ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strömshovs bruk, Fänneslunda  (läst 1094 gånger)

2011-04-08, 19:20
läst 1094 gånger

Utloggad Dolly Ljungqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2013-03-18, 10:37
    • Visa profil
Är det någon som känner till något om bruket Strömshov, Fänneslunda sn, Ås härad? Enligt uppgift omnämns bruket 1781 och på nätet har jag hittat att det fanns hammare mm. Har kollat via Tekniska muséet men där finns inget inlagt om bruket ännu. En av mina anor bodde i Baggeslunda några år under 1780-talet. Anan var smed och smeder flyttade runt en del. Tydligen utvecklades senare ett pappersbruk på orten.  
 
Har också kollat via Ulricehamns kommuns hemsida, men hittar ingenting om Strömshov. Vore kul om någon vet någon och om det finns några bilder någonstans.  
Mvh
Dolly Ljungqvist

2011-04-08, 21:44
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Du hittar bruket i Härna (P) husförhörslängder.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-05-18, 18:59
Svar #2

Utloggad Lars Samuelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-05-18, 18:59
    • Visa profil
Örjan Hills bok Vi följer solen, utgiven av Grovare-Fänneslunda hembygdsförening 1996, innehäller information om bruket.Där fanns hammare, pappersbruk och garveri. En av mina anor var verksam vid garveriet på 1850-talet.

2011-06-02, 18:24
Svar #3

Utloggad Dolly Ljungqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2013-03-18, 10:37
    • Visa profil
Kul att få respons på Strömshovs bruk där min ana smeden Petter Ekström (son till Bryngel Ekström) var verksam under ett antal år från 1785 och tills i början av 1790 talet. Han och hustrun Maria kom flyttande från Kollerö bruk i Väne-Ryr. De flyttade sedan tillbaka till Väne-Ryr. Sonen Johannes är född i Baggeslunda.  
Jag skall försöka få tag på boken via biblioteket.
 
Mvh
Dolly Ljungqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna