genom Åhlen&Holms postorderkatalog nån gång kring den tiden. Jag har fotograferat av ett par av Åhlen&Holms kataloger, så jag kan mejla dig bilder av Collins sortiment om du vill... Men det står nog inte mycket om Collins verksamhet där. Ska titta efter en annan dag.
 
Jag sökte på Collins och Götgatan på nätet, och hittade det här - där nämns Collins Konfektion på Götgatan 66.

2009-05-25, 01:04
Svar #2

Utloggad Barbro Sändh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 01:28
    • Visa profil
Tusen tack Anna-Carin. Säkert är det samma konfektionsfabrik. Min mor har berättat att de för Collins också sydde hemma. Jag antar att det gav lite extrapengar. Jag tar gärna emot några bilder på sortimentet.
Barbro Sändh

2009-05-25, 19:34
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Nu ser jag att namnet stavas Collijns i katalogen, och där kallas han för den välkände Stockholms-skräddaren så det borde vara samma. Och med den stavningen hittade jag faktiskt något på Stockholmskällan - ett interörfoto från AB Gunnar Collijns konfektionsfabrik 1920, då med adress Nygatan 12 i Gamla Stan. Det finns för övrigt ett trettiotal Collijn i Rotemansarkivet.
 
Arbetsmetoderna på bilden från 1920 var säkert de samma tio år senare - yllesömnad är till stora delar handarbete.
 
Jag har postat katalogbilder till dig, Barbro.

2009-05-25, 21:01
Svar #4

Utloggad Barbro Sändh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 01:28
    • Visa profil
Varmt tack för katalogbilder och övrig information. Nu vet jag betydligt mer om min mors första arbetsår.
Barbro Sändh

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna