ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prins Josefs av Libanon besök i Norrland  (läst 1360 gånger)

2003-05-30, 16:53
läst 1360 gånger

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
En uppgift i Västerbottens länsräkenskaper från 1732 berättar att Umeåborgaren Jonas Biström såsom tolk hade följt prins Josef från Libanon på dennes resa från Umeå till Härnösand.
 
Vilket språk det handlade om framgår inte. Jonas Biström hade 1723 återvänt till Umeå efter att ha varit tillfångatagen av ryssarna, så jag antar att han hade lärt sig något annat språk under fångenskapen.
 
Känner någon till något om prins Josefs resa i Norrland. Varför befann han sig alls där? Finns det någon bok som skildrar resan?

2003-05-30, 20:59
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Mycket spännande uppgift! Vad gjorde han i Sverige, vem var han, och, en fråga som jag ställde mig, vad var Libanon år 1732? Det låter som en statsbildning av någon form eftersom de har en prins, men dagens Libanon blev inte en självständig stat förrän långt in på 1900-talet, och på 1700-talet hörde detta område till turkarna och Osmanska riket.
 
Kan han vara en av Karl XII:s turkiska kreditorer, som efter kriget lär ha kommit till Sverige? Kanske en prinstitel över Libanon var något som de turkiska härskarna hade i arsenalen, ungefär som prinsen av Wales i dagens Storbritannien. Å andra sidan låter inte namnet Josef alls turkiskt. Det är ett hebreiskt namn, och det antyder på mig att han verkligen kan komma från Libanontrakten.
 
Libanon presenteras i Nordisk Familjebok, 3:e upplagan, som ett platåberg i Syrien. Det noteras kort att turkarna aldrig fick full kontroll över berget! Är Josef då en prins av det folk som höll viss kontroll över berget, eller är han en turkisk prins?
 
Det vore mycket roligt att höra om detta besök satt fler spår i svensk historieskrivning eller om denne Josef är känd från utländska källor.

2003-05-30, 22:18
Svar #2

Jonas Kuschner

Jag har för mig att jag har stött på denne prins (eller prins?) i kortregistret till RA:s serie Skrivelser till Kungl. Maj:t. Jag tror att jag antecknade det någonstans - skall se om jag kan återfinna det...

2003-05-31, 14:26
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det går (förstås) att läsa en hel del om Libanons historia på nätet. Det visar sig att under den Ottomanska tiden existerar dynastier av emirer (prinsar) i Libanon, som stundtals försökte nå ett större självstyre. Berget Libanon var också hem för den maronitiska kristna kyrkan.
 
Några länkar:
http://www.geocities.com/CapitolHill/Parliament/2587/hist.html
http://www.cartage.org.lb/en/lebanon/History/ottoman.htm
 
Tyvärr hittar jag väldigt lite om vilka som styrde just under prins Josefs tid. Länkarna berättar att Shihab-dynastin övertog makten 1697, men går sedan vidare direkt till dess främste emir Bashir II (1788-1840).  
 
Hur som helst är en prins av Libanon 1732 inte någon orimlighet. Frågan är bara vad han gjorde i Umeå och Härnösand?

2003-05-31, 14:41
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bingo! På sidan Aspects of Maronite History del 9, står:
 
In the Middle of the 18th century, the Shihab received Baptism and joined the Maronite Church. Other emirs such as the Bellama followed their example. The first Christian Emir was Yusif who was proclaimed emir of all the Mountain in the national assembly of Barouk in 1770. He ruled from 1770-80.
 
Yusif, eller Josef, kan vara samme man som besökte Sverige som prins 1732, men förstås också en senare generation.

2003-05-31, 14:46
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Anders berg säger ovan att namnet Josef inte alls låter turkiskt. Måhända inte typiskt turkiskt, men det är ett mycket vanligt arabiskt namn som kan bäras av såväl muslimer som kristna. Det brukar väl idag oftast transkriberas Yossef eller Youssef eller något liknande, men det är förvisso samma namn. Före Atat?rks tid användes arabiska namn i såväl det nuvarande Turkiet som i resten av det osmanska imperiet. Atat?rk påbjöd avarabisering av Turkiet och detta drabbade nog även de arabiska namnen.

2003-05-31, 17:17
Svar #6

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag gjorde en sökning igår på Google och testade engelsk stavning, dvs Joseph. Jag hamnade också på en sajt som handlade om maroniternas historia, dock en annan än de som Anders Berg nämner ovan.
 
Ett urklipp:
 
At this time, the number of the Lebanese Monks had reached 190, and only one had come from Aleppo. There were 61 Aleppine Monks and five of them were Lebanese. It should be noted that most of the monasteries that were in the Order during the conflict, such as St. Michael at Bnabeel 1756, St. George at Al-Neameh 1757, and St. Moses the Ethiopian (Al-Habashy) at Douwar 1757, passed into the hands of the Baladite (Lebanese) Order. In 1766, Emir (Prince) Joseph Shehab took the advice of his two trusted advisers, Sheiks Saad Khoury and Simon Bitar, and transferred the administration of the monasteries and their properties in the Jbail and Batroun regions to the Lebanese Baladite Order.2
 
Det fanns således en prins/emir Joseph Shehab (Shihab) på 1760-talet. Kompletterat med Anders uppgift om att Shihab-dynastin övertog makten redan 1697 så styrker det uppgiften att det funnits en prins Josef av Libanon också i början av 1730-talet.
 
Men vad sjutton gjorde han i Norrland?  
 
Reseskildringar trycktes och utgavs ju ofta förr i tiden, så det kan ju inte uteslutas att det finns någon bok (på arabiska?) som berättar om intryck från den svenska Norrlandskusten i början av 1730-talet.

2003-05-31, 22:31
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej
Tänk att även kalla Norrland har haft besök av Höga Potentater, från Österns varma länder. Annars brukar ju Sverige sluta vid Mälardalen.      
mvh
rune

2003-06-01, 21:37
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Prins Josef kanske ville se midnattsolen! Redan under antiken var det känt att långt i norr gick solen inte ner på sommaren. Det kan ha lockat resenärer från fjärran länder.
 
När på året skedde Josefs besök?

2006-02-15, 19:08
Svar #9

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
http://www.rulers.org/relig.html hittade jag en Joseph Dergham Khazen. Han var patriark för den katolska maronitkyrkan mellan 25 februari 1733 och 13 maj 1742. Han efterföljdes av Symeon Awad, och sedan av Toubia El-Khazen, och därefter av den Joseph Stephan som nämts ovan.
 
Kan det ha varit denne Joseph Dergham Khazen som var i Sverige? Skulle han kallas prins? Han var ju patriark, det vill säga ungefär biskop. Å andra sidan verkar dessa patriarker/emirer styrt Libanon (se http://www.worldstatesmen.org/Lebanon.htm).
 
/Anders Karlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna