ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pensionsförsäkringslag på 1930-talet  (läst 477 gånger)

2005-08-13, 20:15
läst 477 gånger

Utloggad Barbro Orell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 493
  • Senast inloggad: 2018-04-10, 18:49
    • Visa profil
Hej, kan någon ge mig tips var jag vänder mig för att kunna ta del av  den pensions-försäkringslag son var giltig under 1930-talet?
Jag skulle gärna vilja få ta del av pensionsbeslutet som en MYCKET nära släkting fick, hon var INTE nära pensionsåldern när hon åtnjöt pension, hon avled endast 58 år gammal
Tack - jag der fram emot alla tips !
barbrorell

2005-09-14, 20:06
Svar #1

Utloggad Bengt Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 21:30
    • Visa profil
Hej Barbro
Jag har varit upp på vinden och hämtat ner en lagbok från 1936 för att se vad som då gällde.
I rubriken skriver du 1937 och i texten 1936. Nu är det som så att 1937 bärjade det gälla en ny lag, 1935 års lag om folkpensionering. Tidigare gällde 1913 års lag om allmän pensionsförsäkring. Gäller det en pension som utgått 1936 så är det således 1913 års lag som gäller och året efter den nya lagen.
Eftersom jag bara har tillgång till 1935 års lag kan jag bara se vad som där gäller.
Det fanns då en pensionsstyrelse som var gemensan för hela riket. Regionalt fanns det sedan pensionsnämnder. Översynsmyndighet för pensionsnämnderna var KB, vilket var det gamla namnet för dagens länsstyrelser.
Det ligger då nära till hands att det är länsstyrelsen gamla arkiv som du kan hitta pensionsbeslutet i. Eftersom jag inte har 1913 års lagtext får du se det som en kvalificerad gissning.
M v h
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna