ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka uppgifter kan man lämna ut på nätet/hemsidan?  (läst 2798 gånger)

2002-03-23, 13:45
läst 2798 gånger

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Som jag skrev ovan är ?det naturligtvis inte tillåtet - varken här eller på annat håll i Anbytarforum - att publicera uppgifter som är kränkande eller nedsättande om personer som är i livet eller som har nära släktingar i livet. Om sådana inlägg upptäcks tar vi bort dem.? Bedömningen görs - som alltid när det gäller den här typen av frågor - från fall till fall.

2002-03-23, 21:13
Svar #1

Bernt Bergkvist

Jag kan inte förstå vad som skulle kunna vara nedsättande i en korrekt antavla för vilken som helst människa. Så länge det är sanningen som återges, och så länge som det handlar om en antavla och inte något personangrepp i stil med hur väl föräldrar lyckats med sin uppfostran så kan det aldrig vara fel att publicera den här.  
 
Vem som är en hedervärd person, och vem som är en person man inte vill ha något samröre med alls kan snabbt förändras. Och då skulle inga antavlor alls få publiceras. Några exempel: Det fanns nog många som fram till för tiotalet år sedan uppskattade om de var släkt med O J Simpson i USA, idag är det nog ingen som skryter över det. Percy Barnevik var en man som fram till för några månader sedan symboliserade hela den svenska industrialismen, idag är han en ikon för gitigheten, och glorian har hamnat lite på sniskan. Vi kan öka ut listan med dopade idrottsmän, kändisar som lagförts för narkotikabrott, misshandel och till och med rån.  
 
Så frågan om huruvida det är lagligt att lägga ut Mats Rimdahls antavla är precis samma fråga som om det är rätt att lägga ut vem som helsts antavla. Och då det finns ett antal tusen antavlor publicerade över människor som inte varit döda i minst 70 år enbart på detta forum, så torde det vara lagligt, eller så är hela forumet olagligt.  
 
Möjligen kan den juridiska snårskogen ytterligare kompliceras av att servern som driver anbytarforum står på Åland, och då kanske kan tänkas stå under deras lagstiftning också.
 
Bernt Bergkvist

2002-03-23, 23:58
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:53
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Bernt!
 
Vilket brott har Percy Barnevik fällts för i domstol, eftersom du tycker att det är lämpligt att bunta ihop honom med mördare, knarklangare och rånare?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-03-24, 07:48
Svar #3

Anna Berg

Vad alla verkar TYCKA! Önskar att en jurist, någon kunnig på lagtext och som vet lagstiftarens avsikt, kunde uttala sig när det gäller nu levande personer och deras släktförhållanden till andra nu levande personer, och rätten för andra människor att publicera uppgifterna här i RÖTTER.
 
Av vad jag kan förstå av det jag läst mig till så bör den enskilde tillfrågas och ge sitt samtycke att hans namn och födelseår, ort, boplats etc redovisas i ett offentligt forum.
 
Då spelar det väl ingen roll om jag eller någon annan  tycker att en publicering är harmlös.
Man ska väl ändå själv kunna säga ja eller nej till att ens namn och övrig information som som t ex olika äktenskap,skilsmässor och ens barn ska redovisas på nätet.
 
Det är en helt annan sak att uppgifter kan hittas i folkbokföringsregister.
 
Att någon av oss tycker är en sak, men vad säger lagen och lagstiftarna och var är den enskildes rätt att säga NEJ till att hamna i någons släktutredningar ( personliga eller inte) på nätet, tillgängligt för alla?
 
Och är inte en släktsammanställning med nu levande personer med i, att likställa med en sorts databas?  
 
Bara för att man själv inte tar illa upp med att finnas med på nätet i en släktsammanställning så betyder det inte att alla andra tycker = känner samma sak.
Det gäller ju att visa den enskilde respekt också.
 
Jag har sett amerikanska släktsammanställningar som finns att läsa via internet där man löst problemet så att det står living person på dem som lever och ej vill synas med i den offentliga miljön,som nätet ändå är.  
 
Att t ex tidningarna i sin jakt på mer sålda ex. gör ideliga övertramp, är ingen ursäkt för att RÖTTER ska tillåtas vara likadana.

2002-03-24, 09:16
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Hej Anna
Här har du ett prov på juristernas outgrundliga visdom om datalagen.
mvh
rune
 
Konfrimander nånstans hade en hemsida där det var lagt ut att en hade brutit? foten, så hon var sjukskriven. Sidan anmäldes av den som hade gjort hemsidan, för att få rätt på om den var laglig, och tinget fällde henne och det blev böter på tror det var 4800.- + andra kostnader, på grund av att den som var skriven om var kränkt.  
Vad jag tycker var det mest bisarra, var att den som det berörde inte var tillfrågad om HON var kränkt. Utan det var bara att hon kunde ha blivit det. Hon behövde tydligen inte ens tillfrågas.  
Hon var ju inte det.  
 
Ett minsta minimum måste ju ändå vara att fråga den det gäller.  
Min fantasi har inte räckt för att tänka mej nåt annat.

2002-03-24, 10:27
Svar #5

Bernt Bergkvist

Percy Barnevik har inte dömts för något brott, utan lades endast ut som ett exempel på en person vars goda rykte snabbt förändras. Det är faktiskt inte alltid själva lagföringen som är det väsentliga i om människor vill ståta med att vara släkt med någon eller inte, utan dennes rykte. Jag är säker på att det finns en hel del människor som med glädje ståtar med att de är släkt med olika kämpar för demokrati världen runt, trots att de suttit i fängelse. I Sverige anses det också vara fint att vara släkt med något av våra kungahus, trots att deras sätt att styra under århundradena ofta inneburit att många livslågor släckts ned.  
 
Jag vill ändå fortsätta att vidhålla att alla antavlor kan läggas ut, så länge de är bara antavlor, så länge de är korrekta, och gärna med källhänvisningar vid eventuella snårigheter.
 
Bernt Bergkvist

2002-03-24, 13:22
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:53
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den 70-åriga sekretessgränsen nämns ofta i samband med internetpublicering av personuppgifter, men den gäller inte här. Den återfinns i sekretesslagen och är en inskränkning i tryckfrihetsförordningens regler om rätten att ta del av allmänna handlingar hos myndigheter - alltså en inskränkning i den s.k. offentlighetsprincipen.  
 
För internetpublicering gäller personuppgiftslagen (PUL). Och grundregeln där är att det är förbjudet att publicera några som helst uppgifter om nu levande personer utan deras tillstånd. Det finns dock undantag, bl.a för publicering i journalistiskt syfte. Men vad som ska räknas som sådant tvista de lärde om.
 
Mer om PUL kan man läsa här: www.pul.nu (Och där kan man bl.a. se att den sidan Rune nämner - med den skadade foten - kan räknas som en form av konstnärligt eller litterärt skapande - enligt EU-kommissionen!!!)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-03-24, 15:44
Svar #7

Anna Berg

Det finns alltså en grundregel att följa för oss som publicerar antavlor & släktsammanställningar på Internet, i t ex RÖTTER:
 
Grundregeln är att det är förbjudet att publicera några som helst uppgifter om nu levande personer utan deras tillstånd!  
 
Uttrycket några som helst uppgifter låter hårt.  
 
Ska det också vara en tolkningsfråga? dvs att vi skriver det vi 'tycker' är harmlöst eller ska man behöva fråga folk också.....?
 
Så alla som vill ha uppgifter om nu levande kändisar och vanligt folk bör fundera på syftet och vad det fyller för funktion...  
 
Man kan ju faktiskt lätt få uppgifter från de offentliga källorna om när folk är födda, vart de är födda och vem eller vilka de gift sig med och barn och deras datum etc.... Och dessa uppgifter bör och ska man väl inte publicera i RÖTTER om jag nu förstått detta rätt.
 
Ang.kommentaren om sidan där någon skrivit om att en namngiven hade skadat sin fot: det kan man visst raljera om som Rune gör.......
MEN det var ju inte skadan som sådan det handlade om -utan att en namngiven person kunde ha blivit kränkt av att en uppgift publicerats offentligt. Det handlar ju om vad lagen säger och blir det en anmälan så måste ju juristerna tolka lagen och dess andemening. Det står i lagen att man inte får skriva sådant som KAN vara till men för den enskilde. Och även om den det gäller inte har anmält saken själv, så behövs väl bara en anmälan från någon annan så är proceduren igång? Eller? Kanske var det så att de ville pröva om lagen höll i en domstol eftersom det gällde en internetsida!?
 
Sedan kan man ju själv sitta och tycka hur mycket man vill. Eftersom Internet är fylld av sidor man önskar vore förbjudna -enbart för att ens barn skulle slippa skiten om våld, porr, sex serverat på nätet, Så undrar man ju varför det silas mygg och sväljs kameler ????-fast det var väl en helt annan infallsvinkel

2002-03-24, 21:06
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Hej Anna
Det var inget raljerande. Snarast var det horribelt tyckte jag. Det var att jag tyckte att sunt förnuft saknades. Om den det handlande om inte behövde tillfrågas av domstolen, måste det ju vara helt annars än i vanliga domstolsfall. Visst brukar det vara ett väldigt utfrågande av den som är förfördelad. För eventuellt skadestånd. Men har ju ingen större kännedom om domstolens arbete, så jag kanske har fel. Det där är nog nånting i den högre skolan, som jag inte begriper.
mvh
rune

2004-03-08, 11:18
Svar #9

Christer Öberg

Hej!  
 
Jag håller på med en mer omfattande släktutredning där jag försöker hitta så många släktingar som möjligt fram tills idag. Jag har funderat på att göra en cd med släktutredningen. Hur ser man på detta? bör man begränsa materialet även här?
 
Denna fråga gäller alltså inte webbpublicering men jag ansåg att frågan passade bäst härunder iaf!

2004-04-21, 01:06
Svar #10

Mattias Andrasson

Christer: En CD av den typen som du nämner skall vara okej att ge ut. Jag grundar detta på följande:
Ett företag som tagit bilder till skolkataloger sålde alla bilderna på en CD där såväl namn som klass och ort och skola fanns publicerat. Man ville stoppa detta från skolans sida men enligt kommunens jurist kunde man inte göra något då detta ansågs gå under tryckfihetsförordningen.

2004-07-20, 08:58
Svar #11

Utloggad Stefan Holmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2018-08-27, 08:53
    • Visa profil
    • www.stho.se
Hej, en 'enkel' fråga. Vilka lagar & regler gäller för att publicera släktforskning på nätet??
 
Min far och goda vänner släktforskade mycket på 50-60-talet. På den tiden fanns ju inget
tekniskt stöd i form av datorer eller annat, så det har resulterat att jag nu är ägare till ett
stort antal handskriva A3-Ark. med olika antavlor. Har börjat att registrera i Holger och har
då också möjlighet att generera HTML-sidor för publicering på Internet.
Är detta juridiskt lagligt? Är det OK enligt god släktforskar tradition? Jag kan inte ange källa
för enskilda personer, men forskningen är utförd på traditionellt sätt på olika landsarkiv.
Kan jag fylla på med personer i min hembygd som inte varit döda i 70 år?
 Är dödsannons och runa/minnesord som publicerats i dagspress att anse som  
publik information som i så fall får återges på en hemsida? Krävs anhörigas tillstånd??
 
Vilka regler gäller för fotografier? Har många gamla bilder men saknar negativ och uppgifter om vem som
fotograferat. Efter som detta är bilder som gått i arv vem har copyright på dessa? Kan man publicera dessa bilder??
 
Varken information eller bilder kommer att saluföras utan endast publiceras som 'gratisinformation' till den som
är intresserad.
 
mvh /Stefan

2004-07-20, 19:10
Svar #12

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Det är juridiskt lagligt att publicera genealogiska antavlor. Det hör till god sed att man anger varifrån uppgiften kommer. God sed i detta fall skulle också kunna vara att du lite slumpmässigt kollar uppgifterna som omnämns, så att det inte är mängder av fel. Tyvärr är det inte helt ovanligt i äldre material att man skarvade i lite ibland.
 
Egentligen finns ingenting som hindrar att du berättar om personer som dog redan igår, men se till att ingen idag levande person omnämns som kan tänkas ta illa upp. PUL är alldeles för sträng när det gäller sådana saker. Dvs, det blir problem att omnämna en död persons barn med namn, om de fortfarande är i livet.
 
Ur dagspress har du en citeringsrätt, och du kan utan problem citera därifrån.
 
Gamla bilder är ett annat bekymmer, rent formellt kan det finnas någon med copyright, men jag kan inte för mitt liv tänka mig att någon domstol skulle döma dig för att ha publicerat det. Det finns ett stort mått av god tro där som gör att jag anser att du tryggt kan publicera dem så länge de föreställer porträtt av släktingar eller hus och gårdar. Var lite mer försiktig om det gäller berömda människor, eller flygfoton o.dyl. Där kan det mycket väl finnas en bildbyrå som hävdar upphovsrätt.
 
Bernt Bergkvist

2004-07-21, 11:03
Svar #13

Utloggad Stefan Holmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2018-08-27, 08:53
    • Visa profil
    • www.stho.se
Hej Bernt och tack för goda råd.
 
/Stefan

2004-09-14, 09:58
Svar #14

Utloggad Stefan Holmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2018-08-27, 08:53
    • Visa profil
    • www.stho.se
Jo, det var en sak till. Vilka regler gäller för musik. Kan man lägga ut lite bakgrundsmusik utan att behöva betala avgift till STIM. Musiken kommer naturligtvis inte att kunna laddas ner.
 
/Stefan

2004-09-14, 15:48
Svar #15

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Stefan,
 
Alla kompositioner är upphovsrättsligt skyddade. De enda du kan lägga ut är dina egna kompostitioner.

2004-09-14, 15:56
Svar #16

Michaël Lehman (Philippos)

Njae.... Jag är rätt säker på, att upphovsrätten ?har gått ut? på exempelvis Bachs kompositioner (något anakronistiskt uttryckt). Beträffande musik, som är äldre än 70 år, gäller upphovsrätten väl den enskilda framställningen än kompositionen i sig (d.v.s. man kan göra en egen midi-fil med Brandenburgkonsert nr 3 och publicera denna på sin hemsida utan att bryta mot något upphovsrättsavtal)?

2004-09-14, 17:32
Svar #17

Eva Leksell

Folkmusik är i regel inte upphovsrättsligt skyddad, men de enskilda inspelningarna är det förstås.

2004-09-14, 22:29
Svar #18

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Så vitt jag minns med upphovsrätt räknas väl de 70 åren snarare från upphovsmannens död.

2004-09-14, 23:16
Svar #19

Åke Forsmark

Personligen skulle jag vara försiktig med annans musik på hemsidan. För privat bruk kan man vara tämligen vidlyftig med hur man kopierar musik och har sej, men en hemsida är en form av publikation och man har samma ansvar som en ansvarig utgivare.
 
Jag tror det finns speciell musik man kan köpa för just sådana här ändamål. Man kan ju också kolla om man inte har någon yngling i släkten som sitter och pular ihop små musikstycken (det är vanligare än man tror)
 
Sedan tror jag också att det är från upphovsmannens död det räknas.

2004-09-15, 09:28
Svar #20

Michaël Lehman (Philippos)

Det stämmer, att upphovsrätten gäller i 70 år efter upphovsmannens död (jag skumläste upphovsrättslagen i går kväll). Bachs musik är dock icke upphovsrättsligt skyddad ens med denna regel.

2004-09-16, 10:33
Svar #21

Utloggad Stefan Holmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2018-08-27, 08:53
    • Visa profil
    • www.stho.se
Hej och tack för alla inlägg och synpunkter.
Det verkar som om min hemsida inte kommer att göra mycket väsen av sig. I alla fall inte när det gäller musik.
 
/Stefan

2004-09-16, 12:29
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:53
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det bästa är väl att se vad STIM (www.stim.se) själva säger. Notera särskilt följande på sidan Musik på internet:
 
Stim/NCB företräder upphovsmännen - det vill säga kompositörer, textförfattare, arrangörer och deras förlag. Men även artisternas/musikernas och skivbolagens inspelningsrättigheter skyddas av upphovsrätten.  
 
För närmare information om hur man får tillstånd från artister/musiker och skivbolag, kontakta Sami (www.sami.se) respektive Ifpi (www.ifpi.se).Så har man en inspelning där Bach spelar själv kan man alltså sprida den fritt utan att betala - tvärtom lär man nog kunna ta rejält betalt... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-09-26, 21:02
Svar #23

Anders Andersson

Även om frågan om musik på webbsidan nu besvarats, så vill jag invända mot föreställningen att man skulle kunna ha bakgrundsmusik på sidan utan att samtidigt möjliggöra nedladdning och kopiering av musiken. Allt man lägger på webbservern kan laddas ned om man inte blockerar det, men om man blockerar det kan ingen heller ta del av det.
 
Samma sak gäller inline-bilder, bakgrundsbilder, frames och andra komponenter som ingår i webbsidan; de gör ingen nytta om användaren inte kan ladda hem dem till datorn, och när de ligger på någon annans dator kan man inte längre på teknisk väg hindra kopiering eller vidarespridning.

2006-08-14, 18:27
Svar #24

Lisa Lundholm

Hej!  
Jag undrar vad som räknas till personuppgifter. Är det just födelsesiffrorna eller hela namnet?Jag förstår att jag inte kan lägga ut fullständigt namn, efternamn, födelsedatum och plats. ex. Anna Anita Andersson f. 2007-08-13 i Botkyrka, Stockholm (AB)
Men går det bra att lägga ut endast förnamnet? ex. Anna (när det gäller barn till avlidna släktingar)
Utan tillåtelse alltså?  
Jag har mailat Datainspektionen om det här men jag blev inte klokare av deras svar.

2006-08-14, 19:21
Svar #25

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Förnamn och ett årtal på levande personer borde gå bra. Om det inte är ett väldigt unikt förnamn.  
 
Men tex Anna f 1963 i Stockholm, bör inte kunna skada den personliga integriteten. Men det är en balansgång, det beror helt på hur vedebörande på Datainspektionen tolkar PUL. Det finns mycket regler hos datainspektionen gällande PUL som strider mot andra lagar. Jag vet att det kommer ske lättnader gällande PUL, men inte helt vad det innebär och när de isåfall kommer att träda ikraft.
 
Mvh
Gunilla

2006-08-14, 19:39
Svar #26

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag tycker inte det är etiskt OK om mina föräldrar skulle läggas ut på en släktforskningssida på Internet ens med bara förnamn och uppgifter om år och församling, bara för att mina mor- och farföräldrar är avlidna. Om någon släkting är avliden så blir det inte automatiskt bättre/mer rätt att lägga ut barnen och deras uppgifter.
 
Jag tycker man ska fråga sig vad det fyller för funktion att publicera uppgifter om nu levande släktingar på Internet. Det finns alltid de som tycker man ska publicera så mycket som möjligt för det går ju ändå att ta reda på men vilken forskarfunktion eller kontaktfunktion fyller 1900-talsuppgifterna om andra personer på Internet?  
 
Lagstiftningen är en sak men man måste ju även beakta andra aspekter.
 
Hälsningar,
Eva

2006-08-14, 19:40
Svar #27

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
När det gäller PUL så är det ingen enkel lag, det finns lika många tolkningar som jurister.
 
Lägger man ut namn och år, enligt mitt exempel ovan så finns det för många som kan känna sig träffade, men då borde ju vitsen med att efterlysa/publicera personen ifråga vara borta. Kan vedebörande inte själv känna igen sig hur ska då någon annan kunna göra det?
 
Jag väljer att inte lägga ut uppgifter från ex dödboken om personen relativt nyligen har avlidit. Det kan vara känsligt för efterlevande. Jag frågde inte efter namn utan endast om det finns någon som kan hjälpa mig med sökandet på 1970 och 1980 års befolkning via mail (Nu har jag införskaffat båda dessa CD, så det problemet är löst).  
 
Men det är bättre att låta bli att lämna/be om uppgifter än att chansa, det finns folk som inte vill se sitt eller nära anhörigs namn på internet, hur harmlösa dessa uppgifter än kan verka. Det finns folk som anser att bara se sitt namn utskrivet av en främmande person är en kränkning och sådana personer är vanligare än vad man kan tro.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-08-15, 15:21
Svar #28

Lisa Lundholm

Jag tycker personligen att det är minst lika intressant att forska i sidled som bakåt. Men det är väl en smaksak och anledningarna att släktforska är väl olika för olika människor. Men jag förstår vad ni menar, jag hajade till första gången jag såg min morfars namn och födelseår på en hemsida, men nu har jag vant mig. Och sen tänkte jag att om det bara står förnamnet så kanske inte folk tar illa upp?
 
Mvh Lisa

2006-08-15, 17:17
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Att forska i sidled är inte detsamma som att man måste publicera uppgifterna man forskar fram. Jag forskar också i sidled men varken nu levande släkt eller jag själv är, enligt min uppfattning, betjänt av att uppgifterna från samtiden publiceras. Jag har svårt att se att det leder forskningen framåt speciellt mycket att publicera förnamnen.  
 
När det gäller att efterlysa personer i nutid, så är väl inte hemsidor eller Anbytarforum alltid det lämpligaste sättet, telefon och brev till adresser ur telefonkatalogen eller från Skatteverket fungerar. Många känner kanske igen sig om namnet på mor- eller farföräldrar står när de hittar sin familj på Internet, deras eget namn behöver väl knappast stå. Eller ska grannen ringa på och säga att jag hittade dig och din familj på Internet när jag googlade runt?
 
Jag anser att man gärna ska publicera sin forskning men att släktforskning inte är detsamma som att publicera allt man fått fram.
 
Hälsningar,
Eva

2006-08-16, 05:17
Svar #30

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 09:28
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Detta har diskuterats betydligt mer på andra sidor här i Anbytarforum.
 
1. Jag anser att huvudprincipen bör vara att det inte skall göras någon som helst åtskillnad mellan internet, andra media, samt tryckta skrifter, vad gäller lagar och regler, samt etiska rekommendationer.
 
Nu är tyvärr inte lagen sådan, utan olika lagar gäller för publicering beroende på var och i vilken form uppgiften publiceras, vilket får otaliga absurda konsekvenser!  
 
2. Angående publicering av forskning på levande släkter och individer, så finns ju Adelskalendern, Svenska Släktkalendern och andra släktsammanställningar tryckta i såväl böcker som tidningar och tidskrifter, utan att någon lag eller person kan hindra detta. Rätt eller fel, men om man publicerar något liknande på internet, så hamnar man med PUL och EU i oklarhetens träsk, beroende på olika tolkningar av lagar och regler. Denna paradox skapar en rättsosäkerhet som inte är bra.
 
3. Man bör inte i någon form skriva om levande människor i släktforskarsammanhang, utan att ha tillfrågat dem om deras tillåtelse och synpunkter på vad som sägs, vilket även bör omfatta personliga beskrivningar av nära avlidna också förstås. Om man har det godkännandet, så borde det inte vara någon skillnad på internet och andra publiceringsformer.
(Detta borde gälla intervjuande journalister också, dvs att den intervjuade fick tillfälle att läsa igenom artikeln och komma med synpunkter, eftersom det väldigt lätt blir felaktigheter.)
 
3. Undantag bör kunna göras, med angivande av källan, när man får information från sånt som släktingar publicerat om sig själva, eller som stått i allmänt publicerade tidningar och böcker, t ex födelsedagshyllningar och dödsrunor med levnadsbeskrivningar.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-08-16, 07:26
Svar #31

Lisa Lundholm

Det kanske är svårt att se vad det leder forskningen framåt att publicera förnamn och födelseår, men jag vänder mig inte till andra forskare med min hemsida utan till släktingar som inte forskar, och jag vet att de lika gärna vill se hur de är släkt med grannen som hur långt tillbaka jag har kommit. Sen får man ju tycka vad man vill om det, men min egentliga fråga var om någon visste vilka regler som gäller enligt lagen, alltså vad exakt jag får publicera (tex förnamn och födelseår eller bara förnamn). Mvh Lisa

2010-04-03, 13:56
Svar #32

Sten Magnusson

Så fort ett forskningsresultat läggs ut på webben blir det med automatik tillgängligt för alla, både släktingar och ickesläktingar. Angivande av källuppgifter hör givetvis också dit.
 
Sedan är det ju som Stefan säger i sitt senaste inlägg PUL och EU:s regler som styr vad som får publiceras på en hemsida och också en bedömningsfråga.
 
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna