ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Län - Vilka är de äldsta namnen på länen i Sverige?  (läst 2075 gånger)

2005-10-11, 15:30
läst 2075 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Vilka är de äldsta namnen på länen i Sverige?
 
I 'Karta öfver Landswägarne i SVERRIGE'
 
Kongl. Gen. Landtm:Contoret
 
1831 af L. W. Brandenburg
se nedan, står nedanstående namn på länen.
http://web.telia.com/~u49113021/Sam_Blixt/Kart_GGG.htm  
 
Calmar län  
Carlscrona län  
Carlstads län  
Christianstads län  
Elfsborgs län  
Falu län  
Gefle län  
Göteborgs län  
Halmstads län  
Hernösands län  
Linköpings län  
Malmö län  
Mariestads län  
Nyköpings län  
Piteå län  
Stockholms län  
Uppsala län  
Westerås län  
Wexiö län  
Visby län  
Örebro län  
Östersunds län  
 
Finns det några andra äldre namn på Sveriges län?
 
MVH  
 
Sam

2005-10-11, 16:10
Svar #1

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Det verkar som länsnamnen konstruerats med hjälp av residensstadens namn.
 
Piteå län är t.ex. det som normalt från tillblivelsen 1810 kallats Norrbottens län.
 
Umeå län eller Västerbottens län finns konstigt nog inte med.
 
/Håkan

2005-10-11, 17:08
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Länsindelning var vanligt i hela Europa under medeltiden. Dock i något annorlunda form än den nutida.
1634 skapades den nuvarande länsindelningen i Sverige. (Källa Svensk Uppslagsbok 1933.)
 
Kring detta årtal (1634) kan man finna mantalslängder under kortare perioder för t ex Sala län som då även omfattade Dalarna öster om Falun.  
Det fanns även ett Näsgårds län. Näsgård var en kungsgård vid Dalälven strax norr om Hedemora.

2005-10-11, 19:48
Svar #3

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Och Gripsholms län runt Strängnäs/Mariefred. Har inte full koll på mellan vilka år, men i början av 1700-talet fanns det åtminstone.
 
Hälsningar
Marianne K

2005-10-11, 19:50
Svar #4

Utloggad Marie Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 09:39
    • Visa profil
Jag håller med Håkan om att det måste vara en konstruktion som inte stämmer överens med verkligheten.  
 
Det har hetat Jämtlands län sedan tillkomsten den 7 maj 1810 och något Östersunds län har det aldrig funnits.
 
Om jag inte har alldeles fel så bröts Norrbottens län ut ur Västerbottens län 1810, så det är ju märkligt att detta län inte finns med på listan.
 
Jag har också sett någon uppgift någon stans om att det ska ha funnits ett Svartsjö län som möjligen var föregångare till Stockholms län.  
 
Det har också funntits ett län som hette Närke och Värmlands län.
 
/Marie

2005-10-11, 21:10
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag sökte på Svartsjö län och hittade detta på Tabellverket, om fem läns tillkomst:
 Gävleborgs län år 1762, till vilket församlingar från Västernorrland överfördes. Svartsjö län år 1787 bestående av åtta församlingar från Stockholms län ej staden). Dessa församlingar återfördes dock till Stockholms län redan år 1809 och Svartsjö läns existens upphörde. (På en annan sajt uppges att Svartsjö län motsvarades av Färentuna härad.)  Örebro län år 1779, genom uppdelning av det tidigare Värmland och Närke län Norrbottens län 1809, bildat av norra delen av Västerbottens län  Jämtlands län år 1810, till vilket församlingar från Västernorrland och Gävleborgs län fördes.

2005-10-11, 21:18
Svar #6

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Jag tackar för alla upplysningar om namn på länen, kartorna som jag angav adressen till ovan stämmer tydligen inte med alla uppgifter.
 
Det var ju intressant att så många blev engagerade av detta, jag trodde att det kanske bara bara var jag som var tokig i gamla namn och kartor.
 
Jag har i något sammanhang sett beteckningen Varbergs län. När användes detta namn?
 
Sam

2005-10-12, 12:07
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Sökning på Varbergs län med Google ger bl.a. detta:  
 
HallandsRötter:
På danska tiden var Halland indelat i tre län, Laholm, Halmstad och Varbergs län. De äldsta bevarade Jordeböckerna är följande:  
Laholms län 1580
Halmstad län 1602
Varbergs län 1591
 
Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek:
Exakt hur och när Valdemar Atterdag erövrar Norra Halland är okänt. Vi vet emellertid att Magnus Eriksson kvitterar räkenskaper för Varbergs län den 25 april 1365, varför erövringen måste ha skett efter detta datum.

2005-11-02, 13:56
Svar #8

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
DN skriver idag om det kortlivade Järle län:  
 
Järleån tillsammans med en ny kanal ned till Hjälmaren skulle göra Järle till Bergslagens egen hamnstad. Platsen för torget röjdes och kanalen började byggas. Stadsrättigheter utdelades 1642 och den norra delen av Örebro län knoppades av till ett eget län med Järle som residensstad. Allt var bäddat för en urban succ? - det var bara det att ingen ville flytta till den nya staden. Statsmakten tjatade på undersåtarna, men fick ge upp. I stället fick Nora och Lindesberg sina stadsprivilegier 1643 och Nora blev residensstad i det nya, men kortlivade länet. Staden Järle skulle ha legat där den gamla riksvägen korsar Järleån, cirka sex kilometer öster om Nora.

2005-11-11, 13:06
Svar #9

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Det verkar som om inte alla områden som benämns län inte är län i den betydelsen vi vanligtvis menar med län (= regionala förvaltningsområden). Under medeltiden fanns väl olika typer av län (= förläningar) varav en typ är det som levt kvar som regionala förvaltningsområden. Men även senare verkar det finnas olika typer av län, t.ex. så var?tydligen Kopparbergs län på 1700-talet indelat i sex geografiska områden som också benämndes län, däribland Näsgårds län och Säters län. Detta enligt ett inlägg i Dalarötter av Jon Pallin där han givit ett svar (#170) på en fråga om Falu län. Huruvida dessa områden var riktiga län i äldre tid, d.v.s. före länsindelningen av 1634 vet jag inte.
 
Mvh Lars-Erik Gustavsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna