ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Länsbokstäver  (läst 6769 gånger)

2001-05-16, 17:07
läst 6769 gånger

B. Lindström

Hej
 
Undrar när man använder A och AB för Stockholms län. Är det A i Stockholms stad och AB utanför eller.....

2001-05-16, 18:07
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Skriver man AB menar man Stockholms län inklusive Stockhols Stad. Jag brukar använda A för Stockholms Stad enbart och B för länet exklusive Stockholms Stad. Men, det är nog en smaksak. (När vi hade länsbokstäver för bilar användes A, AA och AB för Stockholms Stad, medan B, BA och BB användes för länet i övrigt.)

2001-05-16, 22:12
Svar #2

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Stockholms stad gick upp i Stockholms län 1967. Då blev det automatiskt så att Stockholms län fick länsbokstäverna AB. Ett skäl av många att ta bort bokstäverna från bilarna var just att alla kombinationer med A, AA, AB, B, BA och BB var upptagna och att BC var den enda kvarvarande kombinationen. Dessutom hade Västerbottens län (AC) och Norrbottens län (BD) nästan kommit upp i max antal bilar (99999 per län). De flesta län i övrigt hade ju fått ett A efter 'sin' bokstav. Och tre bokstäver med 5 siffror skulle bli alltför långt att trycka på nummerplåten. Ett annat skäl var ju att om man flyttade inom Sverige var man tvungen att byta nummer. Men visst var det roligt att när man var på resa i Sveriges avlånga land kunde träffa på någon från samma län. Och dessutom kunde man ha överseende med någon bilist som körde 'tokigt' då man kunde se att han/hon var från ett annat län. Mvh Per S

2001-05-18, 19:42
Svar #3

Anders Andersson

Ordningsföljden mellan länen, där man börjar med Stockholms (stad och) län för att sedan fortsätta söderut längs östkusten och därefter upp till Norrbottens län, tycks ha gamla anor. Länsbokstäverna lär däremot vara en konstruktion från det tidiga 1900-talet.
 
Bilregistret är dock inte ensamt om att ha använt länsbokstäver. För några år sedan gjorde jag ett studiebesök på Lantmäteriets kartarkiv i Gävle, och såg att deras gamla kartpärmar är märkta med A för Stockholms stad och län, B för Uppsala län och så vidare upp till Z för Västerbottens län och Å för Norrbottens län! Serien ligger alltså en bokstav förskjuten i alfabetet jämfört med vad vi är vana vid från bilarnas registreringsskyltar.

2002-06-11, 21:40
Svar #4

Maria Johansson

Jag skulle vilja ha en förteckning på alla län och vad de har för beteckningar.(Bokstav) Är det någon som vill hjälpa mig?
 
Maria

2002-06-11, 21:56
Svar #5

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

Hej Maria!
 
Här är en lista över LÄNSBOKSTÄVER.
 
Stockholms län   AB
Uppsala län   C
Södermanlands län  D
Östergötlands län  E
Jönköpings län   F
Kronobergs län   G
Kalmar län   H
Gotlands län   I
Blekinge län   K
Kristianstads län  L
Malmöhus län   M
Hallands län   N
Göteborgs och Bohus län         O
Älvsborgs län   P
Skaraborgs län   R
Värmlands län   S
Örebro län   T
Västmanlands län  U
Kopparbergs län (Dalarnas län) W
Gävleborgs län   X
Västernorrlands län  Y
Jämtlands län   Z
Västerbottens län  AC
Norrbottens län   BD
 
mvh Carin

2002-06-11, 22:01
Svar #6

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Och ska man vara ännu tydligare så hade
Stockholms stad A och  
Stockholms län B
 
Mvh Per

2002-06-12, 13:49
Svar #7

Maria Johansson

Tack  
Det var snällt att Carin ville skriva alla länsbokstäver. Jag har länge undrat.
 
Hälsningar  
 
Maria

2003-01-16, 20:39
Svar #8

Mikael Ribring

Hallå någon, en bil som hade PA på regplåten som första karaktärer, vilket län skulle det ha kunnat vara ??
 
Det skulle jag verkligen vilja få klarhet i !!
 
Hälsningar Mikael

2003-01-16, 21:00
Svar #9

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Älvsborgs län.
Björn

2003-01-17, 07:18
Svar #10

Olof Almkvist

Vad har älvsborgs län för länsbokstav enl. det gamla sättet att luska ut var i från de kommer ifrån?
 
mvh från olof a.

2003-01-17, 12:14
Svar #11

Elisabet Bergkvist

Hans Högman har en hemsida med mycket nyttig information för släktforskar (och andra) på sidan
http://www.algonet.se/~hogman/slaekt.htm
Han har givetvis också en sida om länen, med karta och länsbokstäver under rubriken  
Karta, Svenska län
 
mvh Elisabet

2003-01-17, 12:50
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Länsbokstäverna framgår ju också väl här ovanför i denna diskussion; jag har nu rättat det som var påpekat i några av de följande inläggen så att tabellen blir enklare att ta del av..

2003-01-17, 14:41
Svar #13

Rune Edström (Rune)

P=Älvsborgs län. Nr 1-99999 ?
 
PA betyder att den första nummerserien tog slut så då börja dom en ny med bokstäverna PA.
Eller hur?
mvh
rune

2003-01-17, 14:52
Svar #14

Olle Hörnlund

Visst Rune !
Så var det. I Stockholm hade man till och med AB.  
 
MVH
Olle

2003-01-17, 17:45
Svar #15

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej!
 
Jag har en bilnummerskylt med nummer: BA 54935.
Den kommer ifrån Häggeby, utanför Bålsta.
Kan det vara Stcokholms län?
 
Hälsningar
Linus Blomlöf

2003-01-17, 18:31
Svar #16

Peter Karlsson (Peterk)

Förhållandena för Stockholm stad/Stockholms län framgår rätt väl av de tre första inläggen i denna diskussion; B, BA och BB är alldeles alldeles riktigt Stockholm län. (A, AA och AB är Stockholms stad) För nummerskyltar alltså..

2003-01-17, 18:41
Svar #17

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ja, Stockholms län hade bokstäverna B, BA och BB. Stockholms län fick även överta A, AA och AB vid den länsmässiga sammanslagningen av Stockholms överståthållarskap och Stockholms län. Tidigare låg Stockholms stad länsmässigt utanför Stockholms län och bildade ett eget s k överståthållarskap. Stockholm var dock, precis som nu, residensstad för Stockholms län. Chefen (motsvarande landshövdingen) för överståthållarskapet hade titeln överståthållare. Överståthållarskapets motsvarighet till Länsstyrelsen kallades Överståthållarämbetet (förkortades ÖÄ). Innan sammanslagningen av överståthållarskap och län hade Stockholms stad (överståthållarskap) länsbokstäverna A, AA, AB och länet B, BA, BB

2003-01-18, 06:58
Svar #18

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
I de tyska bilregstret så fanns det HH HL HB som  t.ex. Nu undrar jag vad dessa kommer i från för städer. mvh olle andersson

2003-01-18, 10:20
Svar #19

Roger Johansson

Hej Olle!
 
Hansastadt Hamburg, Hansastadt L?beck och Hansastadt Bremen har jag för mig från gymnasietyskan?

2003-01-18, 12:55
Svar #20

Lennart Nordin

Olle A!
 
Gå till www.autokiste.de. Välj Kfz-Kennzeichen i den högra menyn med Seiten-?bersicht. Där finner du  en förteckning över var tyska bilar hör hemma....  
 
Självklart är tipset också till för er andra som är intresserade  J

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna