ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hugenotter  (läst 7451 gånger)

1999-06-28, 19:57
läst 7451 gånger

Utloggad Elisabeth Nyhammer-Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 13:18
    • Visa profil
    • w1.502.telia.com/~u50202428/
Är det någon som forskat om någon hugenott och har tips om sådan forskning? Finns det några speciella källor att söka i? Kom de flesta via Tyskland till Stockholm? Kom de även till andra städer än Stockholm?
 
M v h  
 
Elisabeth Nyhammer-Gustavsson

1999-06-28, 20:30
Svar #1

Göran Johansson

De la Rose under Övriga släkter - hugenottsläkt

1999-06-28, 23:39
Svar #2

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Släkten Laurent (lårang) uppges av nutida bärare av namnet vara en hugenottsläkt. De skulle ha kommit från Frankrike till Sverige, eftersom Sverige var pålitligt protestantiskt. Med reservationer för denna muntliga uppgift, bara som ett tips.

1999-06-29, 01:16
Svar #3

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
Hej Elisabeth,
här är två boktips.
 
Senta Centervall 'Av hugenotternas stam. Ur en gammal släkts krönika.' Stockholm 1936.  
samt
Pelle Norelius 'En hugenottfamilj i Sverige och dess förgreningar. Om ättlingarna till handskmakaren Etienne Laurent från Montpellier.' [Stockholm 1997].  
 
mvh
Tommy

1999-07-01, 19:10
Svar #4

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej
jag kommer just från en utställning i Berlin
(Franska kyrkan) om Hugenotterna. De fick tillstånd att bygga sin kyrka 1701 i Berlin men finns/fanns spridda i hela Brandenburg och t o m upp i Pommern t ex Stettin.  
Det finns t ex två släkter i Sverige från Berlin som därför också tog detta tillnamn.
I Tyskland finns en särskild släkt- och släktforskarförening för Hugenotterna. Jag har tyvärr ingen adress tillgänglig här på min sommar-adress. Men hör av dig i augusti.
 
hälsning Gustaf   SSGFs G-grupp

1999-08-22, 23:21
Svar #5

Utloggad Elisabeth Nyhammer-Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 13:18
    • Visa profil
    • w1.502.telia.com/~u50202428/
Hej  Gustaf,
 
Nu kanske du har adressen tillgänglig. Det står i Västgöta nation i  Uppsala att en Maria Mallet var från Berlin. Hon dog 1727. Tyvärr har jag aldrig läst tyska utan franska och har därför svårt att skriva till hugenottföreningen. Kan man skriva på engelska? Finns det något arkiv i Berlin man kan skriva till eller måste man veta församlingen? Det borde väl vara Fransk-Reformerta församlingen. Vet du när kyrkoböckerna för den församlingen börjar?
 
Tack ni andra för alla bra tips!
 
Hälsningar
Elisabeth

1999-08-24, 07:40
Svar #6

Utloggad Göte Liss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • olaus-laurentii.liss.pp.se
Namnet Laurent intresserar mig.
 
Orsaken till detta är att det på 1500-talet fanns en kyrkoherde med namnet Olaus Laurentius i Gagnef, Dalarna, om vilken det har sagts att han skulle ha varit av hugenottsläkt och härstammat från Flandern. En släktforskare säger sig ha funnit detta, men källan är okänd. Olaus var själv född i Borlänge, Dalarna.
 
Laurent skulle ju i Sverige ha kunnat bli Larsson och som präst skulle då Olof Larsson ha latiniserat namnet till Olaus Laurentius.
 
On någon har kännedom om en Laurentsläkt i Sverige som skulle kunna stämma in på ovanstående person vore jag väldigt intresserad av att komma i kontakt med vedbörande.
 
Hälsnigar
Göte Liss i Ludvika

2001-02-20, 22:35
Svar #7

Kerstin Petersen

Hej,
 
Jag har inga hugenotter i min släkt, men här i Danmark (där jag bor) kom många hugenotter till Fredericia. Tittar man telefonkatalogen i Fredericia finns massor av Deleuran etc. etc.
 
Man kan titta på www.krak.dk och skriva ett namn i namnlistan så kommer alla med det namnet i Danmark fram.
 
Hälsningar
Kerstin Petersen
Haderslev
Danmark

2003-01-12, 22:57
Svar #8

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
I ett inlägg 1999 talas om en släkt- och släktforskarförening för hugenotterna i Tyskland. Är det någon som känner till denna?
Mvh! Håkan

2003-01-13, 12:56
Svar #9

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Från hemsidan för Deutsche Arbeitsgemeinschaft genealogischer Verbände e.V. (DAGV) (den tyska motsvarigheten till Sveriges Släktforskarförbund) kan man nå en förteckning över DAGV:s medlemsföreningar. Där finner man Deutsche Hugenotten-Gesellschaft e.V. med egen webbplats http://www.genealogienetz.de/vereine/DAGV/mgl40.html där det hänvisas till http://www.hugenotten.de  Ett särskilt Geschäftsstelle finns i Bad Karlshafen, Deutsches Hugenotten-Zentrum.
 
Med hälsningar, Ingemar Goliath, medlem i Föreningen G-gruppen (http://www.g-gruppen.net)

2003-01-13, 21:58
Svar #10

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Tack Ingemar! Jag har redan gått in på hemsidan och ställt en fråga. Det verkar ju vara en imponerande förening. Egentligen gäller min fråga hugenottinvandring till Danmark och Sverige, men vägen gick väl ofta över Tyskland.
Bästa hälsn! Håkan

2003-01-14, 21:55
Svar #11

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hugenotter, kalvinister, reformerta mm, kärt
barn har många namn fick fly från förföljse
på olika ställen i Europa. Det var framföralt
Brandenburg/Preussen som tog sig an dessa
hugenotter och för dem som hamnade i  
Pommern
låg det nära till att ta sig till Sverige.
T o m Gustav Vasa släppte in sådana  
människor
utan den rätta läran. Därför att de i stället
hade yrkesskicklighet.
Hälsnng Gustaf G-gruppen  
www.g-gruppen.net

2003-01-14, 22:34
Svar #12

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Tack Gustaf för intressant information! Valloninvandringen är ju mycket omtalad. Känner Du till om man även har försökt att få något mer samlat grepp om hugenottinvandringen till Sverige?
Hälsn! Håkan

2004-04-26, 17:23
Svar #13

Stig Rådahl

Här finns ett exempel på forum för hugenotthistoria. Sverige nämns dock inte särskilt ofta.
 
http://archiver.rootsweb.com/th/index/huguenots-walloons-europe
 
Mvh Stig

2004-10-23, 16:18
Svar #14

Birgitta Almqvist (Baq)

När de reformerta, hugenotterna, på 1560-talet, tvingades fly från katolikerna i Frankrike på  spred de sig norrut så vitt jag känner till. Är det någon som vet till vilka länder (och ev. landområden/landskap de for. Jag är särskilt intresserad av de som ev kom till Hälsingland.
 
I Färila finns en släkt Pineur som möjligen härstammar från en fransk immigrant. I släktens historia finns många av de som föddes på 1600-talet, med härkomst okänd. Du som har kännedom om hugenotternas spridning, ge mig gärna ett tips. England, Holland och Polen har jag hört sägas tog emot många, men hur var det med Skandinavien? Nå, en handskmakare och några fler har jag hittat. Kriget mellan Frankrike och Sverige på 1700-talet resulterade visst också i krigsfångar. Några namn har jag funnit, men ingen information om var i Sverige de hamnade och vart de sedan förflyttade sig.
 
Birgitta

2004-10-23, 20:25
Svar #15

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Birgitta
En del reformerte slog sig ned i Fredericia i Jylland. Byen var en slags fristad, fra slutningen af 1600-tallet gav man asyl til bl.a. katolikker, jøder og reformerte.
Fredericia ligger i Vejle amt. Hvis du har særlige navne kan du prøve at søge i folketællingerne i Dansk Demografisk Database.
mvh
Gudrun

2004-10-23, 22:46
Svar #16

Bengt Nilsson

I boken Det mångkulturella Sverige ges en översikt över den franska invandringen till Sverige. Där sägs bl.a. att man har uppskattat att ca 2 000 hugenotter hamnade i Sverige. De flesta kom tydligen hit efter att först ha bott i andra länder.

2006-09-30, 14:34
Svar #17

Utloggad Hannu Possakka

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2014-08-16, 11:10
    • Visa profil
Hej alla,
 
Här ar min forskning, jag skrivar i engelska,  
 
My interest is originally a French hugenot family Possac (de) and the
captain Jacgues de Possac,
Possac led reformed troups in fight against cathoholics in 1567 in Nimes,
Southern France,
after the battle he fled from France and served possibly in Holland and/or in
Germany (Brandenburg).
He or his family descendants might have arrived to Sweden after the 1567.
 
In Germany jag har funnit namn Possack, men ännu det är inte försäkring om ralation, en annan släkt ja förskar är Lille.
 
hälsningar,
 
Hannu Possakka

2010-09-27, 20:21
Svar #18

Utloggad Stefan Tengroth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-05-06, 14:04
    • Visa profil
vet jag härstammar ifrån Hugenotterna , har för mig namnet då var fon,groth

2013-07-24, 20:31
Svar #19

Utloggad Kristina Wiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2016-06-08, 18:57
    • Visa profil
Hej
Jag var i Berlin i Juni och besökte då Franska Kyrkan, hade tänkt besöka Hugenott-museet. Tyvärr var det stängt.
Jag är intresserad av två faamiljer, nämligen de Marteville/de Piere och d'Ammon/d'Alecon. De levde i Berlin på 1700-talet. Har försökt maila museet, men inte fått något svar.
Hoppas någo kan hjälpa mig med tips
Kristina

2015-12-20, 10:26
Svar #20

Utloggad Tommy Nordlander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 440
  • Senast inloggad: 2023-12-24, 09:42
    • Visa profil
Hej
Histotikern, Fredric Bedoire gav 2009 ut boken: Hugenotternas Värld; från religionskrigens Frankrike till skeppsbroadelns i Stockholm
 
hälsn Tommy

2018-11-24, 13:41
Svar #21

Utloggad Christofer Bodin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-02-25, 19:53
    • Visa profil
Hej alla,
 
Här ar min forskning, jag skrivar i engelska, 
 
My interest is originally a French hugenot family Possac (de) and the
captain Jacgues de Possac,
Possac led reformed troups in fight against cathoholics in 1567 in Nimes,
Southern France,
after the battle he fled from France and served possibly in Holland and/or in
Germany (Brandenburg).
He or his family descendants might have arrived to Sweden after the 1567.
 
In Germany jag har funnit namn Possack, men ännu det är inte försäkring om ralation, en annan släkt ja förskar är Lille.
 
hälsningar,
 
Hannu Possakka

Hej! Viken Lille-släkt? Lars Lilles familj ifrån Falun/Dalarna?

2022-08-24, 14:52
Svar #22

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

Den franske kungens upphävande år 1685 av "ediktet i Nantes" finns att läsa översatt till svenska här:
ArkivDigital: Riksarkivets ämnessamlingar. Acta ecclesiastica (o) Vol:139 Bild 4550 ff (AID: v817431.b4550, NAD: SE/RA/752)

Cirka två tusen hugenotter utvandrade därefter till Skandinavien.

Se även:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hugenotter
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ediktet_i_Nantes
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bartolomeinatten (24/8 1572 - 450 år idag)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna