ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskningsblogg  (läst 1759 gånger)

2008-08-17, 18:36
läst 1759 gånger

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag fick en idé, vi kanske kan starta en blogg där Sveriges släktforskarförbunds medlemmar kan skriva artiklar om historia eller släktforskning. Om intresse finns kanske jag kan starta upp en blogg.'
 
En fundering som kanske låter lite fåfängt kanske.
 
Stefan

2008-08-17, 18:44
Svar #1

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil
Hej Stefan!
Lysande! Meddela när, var och hur! Både lärorikt och roligt! Absolut inte fåfängt!
 
Kerstin

2008-08-17, 18:49
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det bästa, tycker jag, vore om detta i så fall kunde integreras i Rötter på något sätt. Det finns ju annars väldigt många ställen man kan blogga gratis på. Fördelarna att ha det på Rötter är att man får bloggarna rörande släktforskning samlade och lätt överskådliga samt att det regelbundet livar upp sajten med ny information.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-08-17, 19:38
Svar #3

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag har iallafall startat upp en nu, det är ännu tunnsålt ännu. Kanske är en ny administratör på den bloggen är snart aktuellt.
 
Om den bloggen!!!
 
***Om man skriver en artikel så skall källorna redovisas efter artikeln.
 
***Ni får höra av er via epost eller här på anbytarforumet om ni vill vara med.
 
Sedan måste man lära sig nytt också, men det gör jag själv.
 
http://sverigesslktforskarblogg.blogspot.com/
 
(Meddelandet ändrat av Stephannium den 17 augusti, 2008)

2008-08-17, 19:48
Svar #4

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Det bästa, tycker jag, vore om detta i så fall kunde integreras i Rötter på något sätt. Det finns ju annars väldigt många ställen man kan blogga gratis på. Fördelarna att ha det på Rötter är att man får bloggarna rörande släktforskning samlade och lätt överskådliga samt att det regelbundet livar upp sajten med ny information.
 
Gärna för mig, men det är fråga mellan mig och Rötter.

2008-08-17, 20:41
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag håller med C-G! Här behöver verkligen bli mer upplivat! Jag är personligen inte så förtjust i att ha än den ena än den andra släktforskningsajten. Det blir så splittrat, men andra kanske tycker det inte spelar någon roll.
 
Lycka till i alla fall med bloggen!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-08-17, 22:59
Svar #6

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Lycka till Stefan, men jag tror inte att det är ett bra förslag att blanda in Rötter.
Risken är att det blir en parallell till Kantstött porslin som figurerade här för några år sedan och som hade en tendens att spåra ur och krävde en hel del administrativ kraft.
Inget är som bekant gratis här i världen. Någon måste ta kostnaden för administrationen.
Mvh Åke

2008-08-18, 09:46
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hmm... det finns många släktforskare som har släktforskningsbloggar redan..
 
Kanske en samlingslänk i Anbytarforum till dessa bloggar skulle vara något istället?
 
Mvh Anita
 
PS. För övrigt anser jag inte att Kantstött porslin spårade ur..

2008-08-18, 15:55
Svar #8

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Den som blir medlem på ifokus.se (där proveniens.ifokus.se är en av sajterna) får utan kostnad en egen sajt med bl.a. blogg och fotoalbum.
 
Ett exempel: http://anderse.medlemmar.ifokus.se/
 
(Kantstött har funnits länge på Proveniens utan urspårning...)

2008-08-18, 17:18
Svar #9

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Som sagt vad uteblir själva intresset så plockar jag förstås bort bloggen. Men tills vidare så blogglänken tillgänglig iallafall. Den är iallafall öppen en tid framöver, en månad eller årets slut.
 
Stefan
 
(Meddelandet ändrat av Stephannium den 18 augusti, 2008)

2008-08-19, 12:13
Svar #10

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Så här står det i SVERIGES SLÄKTFORSKARBLOGG: Man måste vara medlem i Sveriges släktforskningsförbund för att få skriva i denna blogg. I Sveriges  släktforskarförbund (ej släktforskningsförbund) utgörs medlemmarna av föreningar/organisationer. Alltså måste man vara förening eller organisation för att få skriva i bloggen.

2008-08-19, 16:53
Svar #11

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag har iallafall plockat bort bloggen nu, det blev tyvärr inte som jag har tänkt mig. Någonting som jag inte är ett dugg besviken över eller skäms för.Det var nog lite för våghalsat hybris som jag fick och kommer att fortsätta att skriva på anbytarforumet som vanligt.
 
 
Stefan
 
(Meddelandet ändrat av Stephannium den 19 augusti, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Stephannium den 19 augusti, 2008)

2008-08-19, 19:36
Svar #12

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
När jag hör ordet blogg tänker jag mig närmast en sorts officiell dagbok, med olika tankar och funderingar på pränt.
 
När jag läser Stefans andra kommentar ovan Om man skriver en artikel så skall källorna redovisas efter artikeln. inser jag att man ju i en blogg även kan skriva artiklar, kanske levnadsberättelser om en ana.
 
För den som vill skriva sådant finns det plats på Proveniens. I iFokus nya version kan man tilldelas rättigheten artikelförfattare och på så vis skriva en artikel. Några har redan provat på, och ni är välkomma att titta hur det kan se ut. Att bara läsa kostar inget och kräver ingen inloggning. Att skriva kräver ett medlemskap men det är kostnadsfritt.
 
http://proveniens.ifokus.se/ eller http://proveniens.ifokus.se/Blogs/

2008-08-19, 20:54
Svar #13

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Anders Ellerstrand skrev
 
När jag hör ordet blogg tänker jag mig närmast en sorts officiell dagbok, med olika tankar och funderingar på pränt.
 
Inte typ av dagbok utan egna artiklar  var det tänkt, mitt syfte redovisade du själv i ditt andra stycke.
 
Nu är bloggen iallafall borttagen och informationen i den sparad, ifall om det blir någon förändring i framtiden om den saken.
 
Stefan

2008-08-21, 13:30
Svar #14

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Att skriva blogg kan vara mycket. Det är ju upp till varje bloggskrivare. Det kan vara dagbok men också ett ställe att redovisa sina funderingar, tankar och åsikter. Eller släktforskningsresultat.
 
Jag har tidigare på Förbundsforum efterlyst en sorts portal för släktforskare som skriver blogg. Min tanke är att man kan finna likasinnade och hjälpa varandra med forskningen. Det skulle var så mycket enklare att finna intressanta släktforkningsbloggar om de kunde samlas på ett ställe. Var och en ansvarar själv för innehållet enl varje bloggsites regler. Följer man inte dem kan bloggen stängas. Så Rötter behöver ju inte ta ansvar för innehållet. Jag tycker att den naturligaste platsen att hitta släktforskningsbloggar är här på Rötter där allt annat finns.
 
Mvh
 
Britt
 
länk till min blogg: http://brizzlo.wordpress.com/

2008-08-21, 13:47
Svar #15

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ett alternativ till att lägga alla bloggar på Släktforskarförbundets server är att med ett program/script lägga ihop RSS-flöden från många släktforskarbloggar placerade på olika håll och presentera det samlat på Rötter. Man ser alltså den korta informationen på Rötter (ungefär det man ser i en RSS/Atom/newsfeed-läsare) och för att läsa mer klickar man på en nyhetsblänkare och hamnar på respektive blogg. Misstänker att det redan finns sådana script man kan använda.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-08-21, 14:30
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Mycket bättre idé att samla info om bloggar på Rötter, än att försöka fösa in alla i Rötterfållan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna