ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Livet på torp, gårdar och slott  (läst 861 gånger)

2005-05-01, 06:47
läst 861 gånger

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Hejsan!
Jag undrar om det är någon som kan berätta på ett ungefär hur samhället var ordnat och styrdes/brukades förr från konung till enklaste backstugesittare, vad de hade för folk ikring sig och deras uppgifter och hur de arbetade och hur ordervägarna var.  
 
På en herrgård har jag hört i alla fall att det var ägaren/godsägaren som bestämde, och sedan hade han en inspector eller dylikt som skötte de praktiska, sedan fanns det väl några slags underchefer såsom rättare och dylikt som i sin tur hade underchefer som ladugårdsförmän och dylikt? Vad fanns mer?
 
Vore intressant med lite litteraturtips och länkar också!  
 
Mvh, Fredd

2005-05-01, 08:59
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Fredd
Har setat och läst dina olika frågor. Verkar som dygnet blir långt för dej om du ska hålla igång alltihop samtidigt.  
 
Biblioteken brukar vara bra på leta fram de böcker om det ämne som man önskar. Annars får du söka i Libris.
 
Ivar-Lo Johansson har skrivit om statare.
O P Pettersson har skrivit om nybyggen och nybyggare oppe i Lappmarken.
Däremot om det finns någon specifikt om olika chefers status och ställning, vet jag inte om det finns.
mvh
rune

2005-05-01, 13:42
Svar #2

Lennart Andersson

Fredd!
 
Med tanke på dina olika frågor tror jag att följande två böcker skulle intressera dig:
 
- Hellspong/Löfgren: Land och stad
 
- Bring?us (utg.): Arbete och redskap
 
Mvh
Lennart Andersson

2005-05-01, 20:38
Svar #3

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Tack så mycket! De ska jag kika på!
 
Mvh, Fredd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna