ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Antavlan på nätet  (läst 1139 gånger)

2000-01-06, 19:42
läst 1139 gånger

Utloggad Lennart Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hur skall en Antavla/Släktredovisning utformas
för publicering på hemsida så att den blir
lätt att följa med i?
 
Idag finns det ett otal släkttavlor på nätet.
Många, gjorda direkt ifrån Släktprogrammen  
är enbart förvirrande och det är svårt att hitta
det man söker.
Tänker modifiera min egen hemsida som just nu  
är lite för stor och vill gärna ha Era åsikter
rent allmänt, om hur en bra Släktredovisning på  
nätet skall vara utformad.
Mvh Lennart

2000-01-06, 23:54
Svar #1

Carina Sunesson

Hej Lennart, håller med om att vissa antavlor är förvirrande när de är gjorda direkt från släktforskarprogrammen, men absolutinte alla.
 
Det beror väl också på hur stor antavlan är.
Jag håller själv på och formar min egen så det var intressant att du tog upp frågan.
Enligt min åsikt måste man kunna söka via orter och på efternamn.
I första hand riktiga orter ( inte blandat gårdsnamn och orter ) och absolut på efternamn.
Det känns jobbigt att titta på hemsidor där namnen är upplagda med förnamnen först tycker jag personligen.
Vidare är min åsikt att det ska vara så lite glitter som möjligt, d.v.s enkla bakrunder och förståeliga, konkreta länkar.
Lycka till med hemsidan!

2000-01-07, 06:39
Svar #2

Utloggad Ingvar Nore

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2020-03-19, 09:43
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se
Hej Lennart,
jag håller med om att många antavlor är svåra att hitta i. Det som jag tycker är mest intressant är om jag har någon anknytning till platsen vid rätt tidpunkt.
 
Som Carina skriver skall det var lätt att hitta. Orten skall vara lätt sökbar. Under varje ortsrubrik bör namnen och levnadsår stå i bokstavsordning på efternamn.
 
När man klickar på ett namn bör man få upp en ny sida som innehåller flera generationer. Det är inte svårt att få med föräldrar, mor/farföräldrar, make/maka samt barn och barnbarn.
 
/hälsn Ingvar

2000-01-07, 07:58
Svar #3

Peter Rydén

Carina: Vad menar du med riktiga orter. Jag har alltid betraktat en gård som en ort (fast i mindre skala). Vad jag eftersöker i ett ortsregister är att det är ordnat efter socknen. På så sätt är det lättare att hitta det man söker.  
I övrigt håller jag nog med de flesta åsikter i inläggen ovan. Det är bra att diskussionen finns. Kanske kan dataprogramproducenterna ta tillvara eventuella fruktbara synpunkter till framtida utgåvor? Jag säger detta för att jag inte har ork att utforma min egen antavla varje gång jag skall uppdatera den (för det bör man göra ofta).

2000-01-07, 10:43
Svar #4

Carina Sunesson

Hej Peter! Jag uttryckte mig nog inte helt klart.
Jag håller fullständigt med Dig!
Det jag menade var att det t. ex under orten  
Säbrå (Y), ska stå med samtliga de personer som skall befinna sig under densamma.
På många sidor på nätet kan det stå ett antal personer under Säbrå, senare hittar du mera anor under t.ex. ett gårdsnamn eller liknande som tillhör Säbrå.
Det är detta jag tycker är förvirrande.
Är ett ortregister ordnat efter socken, är det däremot mycket givande med information om gårdsnamn.

2000-01-09, 21:35
Svar #5

Ingmar Andersson

Hej Carina!
Ett litet tips. Precis som Du vill ha ortsregistret ordnat så blir med släktregister-programmet Min Släkt
Anväder det själv för släktreg. i en hemsida om svenska regnter under 1000 år.
Konverteringen är superbra.
 
MVH
Ingmar

2000-01-10, 00:04
Svar #6

Carina Sunesson

Hej Ingemar! Tack för tipset!
Jag arbetar också med Min Släkt, just för att jag tycker dess funktioner är så bra med länkningar,
presentationer både i HTML och Wordformat, samt den statistik man nu kan få fram i den nya versionen.
Vad jag menade, var att man ofta i ortsregister på nätet - hur bra dessa är är i de olika släktprogrammen - stöter på t.ex. Stockholm och senare Sthlm, eller Amerika, Nordamerika, USA etc.
Detta är lite irriterande om man som besökare söker efter gemensamma anor genom att välja ort!

2000-01-10, 22:33
Svar #7

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Carina m. fl.!
 
När det gäller ortsregister för antavlor över allmoge-/landsbygdsbefolkning är gårdar/byar en av de allra viktigaste angivelserna. Det räcker inte med att endast ange socknen. Sådan information är ganska värdelös, eftersom det kunde finnas kanske 15 olika Lars Persson i samma socken under en och samma tidspriod. Gårds/byangivelsen är ofta viktigare än personens patronymikon, eftersom man i sin hemtrakt i första hand var känd som Lars i Berga, först i andra hand som Lars Persson, men aldrig som Lars Persson i Vårdslösa socken. Men observera: Detta gäller landsbygden och tiden före 1850. När det gäller städerna och tiden efter urbaniseringen och industrialiseringen gäller andra principer.
 
I antavlors personregister är det enligt min mening det lämpligaste, att man sorterar personer med släktnamn efter dessa, och personer med patronymika efter förnamn. I motsats till stamtavlan, där man oftast känner den sökta personens förmodade patronymikon, men kanske inte hans/hennes förnamn, gäller ju för antavlan, att man ofta endast vet förnamnet på den senast utforskade personens far, genom sonens/dotterns patronymikon, medan man inte har den minsta aning om sagde faders patronymikon. Om man vet att man letar efter en Nils är det oändligt mycket mera praktiskt att kunna beta av alla Nilsar, om man har dem samlade på ett ställe, i stället för att tvingas söka på: Andersson, Nils, Arvidsson, Nils, Axelsson, Nils, Bengtsson, Nils, Berndtsson, Nils, Bertilsson, Nils, Birgersson, Nils, Börjesson, Nils..... etc., etc.......(observera att jag då hittills bara har gått igenom två av alfabetets bokstäver)

2000-01-10, 23:47
Svar #8

Carina Sunesson

Hej Carl Fredrik, Du har rätt när det gäller gårdsnamn, självklart.
Vad jag skrev, som jag fortfarande tycker är viktigt är att man är just noga med ortsangivelser.
Om Du läser mitt senaste inlägg skrev jag just om detta, att jag inte tycker man ska skriva t.ex.
Stockholm och vid andra tillfällen Sthlm i samma index.
Det är blir enbart förvirrande.
Jag tycker inte heller att man enbart ska skriva gårdsnamn, densamma måste kompletteras med ort.
Detta görs inte alltid.
När det gäller namn, har många som redan har hemsidor både möjlighet till sökning i namnindex via förnamn, släktnamn och patronymikon.
Det är ju vettigt!

2000-01-17, 15:35
Svar #9

Annika Carlsson

Hej alla ni som har synpunkter på antavlornas utformning!  
Jag skulle önska att det redan i registret över medlemmarnas egna hemsidor kunde stå någon form av information om vilka landskap deras sidor omfattar. Som det är nu så är det lite jobbigt att söka igenom alla web-sidorna och hoppas att man hittar någon som forskar i mitt område. Kanske det skulle kunna gå att ange med länsbokstav ?  
Mvh Annika Carlsson (AB), (C) & (P)

2000-10-10, 13:57
Svar #10

Anette Berntoft

Hej alla!
Jag har en nybörjarfråga: Svenska Antavlor är det en tidskrift som publicerar antavlor?
Var finns den att få tag i. Finns något register över dessa publicerade antavlor. Tacksam för svar.
Mvh Anette Berntoft

2000-10-10, 18:41
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

Anette! Under Bokhandeln > Förbundets skrifter > Svenska Antavlor kan du läsa mer.

2001-03-19, 21:04
Svar #12

Veronica Andersson

Hej!!
Jag arbetar med programmet Min släkt. Jag skulle vilja veta hur jag får ut min information på internet.  
 
Hur ska jag göra, vad börjar jag med??
 
Snälla kan någon vara snäll och berätta. Jag vill verkligen att det lyckas, har försökt på många olika sätt, men inget går. Varför gör jag fel?
 
Hälsningar Veronica

2001-03-20, 11:16
Svar #13

Maria Lundmark

Veronica!
 
Välj Exportera som HTML från MinSläkt. Spara alla filerna i en mapp på din hårddisk, för över mappen (eller innehållet i den) med tex WsFtp till din hemsida. Detta förutsätter givetvis att du har en hemsida. Annars får du börja med att skaffa dig en hos din internetleverantör.  
 
Lycka till!
Maria Lundmark

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna