ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bobergs kommun  (läst 765 gånger)

2012-06-25, 00:44
läst 765 gånger

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Bobergs kommun bildades 1952 och upplöstes genom delning mellan Mjölby och Motala kommuner 1971/72. Var förvaras den gamla kommunens arkiv?
 
Redan 1965 upplevde jag personligen den kommande delning. Jag bodde i en församling som skulle komma att tillhöra Mjölby kommun och gick i skolan i en församling som skulle komma att tillhöra Motala kommun. Jag tvingades att gå i en annan högstadieskola än mina klassskamrater. Hade det med den kommande kommunsammanslagningen att göra eller berodde bara på de båda högstadieskolornas upptagningsområde? Vad jag förstår fick de som var ett år äldre än mig välja mellan 7- och 9-årig grundskola om man bodde i blivande Motala kommun men inte de som bodde i blivande Mjölbykommun.
 
Är det någon som vet något om liknande förhållanden?

2012-06-25, 20:37
Svar #1

Utloggad Jennika Smedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2018-11-01, 08:49
    • Visa profil
Min man född 1952 hamnade i skarven mellan 6-årig folkskola med efterföljande realskola. En del ungar var tvungna att gå om ett år extra för att sedan börja på det blivande högstadiet. Några valde att gå realskolan om de hade betyg nog. Därefter stod gymnasiet öppet för alla med tillräckliga betyg.
Eringsboda kommun slogs ihop med Kallinge och snart nog blev allt Ronneby kommun. Kommunsammanslagningen firades med varm korv åt folket, så minns åtminstone en liten valp det hela.
Allt detta hände runt 1965(årtal osäkert) i Eringsboda, Ronneby, Blekinge också med tilltrasslande kommunsammanslagningar. Återkommer efter lite mer efterforskningar på kommunnivå.

2012-06-25, 21:13
Svar #2

Utloggad Jennika Smedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2018-11-01, 08:49
    • Visa profil
Eringsboda var tydligen en liten lort på kommunkartan.  
1872 bildades Eringsboda genom utbrytning från Tving.
1952 sammanslagning med Tving igen
1963 gick ihop med nybildad kommun Kallinge
1971 sögs Kallinge (Eringsboda)upp i Ronneby.
Kan nog ställt till en hel del för alla ungar när dessutom skolan reformerades.

2012-06-26, 08:39
Svar #3

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Det var nog rörigt lite här och där under övergångsperioden. Den nioåriga grundskolan ersatte folkskolan (m.fl.skolor) från 1962 och pågick till 1971 hittar jag på http://www.algonet.se/~hogman/skolhistoria.htm .
 
Beträffande kommunarkivet för Boberg så har jag mejlat Mjölby och Motala Centralarkiv för att se var det finns.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna