ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tillrättavisningar via epost  (läst 2569 gånger)

2009-03-14, 18:31
läst 2569 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det som är bra om man får otrevliga mail eller hängs ut på ett otrevligt sätt på någons hemsida, är att det kan kännas bra att få ta upp detta med andra släktforskare. Nog är det som Birgit säger att man har lust att de stängs av från AF, om de har ett konto här, men tyvärr går inte det (enligt en tidigare diskussion) Tack och lov så förlorar den som gör så här mest på det själv. Personen blir ökänd i släktforskarsammanhang.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-14, 18:34
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det tycker jag var ett bra förslag Helene!

2009-03-14, 19:01
Svar #2

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Lysande tänkt Helene
Hoppas detta är genomförbart rent tekniskt.
Borde ju också innebära att de spamrobotar som dammsuger webben på utlagda mailadresser får det svårare.
 
Lasse

2009-03-14, 19:07
Svar #3

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Min målsättning var inte att varken lägga ut namn eller andra uppgifter om den personen. Men tyvärr råkade jag göra det misstaget och ber om ursäkt för det.
 
Det var inte meningen att det skulle bli den utvecklingen i diskussionen och personligen har jag inte haft tillgång till dator under hela dagen p g a allehanda orsaker. Jag har precis kommit från Studenternas i Uppsala och med tanke med publiktrycket så var det inte så lätt att komma ifrån heller. Så jag hoppas att denna förklaring till att jag inte har tagit bort det tidigare vidtas.  
 
Jag har iallafall blockerat den som tillrättavisade mig, för mig räcker gott och väl med de som kan skriva på anbytarforumet ifrågasätter det som jag skriver på anbytarforumet. Hoppas att verkligen att ingen utomstående går in för att kritisera eller söka fel i det jag skriver på anbytarforumet.
 
Stefan

2009-03-14, 19:12
Svar #4

Lotta Nordin

Det finns en möjlighet som är tekniskt genomförbar, och det är att göra som det är gjort i Arkivguidens Forum. Där får man upp ett formulär när man klickar på användarens namn, från vilket man kan skicka meddelanden direkt till denne via epost. Man måste dock ha ett användarkonto för att kunna göra så, eftersom man - precis som när man skriver inlägg - måste ange sitt användarnamn och lösenord för att kunna skicka något. Epostadresserna är inte heller synliga för någon (förutom forumvärden förstås ).
 
Men om man har sin epostadress synlig så finns det åtminstone tre bra sätt att slippa läsa dom:
Ignorera
Radera
Blockera avsändarens adress
 
Och visst får man många mer eller mindre märkliga ebrev p. g. a. att man har sin epostadress synlig i Anbytarforum (och på andra ställen). Det märkligaste jag har fått var nog ett från en person som bad mig att jag skulle kontakta mig själv med en bön om hjälp, att jag skulle be mig att ge mig min epostadress så att han skulle kunna kontakta mig. Hängde ni med?

2009-03-14, 19:32
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Lotta, det finns en möjlighet till;  
 
Den som inte avser att registrera sig på AF och därmed öppet framföra sin kritik mot en släktforskare och dess inlägg på AF, dess källkritik etc, dvs framföra kritiken direkt i det forum det hör hemma, den personen bör också avstå från att skicka privata mail.
 
Helene

2009-03-14, 19:37
Svar #6

Lotta Nordin

Ja, givetvis, Helene, men det är ju inte något man själv kan påverka. Det är ju svårare att få någon annan att upphöra/avstå med något, än att göra något åt det själv.

2009-03-14, 19:51
Svar #7

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Lotta!  
 
Tråkigt att läsa att du tycker att det enkom hänger på mottagaren att göra något åt situationen. Inte ens en kort reflektion över hur andra människor beter sig och hur mottagaren av deras mail reagerar och mår.
 
Helene

2009-03-14, 20:05
Svar #8

Lotta Nordin

Men snälla Helene, jag skrev ju redan 12:38 att jag givetvis inte försvarar kränkningar hur dom än framförs, och det var också anledningen till att jag överhuvudtaget skrev mitt första inlägg i den här diskussionen.  
Givetvis anser jag att inga kränkande/elaka, m. m. liknande, ebrev ska skickas av någon. Men hur ska man kunna göra något åt en eventuell avsändare? Man vet ju inte vem det är förrän man fått ett sådant ebrev.

2009-03-14, 20:14
Svar #9

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jadå, Lotta, du är så politisk korrekt så. Men det vet ju både du och jag varför, eller hur!?

2009-03-14, 21:02
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är fantastiskt bra att Stefan initierade den här diskussionen. Det visar sig att det fler mottagare och fler brevskrivare som är inblandade. Dessutom har det funnits hemsidor med minst sagt otrevligt och osakligt innehåll, med namn nämnda. Det är alltså inte bara styrelsemedlemmar (som kanske ska tåla åtminstone lite mer i form av åsikter - men inte otidigheter) utan också flitiga bidragsgivare på AF som räkat illa ut. AF bygger på att folk frivilligt bidrar och dessutom betalar för det. Om de skräms bort pga att de får hatmail eller hängs ut på hemsidor så finns det snart inget fungerande AF. Kan det vara syftet?
 
Jag hoppas att alla som ägnar sig åt den här typen av ociviliserat beteende åtminstone tänker efter och att de ser hur impopulära de blir. Det är nog enda sättet att stävja otyget, inte svara och visa tydligt att sådant beteende inte accepteras.

2009-03-14, 21:23
Svar #11

Lotta Nordin

Helene
Nej, jag vet inte vad du menar när du skriver att jag är politiskt korrekt, och jag förstår inte heller varför jag skulle vara det. Men eftersom den här diskussionen inte handlar om mig, så får du gärna skicka ett ebrev till mig och förklara.
 
Jag har i den här diskussionen bara kommenterat och skrivit om det den handlar om - Tillrättavisningar via epost.

2009-03-14, 21:56
Svar #12

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Lotta, diskussioner som förs på AF ska också fortsätta på AF. Det har varit min ståndpunkt hela tiden. Och som du mycket riktigt påpekar, diskussionen handlar inte om dig varför den stannar här.  
 
Du vill att jag förklarar vad jag menar med politiskt korrekt. Sorry, can't do that. Då bryter jag mot ordningsreglerna.  
 
Helene

2009-03-14, 22:16
Svar #13

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Tyvärr tror jag Chris sätter fingret på något här. Det kan vara så att syftet är just att sabotera Anbytarforum. Det kan finnas flera tänkbara motiv.

2009-03-15, 08:53
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tyvärr fick jag det intrycket när jag satt som användarrepresentant - några personer gjorde allt för att se till att det blev obehagligt att sitta i den positionen. Den som försöker engagera sig på AF eller inom förbundet blir ansatt via mail med mera. Själv har jag svårt att förstå att AF och förbundet kan uppta sådan stor plats i dessa personers liv så att de kan ägna så mycket tid till att förstöra. Visst tycker jag att det ska finnas en debatt, men inte på den nivån.

2009-03-15, 09:16
Svar #15

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har sett liknande på mitt eget forum. Det finns personer som verkar ute efter att förstöra aktiviteten på forum som mitt eget och AF, kanske på flera?. Man attackerar enskilda medlemmar (med möjlig avsikt att skrämma bort dem) samt skriver i övrigt enbart för att kritisera och sprida dålig stämning.

2009-03-15, 09:47
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
De här personerna som blivit attackerade, tydligen flera, av samma person/personer, har de någon gemensam nämnare eller är det olika typer av användare i AF?
 
I övrigt tycker jag, att det är tråkigt, att om man har en massa synpunkter om det som skrivs i AF, att man inte betalar 100-lappen och framför sina synpunkter öppet. Det är ju väldigt fegt gjort, att inte kunna stå för dem, utan attackera folk via mail.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-15, 10:02
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vad jag förstår, av det vi vet, är att det handlar ibland om personer som varit aktiva i förbundet, ibland om personer som Anders som har sagt ifrån på sitt forum som moderator. Men tydligen har detta också drabbat personer som skriver mycket och besvarar många frågor och därför bidrar väsentligt till AFs verksamhet. Så egentligen ingen gemensam nämnare, men så vitt vi vet är det aktiva personer drabbas.

2009-03-15, 10:03
Svar #18

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det lilla jag sett så verkar det vara just feghet som styr. Man ger sig på snälla skribenter som man hoppas inte skall ge igen utan bli just skrämda.

2009-03-15, 10:09
Svar #19

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
På DN debatt tas detta med kränkningar på internet upp. ”Vi står maktlösa inför kränkningar på internet” skriver Göran Gräslund, generaldirektör för Datainspektionen. Det är inte alltid straffbart enligt pul att skriva förolämpningar på webben.
 
http://dn.se/opinion/debatt/vi-star-maktlosa-infor-krankningar-pa-internet-1.821 163
 
Även om ett forum har väl fungerande moderering så kan ju den som modereras starta en egen sida och där fortsätta...

2009-03-15, 10:32
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det allra tristaste är att många av de som är så negativa är egentligen mycket goda släktforskare. Deras inlägg skulle uppskattas ordentligt om de istället bidrog till forskningen.
 
Det var en intressant artikel, Anders. Senaste nytt inom skolan och universiteten är att studenter lägger ut filmer av lärare på YouTube. Mittuniversitetet har förbjudit alla inspelningar pga detta och att vi faktiskt har upphovsrätt på våra föreläsningar. Även jag har sett en film om mig, men den var ganska rolig och skickligt gjord, så lite humor får man bjuda på. Men en del har råkat riktigt illa ut.
Det blir tyvärr allt vanligare att studenter som inte klarat tentor ägnar sig åt tjat, hot och andra störande sätt att försöka få sin vilja fram via mail. Vi träffar dem inte längre ensamma av säkerhetsskäl. Det är väl också ett tidens tecken, i linje med artikeln i DN. Därför är jag ganska van, men reagerar ändå på de som försöker förstöra inom släktforskningen, det ska vara en hobby som ger positiva känslor, inte blodigt allvar som leder till att man blir ledsen eller känner sig utsatt. Och som du säger, det är fega personer som sysslar med sådant här.

2009-03-15, 13:39
Svar #21

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag tog en veckas betänketid innan jag svarade JA till att vara med i utvärderingsgruppen som gäller avgiften till Anbytarforum. Det var bl. a. allt stryk Chris och Mats fick när de var med i Forumgruppen som oroade mig, då jag inte tillhör de starka som bara kan skaka av mig utskällningar. Fick ni sen en massa, kanske värre påhopp, i personliga mail, är det hela än värre. Jag skickade ett kort till förbundsstyrelsens representant i Forumgruppen och bad honom gå in i debatten och inte låta Chris och Mats ensamma ta emot allt ovett, men han syntes inte till i någon debatt. Inte där jag var inne och läste i alla fall.  
 
Utvärderingsgruppen ska ju bara vara igång en dryg månad, vårt förslag ska vara inlämnat ca 20 april, förmodligen för behandling på styrelsens aprilsammanträde. Så de veckorna ska jag väl klara av. Personliga mail kommer jag att skicka vidare till hela gruppen och samtidigt tala om detta för skribenten.  
 
Artikeln i DN av Datainspektionens chef hörde jag lite om i flera nyhetssändningar i radio igår. Nu har jag skrivit ut den. Skrämmande utveckling!
 
Jag har också nyss googlat på mitt namn inkl. ortsadress. Inte uthängd än så länge (för något annat - sant eller osant) vad jag kan se. Porträttfynd 35 bilder, kommunala uppdrag som är helt OK att lägga ut eftersom jag gett kommunen tillåtelse till det, mitt partis hemsida, min arbetsgivares hemsida osv. Men inget personligt påhopp för ställningstagande i något sammanhang.

2009-03-15, 15:44
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är verkligen skrämmande detta, att man kan skrämmas till tystnad/inte vilja delta.  
 
Jag tycker absolut, att de som gör sina uppdrag och får en massa e-post-skit ska inte behöva bära det ensammen.  Ni måste få stöd av andra.
 
Vi är många som stöder er fullt ut, att ni ställer upp!
Ann-Mari Bäckman

2009-03-16, 15:52
Svar #23

Utloggad Marie-Louise Norström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-03-08, 16:38
    • Visa profil
Hej!
Jag blir både upprörd och chockad av vad jag läser om kränkningar och dylikt. Nu vet jag inte upprinnelsen till det hela. Det är jag tacksam för.
I stället vill jag härmed tacka alla vänliga och tillmötesgående medlemmar för all hjälp  som jag fått på anbytarforum.
Men med ålderns rätt (64 år) kan jag endast konstatera att korkade  och elaka människor kan man möta var som helst.
Det jag lärt mig under mina år som lärare och människa är att nonchalera dem direkt. Då får inte sådana inslag nån kraft.
 
Kramar till er alla.
 
Marie-Louise

2009-03-16, 16:02
Svar #24

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det är förvånande, ledsamt och förargande att få sådana mejl och hände mig för första gången nyligen efter alla år av aktivt deltagande här.
Men trots hårda ord, personangrepp och vissa hot om än det ena en det andra, så kände jag mig aldrig personligt hotad, mer förundrad och desto mer jag försökte komma till tals med skribenten desto värre blev tonen! Skrämmande som fenomen, men inte skrämmande till tystnad, i alla fall inte någon längre stund! De som läst vad som skrevs tog bestämt avstånd från det hela och undrade hur det stod till! Brevväxlingen upphörde. Men jag undrar fortfarande om drivkraften bakom detta?
En vän tipsade mig om denna länk som jag fann intressant och hoppas att fler gör det:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll  
 
(Meddelandet ändrat av simson den 16 mars, 2009)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-03-16, 19:15
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stefan!
 
Det var intressant att läsa!
 
Om nu någon blir drabbad, så måste denne väl kunna skicka detta mail till andra, som upplysning om vad som sker, samtidigt, som man talar om för vederbörande att man gör det. Kanske detta troll börjar darra på svansen då och slutar att vara så kaxig.
 
Vad jag förstår Stefan, så var det så du gjorde d v s visade mailen för andra.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-16, 19:57
Svar #26

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jo, lyckligvis har jag bara blivit drabbad endast av denna person, men nu har jag lagt ut en liten varningstext i såväl min profil på Anbytarforumet som på min hemsida, hoppas bara att det hjälper.
 
Stefan

2009-03-17, 01:59
Svar #27

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ja Ann-Mari, så gjorde jag.  
 
Intressant avslutning i Wiki-artikeln om att man inte ska mata trollen!
 
Men också viktigt det som skrevs om att det ibland är olika uppfattningar om vad som ska tillåtas och vad som ska skrivas, samt hur en sajt ska vara upplagd, som kan göra att en eller båda parter kan framstå som troll men inte mena att vara det! Särskilt om det finns stark majoritet emot en liten minoritet.
 
Nu tillbaka till lösningen av dagens släktforskarfråga.....
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna