ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Publicera släktträd  (läst 3363 gånger)

2011-05-23, 22:21
läst 3363 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hejsan,
 
jag har samlat mycket information om min släkt och jag skulle nu vilja publicera detta så
att andra kan han nytta av det och söka efter personerna i mitt träd.
Hur ska jag gå tillväga för att andra ska kunna ta del av mitt träd på nätet?
 
mvh Johanna

2011-05-23, 23:54
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Det finns i huvudsak två sätt:
1. Du kan skaffa dig en hemsida och lägga dit den information du har, antingen inskriven för hand eller med hjälp av ett av de vanliga släktregisterprogrammen.
2. Du kan använda något av de släktträdsföretag, som tillhandahåller gratis (än så länge) tjänster på internet. Det finns några stycken att välja på. Det går alltid att lägga in data för hand; i vissa fall kan man även använda överföring från något släktregisterprogram (med gedcom).
För egen del har jag lagt in information i Geni och stängt information om nu levande för andra än dem själva. Säkrare vore förstås att inte publicera den alls.

2011-05-24, 07:31
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om du väljer punkt 1 ovan kan du publicera dina uppgifter antingen på statiska eller dynamiska sidor. De senare kräver databas och skript-stöd, oftast MySQL & PHP.
 
Statiska sidor kan genereras av de flesta släktforskarprogram eller så kan du använda ett tredjepartsprogram för att skapa sidorna från en GEDCOM-fil.  
 
Dynamiska sidor. Fördelar är
- att man får en bra sökfunktion
- att man oftast har formulär kopplade till sajten så att besökare enkelt kan skicka frågor eller kompletterande uppgifter.
- att uppdatering av innehållet görs med en fil (GEDCOM) till skillnad från statiska sidor där du måste ladda upp hundratals (eller tusentals sidor) när du ändrar på innehållet.
- att det är lätt att byta utseende och språk eftersom man använder mallar som kan ändras med en knapptryckning.
- att man kan ändra uppgifterna direkt på hemsidan (vet dock inte om det kan rekommenderas än).
 
Att använda databas och skriptspråk kräver dock att man har lite datakunskap, samt att man av säkerhetsskäl uppdaterar programmen regelbundet. De populäraste programmen är, utan särskild ordning:
- Family Tree PHP (mindre kostnad)
- The Next Generation of Genealogy Sitebuilding (mindre kostnad)
- PhpGedView (gratis)
 
Jag rekommenderar att du tittar på exempel från de olika alternativen.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-05-24, 12:10
Svar #3

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
MinSläkt kan också publicera på webben, är väl ännu enklare att komma igång med än PHP-varianterna.

2011-05-25, 06:37
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Johanna, det beror väl på vad du vill göra med det. Vill du ha en egen hemsida dit folk kan surfa in via google, eller vill du lägga upp det till exempel för sökning utan att ha en egen hemsida och utan fritt googlande?  
 
Alla svenska släktforskningsprogram/släktregistreringsprogram kan du göra html-filer av och publicera materialet på en egen hemsida.
 
Vill du börja i liten skala, kan du ju bli medlem i Föreningen DIS och publicera det i databasen Disbyt från valfritt släktforskningsprogram/släktregistreringsprogram (via Gedcom).  
 
Då jämförs ditt material med de andra som lagt in material där, så du kan kontakta andra släktforskare som har samma uppgifter (de är inte nödvänddigtvis släkt med dig, det kan vara släkt-till-släkten eller en som forskar i större material). Du kan inte googla fram materialet, det tar automatiskt bort alla uppgifter yngre än 100 år (om inte personen avlidit för mer än 25 år sedan) och det är bara medlemmar som ser alla uppgifter, en icke-medlem ser inte allt (får inte helt födelseår utan Anders Andersson född 18xx i socknen Rogberga), men du kan testsöka i det.
 
Förresten så ställde du samma fråga här, förra veckan, men då med inriktningen på hur du skulle organisera det - och det är förutsättningen för att använda något av förslagen, att du lägger in det i ett släktforskningsprogram.
Anbytarforum » Hur gör jag? (Metodfrågor) » 02 - Hur organiserar jag min forskning » Sammaställning av släktträd+antavlor.
 
Du kan givetvis göra en ren textsida av ditt material och publicera på Internet också, och nämna släktingarna i textform så blir de också google-sökbara. Men ett program är för eller senare att rekommendera! De svenska programmen Disgen, Min Släkt, Holger med flera har demoversioner att ladda ner. Alla släktforskningsprogram har sedan ett gemensamt spårk, Gedcom, som gör att du kan flytta basuppgifter mellan dem.
 
Hälsningar,
Eva

2011-05-25, 19:23
Svar #5

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Kan även rekommendera gratisversionen av Anarkiv.

2011-05-26, 08:29
Svar #6

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej alla,
 
tack för all hjälp, nu har jag mkt att gå efter.
Jag har en MAC dator som jag använder till släkten så jag tror
att kan MAC Family Tree kan vara det bästa programmet att använda
när man lägger in släkten och sen hitta något bra ställe att lägga
upp det på.
 
Tack åter igen!
 
mvh Johanna

2011-05-26, 10:30
Svar #7

Lennart Rydström

Johanna, hej
 
Registrerade användare av MacFamilyTree kan publicera sina släktträd  
på MacFamilyTree.com direkt från programmet.  
 
Jag använder det sedan ett par år. Ett utmärkt (Mac-igt) program med  
massor av bra funktioner som genererar fina hemsidor. Och det är SNYGGT.  
En brist är att det inte kan sortera åäö på ett bra sätt.
 
Provkör det så ser du om det passar dig.

2012-03-17, 07:36
Svar #8

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 16:37
    • Visa profil
Hej!
 
Lite mer tips...Se denna, http://slaktforskarbloggen.geneanet.org/index.php/post/2012/03/Nytt-pa-GeneaNet: -Illustrera-dina-slakttrad-steg-1.html
 
Med hälsn...Irene Jonsson

2012-03-17, 12:07
Svar #9

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej, framgår det ovan vad som gäller upphovsrätt och liknande med bilder etc. Tittade på sidan men hittad inget i hastigheten. Det finns dokument och bilder man inte vill visa för alla eller som man inte vill att alla ska ha del av. Tillhör de Geneanet genom något forumvillkor?
 
 
Mvh
 
BAS

2012-03-17, 19:00
Svar #10

Bengt-Arne Andersson

Hej.
Nederst på sidan:
*Äganderätten till dokumenten/fotografierna stannar hos personen som har laddat upp dem även om du publicerar dem på ditt släktträd. Om ägaren beslutar att ta bort sin bild försvinner den samtidigt från ditt träd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna