ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häradsindelning på Öland  (läst 697 gånger)

2009-09-24, 12:42
läst 697 gånger

Pierre Carlsson

Hej!
 
Jag funderar över häradsindelningen på Öland. Om jag förstått saken rätt så var norra Öland indelad i tre härader, närmare bestämt Åkerbo, Slättbo och Runsten. När jag söker efter öländska häradsrätter så hittar jag bara två, Ölands norra och Ölands södra mots häradsrätter. Det verkar med andra ord som om Åkerbo, Slättbo och Runsten hade en gemensam häradsrätt (den norra) och om så var fallet, hade uppdelningen i tre härader någon som helst betydelse i praktiken?  
 
Min fråga gäller perioden ca 1650-1850
 
MVH
Pierre C

2009-09-25, 08:47
Svar #1

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
I Ölands norra mot fanns även Förbo härad. I södra motet ingick Algutsrum, Möckleby, Hulterstad, Borbo och Gräsgårds härader. 1606 bildade norra respktive södra Ölands härader varsin gemensam domsaga, norra och södra motet. Man får nog skilja på härad och domsaga i det här fallet. Om detta finns en hel del att läsa i Jan Eric Almquists Lagsagor och domsagor i Sverige.
 
Mvh
Stig-Ove

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna