ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brottsregister  (läst 4979 gånger)

2011-08-07, 23:06
läst 4979 gånger

Utloggad Anna Söderström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 14:37
    • Visa profil
Jag har en släkting som med största sannolikhet har noteringar i brottsregistret. Det är dock för nytt för att det ska finnas med i husförhörslängderna.  
 
Personen har varit död sen 40-talet och har inga nu levande släktingar som kommer ihåg honom.  
 
Hur går jag tillväga för att ta reda på personens brottsregister? Leta reda på Domböcker? Jag har tyvärr ingen aning om när brotten skett och när en eventuell rättegång har genomförts (det är troligen någon gång i början av 1900-talet).
 
/Anna

2011-08-08, 06:34
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Han kan finnas med i Polisunderrättelser, en tidning som utkom varje vecka och sändes till alla polisstationer. Den finns på CD hos företaget OBDR i Visby. Register finns för varje årgång så man kan leta rätt på en person. Där kan man hitta var han dömts, varför och var han avtjänade straff.
 
Det kan också finnas anteckningar i Församlingsboken som kom efter husförhörslängderna runt år 1900 och framåt.
 
(Meddelandet ändrat av izla 2011-08-08 06:35)

2011-08-08, 15:46
Svar #2

Utloggad Anna Söderström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 14:37
    • Visa profil
Och dessa församlingsböcker finns i stadsarkivet gissar jag?
 
/Anna

2011-08-08, 17:01
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Om han bodde i Stockholms län. För staden Stockholm finns inga sådana utan du får försöka med rotemansarkivet, dock ej heltäckande, www.ssa.stockholm.se

2011-08-09, 06:57
Svar #4

Carl Fernström

Detta är något jag undrar över också. Jag har en släktgren där bröderna var i farten titt som tätt, men endast i trakter där fångrullor fram till 1906 finns (Västernorrlands läns fångrullor hos SVAR). Jag är intresserad av fångrullor ända fram till 40- och 50-talet i andra län också, hur gör jag för att få tillgång till dessa? Det måste finnas något slags namnregister man kan få tag på från olika fängelser. Jag inser att dessa uppgifter är för aktuella för att scannas och läggas ut på nätet, men om jag som privatperson vill ha utdrag från intagna på säg 40-talet, hur bör jag gå tillväga då?
 
Idag omges inte uppgifter kring intagna på anstalt av offentlighetsprincipen, vilket exempelvis domstolsprotokollen gör. Det betyder att jag kan inte begära ut information kring alla som just nu är intagna på kriminalvårdsanstalten Kumla. Däremot har jag rätt att begära både slagningar hos olika domstolar på namn, personnummer och brottsrubricering samt tillhörande dom och förundersökningsprotokoll. Hur var det på den tiden? Kan det vara så att det istället är utdrag över dömda personer i olika häradsrätter som jag bör eftersöka, istället för listor över fångar?
 
Om så är fallet, vart finns i sådana fall dessa volymer?

2011-08-09, 11:26
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Domstolsarkiven finns på respektive landsarkiv (beroende på var i landet de är). Du kan söka dem på http://nad.ra.se/ eller http://sondera.kb.se/. De bör också vara offentliga handlingar precis som nutida, men du måste läsa dem på plats. Det kan finnas delar som har sekretess, men knappast domar i mål.
 
Fångregister etc är sekretessbelagda, då får du ansöka på arkivet om att få ut en uppgift så gör de en sekretessprövning. Den vanliga 70-årsgränsen gäller antagligen.
 
Här exempel från en tingsrätt på sekretess:
Villkor   Delvis
Tillståndsgivare   HLA
Villkorsanm   Sekretesslagen 9:15-9:18 samt 12 kap.
 
(Meddelandet ändrat av izla 2011-08-09 11:27)

2012-10-19, 23:59
Svar #6

Utloggad Mats Trägårdh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2013-04-19, 05:49
    • Visa profil
Arbetar med att få fram information angående varför en person blev bortadopterad i slutet på 30-talet (min farbror).
I församlingsboken från denna tiden finns anteckningar om att min farmor (modern), skulle ha avtjänat ett 8 månaders straff på Malmö Centralfängelse, vilket kanske kan förklara adoptionen.
Nyfikenheten angående orsaken till fängelsevistelsen är stor så klart, inte för att det spelar någon roll idag då hon ändå är avliden, men ändå.
Går det att få fram uppgifter angående detta? och var skall jag i så fall vända mig?
Mvh /mats

2012-10-20, 12:15
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Mats,
 
I domstolsarkivet finns akter som rör t ex adoptioner och förmynderskap. Jag visar här ett exempel från Lindes domsaga (Örebro län) och dess Lagfarts- och Inteckningsprotokoll. Det är en samlingsvolym som också innehåller förmynderskapsärenden.
 

 
Så du kan undersöka om det finns några förmynderskapsprotokoll i den häradsrätt eller rådhusrätt (om det är Malmö stad) som är aktuell i ditt fall. De brukar finnas i domstolsarkivet under signum C, ofta också i separata serier.
 
Lycka till!
 
Mvh /Leif

2012-11-18, 12:27
Svar #8

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Hej!
 
Jag hittade den här diskussionstråden när jag sökte efter adoptionsregister och ser att det hänvisas till Domstolsarkiven för sökning efter adoptioner men också att man kan söka efter sånt i NAD men det framgår inte hur man söker i NAD för att hitta sånt. Jag är inte någon särskilt erfaren släktforskare men sökfunktionen i NAD är ju dessutom väldigt enkel. Det går ju inte specificera vad man letar efter mer än med rena sökord och ett årtalsintervall. Är det verkligen allt vad som behövs för att hitta adoptioner i NAD, om det finns någon för den man söker efter?
 
För övrigt var det en väldigt fin och intressant bild Leif lagt ut ovan!
 
Med vänliga hälsningar
Jonny Andersson

2012-11-18, 13:57
Svar #9

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Jonny!
 
Tack för det.
 
Nej, du kan inte söka själva akten i NAD utan förteckningen över arkivet.
 
För att se handlingen måste du besöka landsarkivet.
 
Mvh /Leif

2012-11-18, 14:02
Svar #10

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Som tur är så bor jag i Lund och har nära till Landsarkivet. Men skulle du kunna ge ett exempel på hur en sökning skulle kunna se ut när man söker efter förteckningen i NAD? Vad ska man använda för sökord?
 
Eftersom det här forumet är sökbart med google så hjälper du nog fler än bara mig med det här.
 
Tack för hjälpen!
Jonny

2012-11-18, 14:24
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Det första du måste göra är att ta reda på till vilken häradsrätt eller domsaga din ana, och därmed församling, tillhörde. Och därefter skriver du in namnet i NAD:s sökruta. Då ska du förhoppningsvis få upp rätt arkiv. När jag sökte på Lindes domsaga så fick jag upp poster på bl a de häradsrätter som fanns inom  Lindes domsaga. Utifrån detta kan du sedan söka dig fram till rätt häradsrätt. Därefter är det bara att studera trådarna till vänster i bild och klicka dig fram till den serie som är relevant gällande förmynderskap och adoptioner (A I eller C). Lycka till! Med vänlig hälsning /Leif.

2012-11-18, 14:43
Svar #12

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Tack för det här! Din länk till Lindes domsaga var ett bra exempel som gör det tydligt. Då är nästa fråga förstås hur man hittar vilka domsagor och häradsrätter det finns och efter att jag gjort en koll i Wikipedia så känns Wikipedias lista över Sveriges domsagor som ett bra svar på den frågan.
 
Jag har två eventuella adoptioner att söka efter och ska spara den här informationen från dig som hjälp till hur jag ska leta.
 
Tack så mycket för din hjälp!

2013-12-19, 15:53
Svar #13

Utloggad Jan Göransson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-03-15, 20:59
    • Visa profil
Nils Andersson f. 1845-08-28 i V. Sallerup blev ihjälslagen. Dog på Lunds lasarett 1864-01-09.
Begrovs i Lund enligt hf V. Sallerup 1861-1865 sida 290 (AID v106806.b71.s290).
 
Har inte lyckats hitta någon dom.
Tacksam om någon kan bidra med detta.
 
MVH / Jan

2017-05-18, 20:40
Svar #14

Utloggad Sofia

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 17:05
    • Visa profil
Hej!
Jag söker efter en person född 1890 i Torsås, Kalmar län som eventuellt kan finnas i något brottsregister, gissar på runt 1917 ca. I Kalmar län eller Stockholms län, om någon är intresserad av att hjälpa mig, hör gärna av dig så kan jag dela med mig av namn etc.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna