ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Webbpublicering av släktdatabaser  (läst 2260 gånger)

2000-12-20, 00:40
läst 2260 gånger

Andreas Karlsson

Många släktforskarprogram har ju inbyggda funktioner för att publicera databasens uppgifter på nätet. Tvvärr måste jag dock säga att nästan samtliga av dessa är mycket svårhanterliga när det gäller att bläddra mellan individerna i databasen.  
 
Vad jag har saknat är ett program som publicerar en grafisk och helt interaktiv hemsida, där man kan bläddra i släktträdet och databasen precis som i sitt eget program hemma på PC:n.  
 
Nu har jag äntligen hittat ett program som helt uppfyller dessa önskemål. Det heter Dynamic Family Tree (International) v6.00, och kan laddas ner från
http://www.linktop.demon.co.uk/dftcom2/
 
Förutom att det är Freeware har det också det mycket användbara funktionen att den som besöker hemsidan själ kan välj i vilket språk släktträdet, menyer och hjälpfiler skall presenteras! Svenska är bland de språk som finns tillgängliga.

2000-12-20, 07:35
Svar #1

Utloggad Thage Petrusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2012-04-07, 21:35
    • Visa profil
Hej Andreas, demo av DISGEN ver 8.
Ja håller med dej, har testad de flesta.
Testar nu DISGEN 8, här tycks man vara på rätt väg, programmen bör vara Svenska, för att allt skall stämma, orter med gårdar, rotar, torp. Utskrift i rätt ortning i ortsregister, med lägsta orten (ex torp först), källhänvisning i databasform, kartor, både översikt och detalj, kopplade till personer. Utskrifter utgående från orter, för att skapa ev husf och soldatregister, boendelängder.
Här kommer adressen till hemsidan, http://home3.swipnet.se/~w-31900/

2000-12-20, 23:59
Svar #2

Andreas Karlsson

Jag skall kanske påpeka att Dynamic Family Tree ENBART är till för att publicera databasen på en hemsida. Man måste alltså först ha ett vanligt släktforskarprogram, där registrerar sina släktuppgifter, och sedan för man över databasen till Dynamic Family Tree med i GEDCOM-format när man vill publicera databasen på nätet.  
 
Man kan alltså INTE registrera data i Dynamic Family Tree, utan enbart använda det för webbpublicering.

2001-06-12, 21:22
Svar #3

Steen Thomsen

Og så har Dynamic Family Tree lige det problem, at læseren skal vente på at få programmet ned, og derefter en hel GEDCOM-fil. Mine aner i Gedcom-format fylder 1 MB. Min samlede personsamling på 15.000 personer er vel på 5-10 MB. Det er bare ikke realistisk - desværre for jeg synes DFT ser helt fint ud når det spiller på sk?rmen. 
 
Derfor har jeg lavet Ahne2Web - se egen diskussion.

2001-06-13, 08:45
Svar #4

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
I Dynamic Family Tree har man möjlighet att komprimera databasen vilket gör att filen blir rejält mycket mindre än utan komprimering. Vanligt zip-format fungerar utmärkt.
Vad jag dessutom har gjort är att dela upp mitt material i mer än en DFT-databas varvid varje databas tar mindre plats.

2001-06-13, 23:41
Svar #5

Andreas Karlsson

Jag testade att gå in på Hans Högmans grafiska antavla med 3444 registrerade individer, gjord med DFT. Det tog högst en halv sekund att få hela databasen uppladdad...

2001-06-14, 00:49
Svar #6

Andreas Karlsson

Har nu testat en rad olika hemsidor med databaser som lagts ut med DFT. Även i de fall där det var så många som 13547 eller 6550 individer i databasen tog det inte mer än ett par sekunder att ladda upp antavlan.

2001-06-18, 10:26
Svar #7

Morten Granseth

Det finnes et meget bra slektsprogram som fungerer like bra på din egen pc som på en web-server. Programmet heter GeneWeb og er utviklet og distrubueres gratis via et fransk institutt. Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke flere bruker dette for distrubusjon over nettet, eller som program på egen pc. Dette programmet inneholder stort sett alle funksjoner et vanlig slektsprogram inneholder, det er veldig raskt og dynamisk med oversiktlige skjermbilder. Programmet gir også mulighet for at flere kan jobbe mot samme basen over nettet. Link: http://geneweb.inria.fr/

2001-06-24, 04:45
Svar #8

Andreas Karlsson

Dynamic Family Tree (DFT) stöder nu följande 15 språk: Engelska, Franska, Tyska, Italienska, Portugisiska, Flamländska, Danska, Svenska, Norska, Finska, Ryska, Tjeckiska, Kroatiska, Slovenska samt Grekiska.

2001-07-03, 22:08
Svar #9

Monica Johansson

Jobbade med detta nedladdningsbara Dynamic Family Tree i helgen. Fann denna hemsida med klara direktiv och med MinSläkt som databas. Så fint kan det bli: http://home5.swipnet.se/~w-51169/.

2001-08-22, 10:31
Svar #10

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Vad man kan tillägga om Dynamic Family Tree är att när man väl har laddat ner databasen till RAM, så kan man koppla ner Internetförbindelsen och söka i databasen ända tills man startar om maskinen.

2001-08-22, 14:46
Svar #11

Utloggad Agneta Rung

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2015-07-18, 16:39
    • Visa profil
Hej!
Programmet Min släkt gör de bästa HTML-sidorna jag hittills sett i den vägen. Länken är http://www.dannbergsdata.se/. På denna sida finns även Länkar till hemsidor där man kan se prov på layouten.
Mvh
Agneta Rung

2001-09-15, 17:01
Svar #12

Göran Gunnarsson

Hejsan!
Vår förening använder oss av WinFamily för att  publicera vår släktdatabas. Det är dock en hel del att tänka på. Windows 98 och äldre kan endast använda sig av drygt 32.000 filer i en mapp vilket gör att har du mer än 32.000 personer så måste du kunna ha mer än 2 personer per sida.
 
En mycket stor nackdel med WinFamily är också att den gör dubletter av bokstäverna v och w. Vi har över 56.000 namn i vår databas och vi fick drygt 15 v och likamånga w på namn och sen blev det likadant på orter. Jag fick hålla på med klipp o klistra en hel dag för att få det snyggt. Databasen tar med 2 personer per sida ca. 160 Mb och med en person per sida 195 Mb. Däremot går det ganska snabbt att söka.
 
Trots att vi för ett år sen påtalade detta för leverantören har inget gjorts.
 
Layoten gillar jag annars.
 
Hälsn.
Göran Gunnarsson
www.jamshog.net

2002-04-14, 22:18
Svar #13

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Av de släktforskarprogram som finns tycker jag alla ger röriga och inte alls speciellt snygga resultat för webbpublicering. För min del passade det därför bättre att publicera resultaten efter ett eget system med vanliga html-sidor. Det har fungerat utmärkt och jag kan i princip lägga in vilka uppgifter jag vill i form av bilder och texter.  
 
Ta gärna en titt, vill någon veta mer hur jag gjort så är ni välkommna att kontakta mig. Det gäller nämligen att tänka sig för då det blir en hel del filer att hålla reda på.
 
Min sida finns på adressen www.bumseland.com
Tryck sedan på rötter.
 
Kul om någon har kommentarer. Sådant jag tycker är självklart kanske inte alls är logiskt för någon annan.
 
 
Vänliga hälsningar  
 
Björn Bertilsson

2002-04-17, 09:15
Svar #14

Olof Hansson

Björn
 
Mycket fin och lättnavigerad hemsida du har. Men jag frågar mig hur du hanterar en antavla om du skulle vilja göra en sånn? Det där du har gjort funkar väl bara för en tavla som utgår ifrån en person och går bakåt i tiden.
 
Men det var snyggt och innehållsrikt. Kul att du har så mycket information och bilder på dina förfäder.
 
/Olof

2002-04-23, 21:05
Svar #15

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Tack för berömmet Olof
 
Vad det gäller din fråga så blir svaret att jag för tillfället inte har ett färdigt system för detta. Dessutom kan kan jag inte hantera syskon som enskilda personakter. Mitt system är helt inriktat på att visa förfäder i rakt nedstigande led. Kanske skulle det gå att utveckla, men vill man ha detta är det nog lämpligare att använda något av de program som existerar idag.
 
Målet för mig var att publicera mina resultat på ett enkelt och överskådligt sätt men ändå inte vara begränsad på något sätt. Jag anser själv att jag lyckats bra med den saken.
 
Vänliga hälsningar
 
Björn Bertilsson

2002-04-30, 14:57
Svar #16

Henrik Jakobsson

Hur gör du om du vill dela med dig till andra forskare? Registrerar du dina uppgifter i ett släktforskarprogram parallellt med hemsidan? Isånt fall tycker jag det verkar vara dubbelarbete. Men det var mycket fint och innehållsrikt.
 
/Henrik

2002-05-31, 16:22
Svar #17

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil

2006-11-09, 13:05
Svar #18

krister eriksson Krille

Jag funderar om det finns något bra sätt att publicera sin släktforskning på utan att behöva en massa program hemma på sin egen dator! Typ ett webbaserat program

2006-11-09, 15:51
Svar #19

Bo Nordenfors (Nob)

Klarar man engelska bra är denna värd att pröva:
 
http://www.geneanet.org/subscribe/
 
 
Rootsweb.com har World Connect
 
På båda får man först registrera sig och kan sedan lätt ladda upp sina släktträd med GEDCOM-filer.
gratis och mycket bekvämt.
 
Presentation är väl mer kul på Geneanet, som även har bra möjligheter för att ta fram släktskap mellan olika personer, visa vilka som är kusiner, sysslingar med mera till vald person etc.
 
Det färdiga resultatet kringgärdas av litet taskig svensk text med en del fel, om man nu som besökare väljer svenska när man ska titta/söka.
 
Själva registreringen sker på engelska på båda dessa sajter.Du behöver alltså inte kunna ett smack om hemsidor /HTML eller dylikt.
 
Passar mig själv mycket bra, så oteknisk som jag är och så gammal jag dessutom med följd att jag inte är bildbar heller

2006-11-10, 10:52
Svar #20

Krister Eriksson

Jag tänkte mer på ett allternativ där texten är skriven på svenska och man har lättare att förstå dess inebörd o informationen blir lättare att begripa har hört någon om genvägar  vad de nu är????

2006-11-10, 15:46
Svar #21

Johnny Karlsson

Krister, kanske den här som du menar
 
 Genvägar
 
Johnny

2006-11-10, 17:11
Svar #22

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Krister,  
Ett annat alternativ är  phpGedview .
Det kräver dock att du har din hemsida på en server som ger dig tillgång till de nödvändiga programmen och rättigheterna.

2006-11-10, 20:06
Svar #23

krister eriksson Krille

Nu har jag lagt upp min forskning på genvägar vilket jag tycker är väldigt bra är det någon som provat den sidan så vore det skoj o höra andras åsikter

2006-11-10, 20:52
Svar #24

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Synd att det inte verkar finnas några källhänvisningar till någon som lagt in sina uppgifter...eller har jag bommat något?..har bara snabbskummat sidan.

2007-02-21, 23:25
Svar #25

mattias

Hej alla!
 
Någon som vet om det finns flera svenska webbaserade släktträd? Jag tycker det verkade mycket simpelt det där Genvägar. Man kanske borde skapa ett eget.
 
/Mattias

2007-02-21, 23:45
Svar #26

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
The Next Generation och phpGedView har båda svenska språkmoduler.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-02-21, 23:49
Svar #27

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Retrospect-GDS har också svenska som val ... men här kan man inte editera informationen online, enbart visa den.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna