ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kopiera av från Genline?  (läst 1196 gånger)

2004-11-09, 13:05
läst 1196 gånger

Dan Johansson

Hej!
Jag undrar om jag kan ta en print exempelvis ur en födelsebok hos Genline och använda på en hemsida eller ha i ett arbete om släktforskning.  
 
Exempelvis en bild ur min farmorsfars eller någon annan persons del av födelseboken.

2004-11-09, 22:00
Svar #1

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Det antar jag att du får.
Du betalar ju pengar för att få använda tjänsten och att ta en print är ju samma sak som att ta en papperskopia från ett mikrokort på ett landsarkiv. Bara det att Genline har digitala mikrokort och papperskopia blir istället digitalkopia.
 
Fungerar ju utmärkt med skärmdumpar när man ska visa sin källa till upggifter av olika slag.
Har dock själv inte tagit steget ut och lagt upp bilderna på min hemsida, men det kommer när jag får tid.

2004-11-11, 16:24
Svar #2

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej
det hoppas jag verkligen att man får annars ligger jag risigt till :-)
mvh Nina
http://www.ninaz.com

2004-11-11, 17:39
Svar #3

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Att kopiera enstaka bilder för eget bruk är inget problem. Däremot så bör man givetvis inte kopiera en stor mängd bilder, t.ex. hela volymer, och presentera på nätet.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2004-11-12, 09:19
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Min tolkning av kundavtalet med Genline ger mig inte rätt att publicera dessa bilder.
 
-----
 
8. Avstängning av abonnemang
 
8.1 Genline äger rätt att med omedelbar verkan stänga ett abonnemang och häva avtalet, utan återbetalningsskyldighet av Kundens erlagda avgifter alternativt genom att slutfakturera Kunden för tid fram till avtalsperiodens slut, om det visar sig att Kunden utnyttjat abonnemanget på ett otillbörligt sätt. Otillbörligt kan t.ex. vara:
 
-----
 
Att Kunden i annat än personligt syfte använder, från Genlines databas nedladdad, information eller att Kunden överlåter denna information vidare till tredje man utan att separat avtal om detta träffats.  
 
-----

2004-11-12, 09:43
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vad som menas med personligt syfte är det kritiska i denna fråga.
 
En skärmdump av anorna som presenteras i ens släktforskning på den egna hemsidan är väl ett personligt syfte, likaväl som ett häfte eller en bok.
 
Det är väl masskopiering av hela böcker som eller möjligen stora avsnitt som är det kritiska, eller?
 
Vad gäller om man låter skanna in en bok från ett landsarkiv på en CD-ROM eller DVD och sedan publicerar den på nätet?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-11-12, 18:42
Svar #6

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Själva böckerna är svenska folkets (= statens) egendom och får därför utnyttjas fritt så vitt jag kan se. Däremot så äger Genline de av dem inscannade bilderna och det är dessa som inte får användas hur som helst.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2004-11-13, 00:02
Svar #7

Janne Jansson

Det är bara att hävda att det är en papperskopia tills döden kommer och hämtar dig. Vem kan lägga fram bevis emot dig? Skall dom börja och krångla med vilken typ av dator du har eller vilken typ av scanner du har? O.S.V.

2004-11-13, 01:50
Svar #8

Anders Andersson

Jag är inte kund hos Genline och vet inte vad som avses med personligt syfte i deras avtalsvillkor, men gissningsvis menar de ungefär samma sak som enskilt bruk i 12 ? upphovsrättslagen. I så fall är tolkningen betydligt snävare än den Stefan gör ovan. Enskilt bruk omfattar normalt kopior som man gör för att använda i hemmet eller lämna till en annan person. Att publicera en släktbok, ens i liten upplaga för den egna släkten, är däremot knappast att anses som enskilt bruk, och lägger man ut släktboken digitalt på WWW utan åtkomstbegränsningar så är ju upplagan obegränsad.
 
Även om Genline lägger samma innebörd i uttrycket personligt syfte så följer spridningsrestriktionerna här av deras avtal, inte av upphovsrättslagen, och det är inte säkert att en domstol skulle betrakta Genlines villkor som skäliga. Generellt sett innebär dock avtalsfriheten att man kan avtala bort friheter som man annars har enligt lagen.
 
Man kan jämföra med kuverten som SVAR levererar mikrokort i och på vilka det står att korten är Riksarkivets egendom som inte får användas för kopiering. Detta är inget överenskommet avtalsvillkor utan en ensidig deklaration av SVAR, och då är det upphovsrättslagen som avgör hur man får förfara med korten. Även om mikrofotograferingen utförts av ett enskilt företag (t.ex. Rekolid) som kan inneha vissa rättigheter, så betvivlar jag att en domstol skulle ge Riksarkivet (en offentlig myndighet) rätten att hävda dessa restriktioner, när nu det väsentliga bildinnehållet på mikrokorten helt saknar upphovsrättsligt skydd.
 
Jag undrar också huruvida Genline verkligen har större ensamrätt till digitalt scannade bilder än vad Rekolid har till fotografiskt framställda mikrokort. Kan någon peka ut de paragrafer i upphovsrättslagen som definierar skillnaden?

2004-12-13, 15:19
Svar #9

Dan Johansson

Jag har fått svar ifrån Genline AB.
Det är OK så länge inte massproduktion av bilder sparas, som Stefan skrev.

2004-12-13, 16:47
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ett ljus till i luciamörkret!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-12-16, 05:26
Svar #11

Anders Andersson

Om med massproduktion av bilder avses längre sekvenser av sidor ur de scannade böckerna (till skillnad från enstaka bilder) så tycker jag att det är ett fullt rimligt och inte särskilt hindrande villkor som Genline ställer.
 
Det är dock inte vad de skriver i det abonnemangsvillkor (8.1) som Gunnar citerar ovan. Där står uttryck som personligt syfte, nedladdad information, överlåter och tredje man, men ingenting om vilken kvantitet information som måste till för att begränsningen skall gälla. Jag hittar inget annat relevant abonnemangsvillkor, men jag tycker det framgår att uttrycket personligt syfte är menat att dra en gräns mot kommersiellt nyttjande av tjänsten (såsom att man regelmässigt och mot betalning gör uppslagningar åt andra, enbart för att de skall slippa skaffa egna abonnemang). Sådant kommersiellt nyttjande behöver inte vara detsamma som masskopiering.
 
Om jag skulle vilja ge ut en bok i tryck för att sälja, med enstaka illustrationer hämtade från Genline, så skulle jag definitivt kontrollera saken med dem först. Webbsidor med ungefär samma syfte som en tryckt bok men tillhandahållna utan kostnad tycker jag faller i en gråzon - i princip tillståndspliktigt, men i praktiken knappast något problem med krav på ersättning. Det skadar dock aldrig att fråga en gång för mycket om man vill vara på den säkra sidan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna