ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Webbpublicering  (läst 2192 gånger)

2010-03-31, 20:00
läst 2192 gånger

Utloggad Susanne Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 17:41
    • Visa profil
Jag har funderingar på vad jag ska lägga ut på min släktforskningssida i ett fall. Personen i fråga är född 1883 och död 1958. 1904-1917 fick han fem barn med en kvinna som han inte var gift med. Det finns anteckning i församlingsboken att han har erkänt sig som far till samtliga barnen samt barnmorskans anteckning att han är far till barnet. Modern dog redan 1918. I hans bouppteckning finns inte dom här barnen medtagna utan endast de barn han fick i ett senare äktenskap. Barnen som är födda i det senare äktenskapet är födda 1920 och 1922.  
Det känns lite som ett gränsfall att lägga ut det på hemsidan, men vem kan ta illa upp?
 
MVH
Susanne

2010-04-01, 07:27
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, vem kan ta illa upp? Ska någon behöva skämmas eller känna sig illa berörd över att de är barn eller barnbarn till en man och en kvinna, som inte var gifta?
 
Man kan tänka sig en reaktion av ättlingarna till de första barnen, om denna fader kommer som en fullständig överraskning, men bör det bli så? Nog borde väl barnen ha känt till vem fadern var, då han t o m hade erkänt faderskapet.
 
Kan ättlingarna till barnen i det senare förhållandet/äktenskapet reagera om dessa halvsyskons existens kommer som en överraskning? Ja, kanske, men skulle det på något sätt vara negativt för dem att få veta detta? Nej, jag kan inte se något stötande i detta. Fadern är ju inte längre i livet och behöver inte stå till svars om han inte skulle ha berättat om barnen före äkteskapet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-04-01, 12:02
Svar #2

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Men varför måste man ta med detta - vem är intresserad av just denne mans oä barn? Visserligen är tidens melodi att allt ska ut ur alla garderober och dessutom göras publikt. Är det för att hemsidans ägare ska slå sig för bröstet och visa att här har jag minsann hittat godsaker - var så god och lapa i er. Så illa är det säkert inte i just detta fall men tanken slår en.

2010-04-01, 13:18
Svar #3

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Jag känner till ett fall där en man fått ett barn utom äktenskapet 1914, året innan gifte sig. Även om det är så länge sedan så ligger det väldigt känsligt till inom familjen. Inte inom familjen som plötsligen fick ett halvsyskon, vid sjuttio års ålder, men barnen till halvsyskonet har fortfarande stora problem pga av att det hemlighölls så länge.
 
Jag har med alla uppgifterna i databasen, men jag skulle inte lägga ut det på en hemsida. Jag ser det inte som godsaker, mera att sanningen är viktig. Fast det betyder inte att sanningen alltid måste finnas ute på nätet.  
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2010-04-01, 16:43
Svar #4

Utloggad Bernt Bergkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-01-17, 10:43
    • Visa profil
Varför släktforskar vi? Är det för att berätta en sminkad och putsad historia där vi väljer ut godbitar, eller är det för att berätta sanningen om vår släkt, hela sanningen och intet annat än sanningen?
 
Var och en gör där som man vill, själv tycker jag att det är en del av historien att det på vissa ställen var en stor andel av barnen som föddes som oäkta. Jag tycker det är en viktig del av släktforskningen att berätta om kvinnornas öde att ensamma ta hand om och uppfostra oäkta barn i en tid då det var skamligt.
 
Jag tycker att den kvinna som under 1900-talets början födde fem oäkta barn och dog redan när det yngsta var blott ett år gammal kan få lite upprättelse och i alla fall nämnas idag som en av anorna till dagens människor. Vad vinner vi på att förtiga hennes insats?

2010-04-01, 17:39
Svar #5

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Om du vill lägga ut alla sanningar såsom vore du kvällspressmurvel så skaffar du dig utgivningsbevis och kan vräka på med allt du vill, i stort sett. Finns de, som har gjort det. Någonstans fann jag för ej längre sedan detta angående PUL:
Inspektionen påpekade att personuppgiftslagen (PUL) i normala fall inte gäller information om avlidna personer, men kan uppgifterna härledas till levande personer så hamnar informationen i alla fall under PUL

2010-04-01, 17:42
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tror inte Susannes avsikt är att slå sig för bröstet och publicera smaskiga godbitar, utan hon frågar här för att hon är tveksam.
 
Om jag var ättling till en av de oäkta barnen, skulle jag bli väldigt ledsen, om inte min morfar t ex och hans syskon, barn till en man vars barn finns med på hemsidan, därför att de råkade födas inom äktenskapet, men inte morfars syskon födda före mannens äktenskap med en annan kvinna . Varför ska dessa ättlingar döljas? Ska de skämmas för att de är barn till en man och kvinna, som inte var gifta.
 
Det har kommit inlägg här då och då, som vittnar om att man skäms för saker och ting, som skett för över 100 år sedan och mer. Det kan vara sådant som vi nu tycker är banalt, som t ex att få veta att en ana, inte hade en känd far. Då vill man inte veta mer! För hennes skull borde man alltså inte publicera hennes anor, för hon skäms för dem.
 
Då är frågan, när blir uppgifter rumsrena? 100 år, 150 år eller 200 år?
 
Jag tycker det är helt okej att som Susanne gör, att fundera, vad kan vara lämpligt och inte lämpligt och inte publicera vad som helst.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-04-01, 17:55
Svar #7

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Jag råkar reagera på Bergkvists inlägg, och det får jag göra. Och vem som helst får fråga men att använda litet bondförnuft skadar inte. Därmed ber jag att få avsluta min medverkan i denna diskussion och i stället ägna mig åt min tänkta hemsida, med PUL ständigt i åtanke.  
 
(Meddelandet ändrat av rannug 2010-04-01 19:26)
 
(Meddelandet ändrat av rannug 2010-04-01 19:27)

2010-04-01, 19:22
Svar #8

Utloggad Susanne Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 17:41
    • Visa profil
Tack alla för era åsikter. Det har hjälpt mig att bestämma vad jag ska publicera på hemsidan. Jag har bestämt mig för att gå en generation tillbaks eftersom jag ändå var tveksam från början.  
 
Detta är en gren till en annan familjemedlem till mig som är ättling till ett av de oäkta barnen, det är hans morfar. Han vet nästan ingenting om sin morfars historia och man kan ju gissa att ättlingarna till morfaderns syskon inte heller gör det. Barnen var ju inte uppväxta med vare sig sin mor eller far. Mamman dog ju ung och pappan skaffade sig en annan familj.
 
Å andra sidan kanske det skulle hjälpa andra ättlingar till barnen om kanske inte vet någonting om deras historia om skulle publicera det.
 
Men nu har jag bestämt mig.
 
Tack för diskussionen
Susanne

2010-04-01, 20:49
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Även om du redan bestämt dig Susanne, så kanske jag får komma med en fråga och ett förslag?
 
Har du kontakt med ättlingarna till mamman som födde de 5 barnen utom äktenskap?
 
Om du har det, så kan du väl fråga dem om vad de anser om detta?
 
Om du inte har det, så kan du väl ta kontakt med dem och berätta vad du har funnit och vad de anser om detta?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-04-01, 22:31
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Sök sanningen och var ärlig! Det är ju vad all vetenskap borde handla om...Ställ frågar och omvärdera, igen och igen, ETC!
 
GLAD PÅSK (dvs GLAD VÅR!)Steve

2010-04-01, 22:54
Svar #11

Utloggad Bernt Bergkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-01-17, 10:43
    • Visa profil
Jag tycker inte det är murveljournalistik att  publicera en släktutredning och då nämna de som finns där. Behöver inte vara med krigsrubriker eller pukor och trumpeter (det är knappast något sensationellt med utomäktenskapliga barn vare sig då eller nu, ehuru det ansågs som omoraliskt av samhällsetablissemanget då).

2010-04-02, 12:01
Svar #12

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Så rätt Bernt! Det viktiga är att vi fortsätter förmedla till eftervärlden vad vi funnit i de historiska annalerna! Det finns tyvärr alltför många som inte vill ha denna slags släktforksning... Om vi har funnit rätt eller fel (?), må dem efter oss avgöra detta på nytt! Fortsätt att vardagligt publicera dina rön och alla ni andra likaså! Och våga ställa frågor...
 
Med vänliga hälsningar: Steve

2010-04-02, 12:13
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kom ihåg att publicering på en hemsida inte alltid behöver betyda att uppgifterna ligger helt öppna för alla att söka fram. Många program har möjlighet att begränsa åtkomst till nu levande personer eller på annat sätt känsliga data så att endast utvalda personer (t ex släktingar) kan se detta genom att logga in på hemsidan.

2010-04-02, 12:52
Svar #14

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ett så riktigt påpekande Anders! Mvh Steve

2010-04-02, 13:27
Svar #15

Utloggad Susanne Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 17:41
    • Visa profil
Det var ju ett bra tips att lägga ett lösenord på detta. På så vis får ju släktingarna som jag har kontakt med tillgång till alla fakta.
 
MVH
Susanne

2010-04-03, 12:29
Svar #16

Sten Magnusson

Med tanke på användande av lösenord.
 
Hur ska man veta vilka som läser en hemsida hör till släkten? Det kan ju finnas flera hundra nu levande släktingar som man antingen inte känt till eller haft kontakt med p.g.a. den orsaken eller vice versa.
 
Ska de då stängas ute?
 
Jag förmodar att det inte så är fallet och som sagts här ovan är det ju bra om så mycket som möjligt kan publiceras, dock utan att gå över gränsen samt med angivande av det källmaterial som finns.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-04-03, 22:21
Svar #17

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Print the news that's fit to print.
//Michael Lundholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna