ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilket län skriver man?  (läst 985 gånger)

2001-11-12, 20:38
läst 985 gånger

Utloggad Monica Borg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2016-07-04, 10:16
    • Visa profil
Jag släktforskar i bl. a Karlskoga och Nysund, som tillhörde Värmlands län förut men tillhör Örebros län nu.
Vilket län ska man ange? Släkten finns där från 1800-talet fram till nu.  
 
Monica

2001-11-12, 21:35
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Hej Monica!
Generellt tror jag det är bäst att ange det län som gällde för aktuell tidpunkt/händelse.. -men jag tror det finns många teorier om detta..
 
Före 1779 hörde både Karlskoga och Nysund till 'Närkes och Värmlands län' om man skall vara kinkig..  
Från 1779 är det Örebro län som gäller för Karlskoga, men för Nysund är det lite mer komplicerat.. - 1779-1922 hörde västra delen (med kyrkan) till Värmlands län och den östra delen till Örebro län, och från 1923 så hörde Nysund helt till Örebro län..
Källa: 'Sveriges församlingar genom tiderna'
Mvh//Peter

2001-11-13, 00:44
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Det kanske är därför som man övergått till landskap i stället för län i många släktforskningssammanhang. T ex Anbytarforum och Svenska Antavlor.

2001-11-13, 13:00
Svar #3

Alvar Stockhaus

En del av Jämtland tillörde tidigare Ångermanland, hur gör man i det fallet.

2001-11-13, 18:55
Svar #4

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Alvar vilken del menar du? Att vissa delar (gamla Fjällsjökommun) nu tillhör Jämtlandslän men fortfarande landskapet Ångermanland vet jag men det var väl inte det du menade? Däremot har jag stött på problemet i Haverö som numera ligger i Medelpad men där vissa delar tidigare legat i Jämtland ,därför skulle det vara intressant att höra hur andra registrerat detta. Själv har jag skrivit Haverö Z för personer födda där då med notis att det nu är Y.

2001-11-14, 12:40
Svar #5

Johan R:son Sjöberg

I regel brukar väl länsanhängarna använda sig av de län som gällde per den 1 januari 1998? Vilket blir lite lätt absurt när barn uppges vara födda 2001 3/3 i Boris Caroli fs (P) o s v.
 
När det är så lätt att använda sig av landskap....
 
MVH
Johan R:son Sjöberg
Politices studerande i Seglet No 4, Karlstads dkfs (Vä)

2001-11-14, 13:57
Svar #6

Alvar sockhaus

Bodil! Jag ville bara visa att det inte endast är problem med platser som tillhört olika län utan att det är kan vara samma problem om man hänvisar till landskap. Själv hänvisar jag till källan och inte till platsen i terrängen.
MVH  
Alvar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna