ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blom / Blume / Blomfeldt  (läst 965 gånger)

2012-05-19, 01:02
läst 965 gånger

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej!
 
Frågan gäller det eventuella släktskapet mellan och anorna till fänriken vid Västgöta-Dals reg. Johan Henrik Blomfeldt, kaptenen vid Västerbottens reg. Casper Fredrik (Johansson?) Blomfeldt (f. 1690-12-12 i Livland, d. i Gamlestad, Nederluleå (BD)) och volontären vid Estniska adelsfanan 1710, Diedrich Blomfeldt (d. i Märjamaa,Estland 1729) samt madame Ottiliana (Otto Juliana) Blomfeldt (f. ca 1700, sannolikt i Livland, d. i Rutvik, Nederluleå (BD)). Ottiliana var f.ö. kammarjungfru till överste Henrik Magnus von Buddenbrock åtm. från 1719 till 1725, då hon gifte sig med häradsskrivaren Olof Olofsson Bodin i Mårdnäs, Segersta (X).
 
Min hypotes är att Johan Henrik är ett äldre syskon till Casper Fredrik och Ottiliana. Johan Henrik och Casper Fredrik är de enda officerarna Blomfeldt som tas upp i Adam Lewenhaupts Karl XII:s officerare, båda tillhörde Kungl. Livgardet till fot 1711, båda hade en förkärlek för namnen Johan och Henrik till sina resp. barn, båda gifte sig med adelsdamer (Johanna Helena Appelgren resp. Brita Thumb von Weingarten, sannolikt född Groll) och båda verkar av dopvittnen att döma allmänt ha betraktats som högreståndspersoner. Johan Henriks son, sedermera regementsadjutanten vid Drottningens livregemente i Stralsund, Johan Jacob Blomfeldt kallas också wälboren.
 
Dessa omständigheter skiljer också nämnda Blomfeldtar från sina samtida, uppenbart ofrälse namnar (Erik Hansson B., Hans B. m.fl.), vilka alla gifte sig med ofrälse pigor och vars barn allt som oftast ej ärvde soldatnamnet ifråga.
 
Frågan är då vilken ätt de tillhörde. Det fanns nämligen mig veterligt ingen ätt Blomfeldt, vare sig i Norden, Balticum eller i Tyskland före 1709. Den finskättade och barnlöse Samuel Florin (sedermera adlad Blomfelt, nr. 1585) fick detta namn först då han adlades 1719, varför släktskap med honom verkar mindre troligt. Enligt Elgenstierna var Johan Henrik Blomfeldt istället ättling till stadsmajoren i Kolberg, Per Larsson Blomenfelt, adlad 1652, vars efterkommande ska ha föredragit den mer komprimerade stavningen. Ovisst, skriver han sedan, är dock om Casper Fredrik hörde till denna ätt. Varifrån uppgiften om släktskapet till Per Blomenfelt kommer framgår dock inte.
 
Varken Johan Henriks eller Casper Fredriks ev. sigill/sköldar känner jag till. Däremot ska den förres ovan nämnde son, Johan Jacobs ha burit en med följande utseende: Sköld: Delad, i övre fältet ett gående lejon i högra tassen hållande en värja, i nedre tre rosor på stjälkar uppväxande från en uppskjutande kulle. Hjälmprydnad: En uppskjutande harneskklädd arm svingande ett svärd. Om nu Elgenstiernas uppgift om släktskap med Per Larsson Blomenfelt stämmer, borde det väl också finnas en motiv-koppling sköldarna emellan? Någon sådan finns dock ej. Blomenfelts sköld är kluven med en fembladig ros (?) och har en enhörning som hjälmprydnad, medan Blomfelts nr. 1585 är motivlöst kvadrerad (varannan blå, varannan vit) med fågelvingar som hjälmprydnad.  
 
DÄREMOT har livländska ätten Blom/Blume (nr. 303) sköld tre rosor (?) på stjälkar uppväxande från en uppskjutande kulle, såväl som sköldmotiv som hjälmprydnad. Vad gäller hjälmprydnaden - om än inte själva skölden - finns också en slående likhet med löjtnanten vid Åbo läns regemente, Johan Bloms (d. 1714) dito: En uppskjutande harneskklädd arm svingande ett svärd mellan två vingar. Då jag som sagt ej stött på namnet Blomfeldt överhuvudtaget i Baltikum före 1709 kan man tänka sig att de var födda Blom/Blohm/Blume, men valde att lägga till -feldt som soldater. Har stött på samma företeelse hos andra släkter Blom.
 
Vidare, enligt Lewenhaupt, var Casper Fredrik volontär vid Estniska adelsfanan 1710. Jag har gått igenom rullan för nämnda år, dock utan att finna honom. Däremot står en Diedrich Blomfeldt med (från Märjamaa socken, Estland) sedan 1709. Frågan är om Lewenhaupt blandat ihop dessa båda herrar eller om Casper Fredrik var upptagen i en andra, ej bevarad rulla från samma år, eller om volontärer där och då ej togs upp? Diedrich Blomfeldt var f.ö. bosatt i Märjamaa sn, Estland i varje fall från 1710-29, men gifte sig i St. Mikaels församling, Reval 1711-01-03. Dock finns det ingen annan Blomfeldt nämnd (förutom Diedrichs barn), vare sig i Reval eller i Märjamaa i de för tiden bevarade kyrkoböckerna, varför man får förmoda att han ej heller var född där.
 
Sammanfattningsvis är jag mycket tacksam för alla upplysningar om nämnda Blomfeldtar, i synnerhet Casper Fredrik, inte minst gällande ev. vapensköldar och sigill. På nätet har jag stött på uppgiften att den senare skulle varit född i Riga, men detta har jag ej fått bekräftat i källorna. I rullorna nämns han endast som livländare. Kanske någon här vet ngt mera härom?
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna