ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dokumentation om Sveriges kommunreformer?  (läst 846 gånger)

2012-10-30, 18:16
läst 846 gånger

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Jag har nyligen insett att det vore bra om det fanns en samlad och heltäckande dokumentation om de kommunreformer som genomförts i Sverige och då inte bara vilka reformer som genomförts, för det finns det redan en hel del information om i Wikipedia, utan också en förteckning med vilka nya kommuner som bildats vid resp. reform och de tidigare kommuner el. motsvarande som gick upp i den nya kommunen. Det vore konstigt om det inte finns sådan här dokumentation redan i form av någon litteratur eller skrivelse, eller kanske rent av på någon sida på nätet. Frågan är bara vad man ska leta efter för att hitta det?
 
Värdet av den här informationen är förstås att kunna placera de platser vid olika tidpunkter där släktingarna levde som t.ex. i vilken kommun deras skolor låg och liknande.
 
Är det någon som har letat efter sån här information här tidigare och hittat någon riktigt bra dokumentation?
 
Tills vidare tycks annars Wikipedia vara det enklaste sättet att hitta mer information om kommunsammanslagningar m.m. men särskilt heltäckande verkar det man hittar där inte vara.

2012-10-30, 18:21
Svar #1

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Oups, ibland går det undan  ... När jag klickade runt lite till i Wikipedia så hittade jag en sida där någon helt perfekt lagt till en källa:  Sveriges kommunindelning 1863-1993 så min fråga tycks ha blivit besvarad.
 
Men den här diskussionstråden kan kanske vara till nytta för någon annan också.

2012-10-31, 14:13
Svar #2

Carl Szabad

Nja, den länken går till Libris, förteckningen över all tryckt litteratur i Sverige. Den visar alltså inte själva innehållet i boken.
 
Men den som har Sveriges dödbok kan ändå få en viss hjälp i kommun/län-strukturen eftersom alla avlidna från 1952 och framåt visas med både då gällande församling/kommun/län och med den indelning som gällde 2010.

2012-10-31, 15:33
Svar #3

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Det jag menar är förstås att den boken ser ut att vara den bästa källan till vilka kommuner vi har haft, och enligt Libris så finns den ju att låna på ett antal bibliotek.
 
Men jag ska kanske inte döma ut Wikipedia alltför snabbt heller. Jag hittade de kommuner jag sökte efter igår sen när jag klickat runt där lite till och de tycks i de flesta fall ha använt den här boken som källa. Och räcker inte Wikipedia så borde boken göra det och man kan ju låna den på ett bibliotek.
 
Sveriges dödbok på CD har jag funderat på att köpa vid något tillfälle, gärna om det skulle gå att komma över den med lite rabatt på någon släktforskardag, och det här låter ju som ytterligare ett skäl att skaffa den.
 
Tack för din information!

2012-10-31, 19:54
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Stadsarkiven i Linköping och Norrköping har på sina hemsidor grafiska presentationer av kommunindelningen fram till bildandet av de nuvarande kommunerna. Vi har tyckt det vara av god hjälp för orienteringen i arkivbestånden: Linköping samt Norrköping.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna