ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Delge andra din forskning  (läst 2085 gånger)

2009-04-19, 16:14
läst 2085 gånger

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
När det gäller all forskning finns det två principiellt motstående förhållningssätt: konkurrens eller samarbete. Jag tillhör den utdöende skara som fortfarande hävdar att samarbete är att föredra framför konkurrens, även inom andra områden än släktforskning. De som likt mig känner större glädje i att ge än att få skall här få några tips om hur man bäst delger andra sina resultat. Det finns flera olika sätt:
 
Anbytarforum
 
Här kan man hjälpa dem som ställer frågor av olika slag, det man bör tänka på är att noga läsa frågan. Frågor av typen: känner någon till personen X ? respektive vet någon var man kan hitta information om personen X ? bör särskiljas och besvaras på lämpligt sätt. Den som inte har råd med abonnemang och CD-skivor men gärna vill veta när gammelfarfar var född blir inte tillfredsställd av svar som hänvisar till den eller den födelseboken. Vi är alla olika och jag har med stort intresse följt diskussioner om hur riktiga släktforskare går tillväga. Ska man studera källor eller utnyttja information på Internet? Det ena utesluter naturligtvis inte det andra. Själv tycker jag det är väldigt roligt att studera kyrkböcker samtidigt som jag gärna vill hitta så många släktingar som möjligt. Om någon vill ha hela släktutredningar kanske det är bättre att överväga något av de andra alternativen.
 
E-post
 
Ett utmärkt sätt att delge någon större mängd information som kanske skulle fresta på Anbytarforums servrar. Ja, jag har följt den diskussionen också. Jag anser att Anbytarforum bör vara gratis med hänvisning till att så många som möjligt skall kunna bidra med forskningsresultat, även den minsta myra drar sitt strå till stacken.
 
Nätgemenskaper av typen GeneaNet
 
Dessa är enligt min mening de sämsta sätten att delge någon sina resultat. Här blandas friskt gediget arbete med många timmars lusläsande i kyrkböcker med rena gissningar och falsarier. Problemet blir att när man hittar en riktigt dålig uppgift tappar man fortroende för de korrekta uppgifterna också. Ett exempel från GeneaNet: Jan Daniel född den 20 april 1809 - Ovansjö. I födelseboken heter han Jan David och är född 14 juli 1806 i Ovansjö (X), Hillsta. Föräldrarna var skogvaktaren Pehr Arnström och Anna Jansdotter. Det väcker ett löjets skimmer när man följer länken till forskarens hemsida där man kan läsa följande: Jag har släktforskat sedan hösten 1977. Mina kunskaper i genealogi borde vid det här laget vara nära inpå proffesionell.
 
Egen hemsida
 
Det absolut bästa sättet är att publicera sina resultat på en egen hemsida med hjälp av ett släktforskningsprogram. Jag använder MinSläkt http://www.dannbergsdata.se och tycker det fungerar utmärkt. Jag betalar endast 12 kronor per månad http://www.one.com/sv för att få denna tjusiga adress: http://www.dahlund.eu
 
Hälsningar Jimmy Dahlund

2009-04-20, 11:08
Svar #1

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag glömde nämna att det tillkommer en årsavgift enligt följande:
 
.eu .se *  95:-
.com .net .org .at .cz .mobi .me  115:-
.info .biz .ch .li  150:-
.dk .uk .be .it .es .name .cn .in .pl  75:-
.de .nl  55:-
 
Det tillkommer också en uppläggningsavgift på 115 kr. Priserna är exkl. moms. Jag tycker ändå det är mycket prisvärt med tanke på att man slipper reklam och andra begränsningar som olika gratisalternativ för med sig.
 
Hälsningar Jimmy Dahlund

2009-04-20, 19:03
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Eftersom jag själv har blivit raderad när jag angav länk till ovanstående hemsida med släktforskningsprogram, antar jag att även dessa rader blir raderade med hänvisning till att det strider mot anbytarforums regler ang reklam?

2009-04-20, 20:23
Svar #3

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag skulle bli mycket irriterad om mitt inlägg raderades, jag hänvisar till följande citat från ordningsreglerna:
 
Det möter heller inga hinder att omnämna webbadresser i relevanta sammanhang
 
Hälsningar Jimmy Dahlund

2009-04-20, 21:47
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Jimmy!
 
2008-11-03 under Regna (E) ställde en person en fråga ang ovan nämnda program och det verkade som personen ifråga hade missförstått hur detta skulle användas. Mitt svar var att det är ett släktforskningsprogram som man använder för att registrera och hålla ordning på sin släkt och en länk till hemsidan. Detta har nu efter ett halvår raderats.  
 
Mvh
 
Britt-Marie

2009-04-20, 21:54
Svar #5

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Jag ser inga problem att nämna dessa länkar i detta sammanhang. Diskussionen om radering etc på andra platser på AF bör dock föras på Förbundsforum.

2009-04-21, 10:17
Svar #6

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag hade väntat mig reaktioner på innehållet i mitt inlägg. Håller alla med mig? Någon borde väl tycka att GeneaNet fungerar bra. Dessutom finns det många olika nätgemenskaper, kanske någon fungerar bättre. Det kanske finns gratishemsidor som fungerar bra. Någon känner säkert till flera sätt att sprida sin forskning. Kom igen, det är inte sommarlov redan!  
 
Hälsningar Jimmy Dahlund

2009-04-21, 11:05
Svar #7

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag håller med och ändå inte. Självklart skall man dela med sig av sina resultat. Däremot håller jag inte med dig om användningen av en hemsida för att lägga ut sin databas av forskning. Alltså själva förfarandet snarare än vilka program, ISP etc som används.
 
Skälet är att för mig är min databas närmast en anteckningsbok. Gissningar, förmodanden blandade med hårda fakta. I vissa stycken är släktrelationerna grundade på ganska långa och komplexa resonemang som oftast faller bort i ett sådant sammahnag. Därför föredrar jag att presentera min forskning i skrift (artiklar etc i släktforskartidskrifter). Då har jag kontroll över vad som presenteras och över källredovisningen. Inget hindrar förstås att detta redovisas digitalt på hemsidan (i HTML eller PDF). Men definitivt inte som ett diekt utdrag ur min databas.
//Michael Lundholm

2009-04-21, 13:51
Svar #8

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Jag vill gärna ha kontakt med de forskare som vill ta del av min forskning, inte minst för att kunna diskutera vad jag grundar mina slutledningar på. I går träffade jag en forskare som tidigare fått ta del av mina rön angående våra gemensamma anor, och insåg då att han missförstått en del av antavlan. Då har han fått ta del av all information jag har om de relevanta personerna, fått de artiklar jag skrivit om släktkretsen samt att jag hållit ett föredrag om dem som han lyssnat på. Ändå lyckades han missförstå släktkopplingarna.
Jag ska givetvis tillägga att det inte på något vis är menat som kritik av en enskild forskare, utan bara är ett exempel på hur lätt det är att missförstå någon annans forskningsresultat.  
 
 
Jag är inte särskilt nöjd med att en artikel som jag skrev till en lokal släktforskartidning helt saknar fotnötter i nätutgåvan. I mina två senaste artiklar anges jag inte ens som författare, så jag överväger starkt att antingen inte skriva fler artiklar eller inte tillåta att de publiceras i nätutgåvan. Jag ska faktiskt inte behöva mejla redaktören och be att hon anger vem som skrivit artiklarna ifråga, för det borde vara en självklarhet att inte lägga ut anonyma artiklar.
 
(Meddelandet ändrat av camillae den 21 april, 2009)

2009-04-21, 14:56
Svar #9

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Du får skicka dina artiklar till en bättre tidskrift Camilla! Får jag (i all blygsamhet givetvis) föreslå Svensk Genealogisk Tidskrift för vilken jag är redaktör. Det finns plats till nummer 2009:2. Eller skicka den till Släkt och Hävd som skall utkomma med ett nummer senare i år. Man söker fortfarande artiklar har jag förstått.
//Michael Lundholm

2009-04-21, 20:56
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Camilla, det är klart att redaktören skulle ha angett ditt namn och även fotnoterna! Men eftersom detta inte är gjort, så skulle åtminstone jag omedelbart påpeka detta i stället för att bara undandra andra intresserade läsare viktig information!
Lycka till i fortsättningen med ditt skrivande!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-04-21, 21:01
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vill också meddela att publiceringen av mina och barnens anor på mina hemsidor, samt i DISBYT skänkt många trevliga bekantskaper med andra släktingar och släktforskare. Det kan inte nog uppskattas. Det är sökbart och lättillgängligt för alla!
 
Sedan är det ju en annan sak att man får redigera texten lite om man har skrivit lite andra anteckningar i sin databas, som man inte vill ha med.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-04-21, 22:27
Svar #12

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Stefan, din hemsida är mycket bra och innehåller mycket information och många fina bilder. Det jag saknar är en överskådlig trädstruktur som gör att man genast kan se hur anorna hänger ihop. Hur är vi släkt? Jonas Överöstris var min morfars mormors morfar.
 
Hälsningar Jimmy Dahlund

2009-04-21, 22:59
Svar #13

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Michael, jag är tacksam för dina synpunkter. Jag hoppas bara att du inte skrämt upp alla glada amatörer som gärna vill tala om för alla vilka upptäckter de gjort. Det är just för att hantera gissningar och spekulationer som man bör ha en egen hemsida för att tydligt kunna ange i källhänvisningarna att det rör sig om sådana.
 
Hälsningar Jimmy Dahlund

2009-04-21, 23:04
Svar #14

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag tycker inte alls att det är ett problem att man delger andra sina gissningar på sin hemsida och talar om att det är gissningar. Det är när det inte framgår att det är gissningar som det blir problem.
//Michael Lundholm

2009-04-21, 23:21
Svar #15

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Då är vi överens. Som den nybörjare jag är har jag själv slarvat med källhänvisningar på min hemsida. Det kommer att bli en bättring till nästa uppdatering. Den som hittar en gemensam ana och undrar var uppgiften kommer ifrån får gärna maila mig.
 
Hälsningar Jimmy Dahlund

2009-04-22, 20:50
Svar #16

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Stefan, enligt mina beräkningar är du min halvsexmänningsson. Rätta mig om jag har fel.
 
Hälsningar Jimmy Dahlund

2009-04-23, 12:57
Svar #17

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jimmy, vi har samma ana i Jonas Överöstris hustru Gertrud Rasmusdotter Född: 1780-12-22 När (I). Död: 1848-06-22 Havdhem (I) och inte i Jonas.
 
Gertrud är min fm mf fm m, dvs min pappas mm ff mm och din mf mm mm så det gör er sexmänningar och jag blir då sjumänning med din dotter.
 
Du har väl sett att jag har anorna till Gertrud på min hemsida?
 
Jag noterar också att du är från Hagaström, Valbo (X) som min sambo och hennes föräldrar! Ibland är världen liten.....!  
 
(Meddelandet ändrat av simson den 24 april, 2009)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-04-23, 13:33
Svar #18

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Stefan, i källhänvisningen till Gertrud Rasmusdotter har jag angivit  http://hem.bredband.net/b633984/simanderskapalatset men ser nu att din adress är http://www.freewebs.com/simander Är det den senare som gäller i framtiden? Jag bodde bara ett år i Hagaström och växte upp i Valbo, där jag 1992 fick Gästriklands Genealogiska Förening som närmsta granne. Året efter flyttade jag till Göteborg utan att ha bevärdigat föreningen med ett besök. Jag ångrar mig givetvis nu.
 
Hälsningar Jimmy Dahlund

2009-04-24, 05:54
Svar #19

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Båda adresserna fungerar tydligen. Det är min son som gjort hemsidorna, men huvudadressen är www.freewebs.com/simander för startsidan.
 
Har du sett anorna till Gertrud?
 
Jag såg på din hemsida att du härstammar från hennes dotter -
 
 87 Gertrud Helena Överöstris
 
Far:   174 Jonas Överöstris (1774 - 1836)  
Mor:   175 Gertrud Rasmusdotter (1780 - 1848)  
 
Född:   1821-06-08 Havdhem (I).
 
(Meddelandet ändrat av simson den 24 april, 2009)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-04-24, 10:54
Svar #20

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag har sett anorna, imponerande uppställning, hoppas bara jag landat rätt (3264-3317). Intressant att namnen Rasmus och Gertrud, som inte förekommer på annat håll i min forskning, hänger med så länge. Jag kommer nog att lägga till några generationer i min nästa uppdatering. Läs gärna diskussionen som startade 17 april 2009 - 11:17 http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/1533.html?1240087721 om USA-släktingar.
 
Hälsningar Jimmy Dahlund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna