ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häxeridomar  (läst 826 gånger)

2005-11-09, 16:30
läst 826 gånger

Utloggad Karin Weilow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2016-06-07, 20:17
    • Visa profil
Hej!
 
Har två släktingar som dömts för häxeri och undrar över domarna;
 
Mårten Jonsson
Född: 22/5 1641  i Bondarv, Järvsö. 1673 dömd i gatulopp för blåkullafärdemål genom 80 man
 
Hustrun Anna Olofsdotter
född: 1648, blev 1672 angiven för blåkullafärdemål även hon, men frikändes.  
 
Vad betyder att springa gatlopp genom 80 man och hur kunde man frikännas från anklagelsen?
 
Tusen tack!
Karin

2005-11-09, 17:52
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Gatlopp innebar att det stod folk på båda sidor och slog med käppar mot den dömde. I detta fall 80 man. Normalt skulle man springa ett stort antal gatlopp.
 
Har för mig att jag läst någonstans, troligen i en bok av Arne Jarrick, att allmogen inte var så förtjust i medverka till gatlopp, utan att det kunde inträffa att endast barn infann sig för att stå och slå, vilket gjorde straffet något mindre inhumant.

2005-11-09, 23:12
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Ur detta emanerade sedan sporten slalom, som mildrade effekten av käpparna ytterligare..  
 
(Ursäkta det lättsamma inlägget i detta annars allvarliga ämne; måste vara lite trött och lättroad nu.)

2005-11-10, 04:08
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Nja, att folk blev frikända var inte särskilt märkligt. Överheten var inte så förtjust i häxerimålen. Juristerna trodde - i allmänhet, undantag fanns - inte på häxeri och lade ner en hel del möda på att undersöka anklagelserna noga innan de dömde; till döden var man under långa tider bara beredd att döma sådana som själva frivilligt bekänt sitt häxeri. Problemet var snarast att allmogen greps av häxhysteri och krävde stränga domar - men varje dödsdom i en lägre domstol måste godkännas av hovrätten och där var man alltså inte alls benägen att utdöma dödsstraff på löpande band.
 
En lättläst berättelse om detta är Jan Guillous Häxornas försvarare.
 
Ingela

2005-11-10, 05:16
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Aja baja Peter inte skämta om SÅ allvarligt som släktforskning.  
rune

2005-11-28, 19:17
Svar #5

Utloggad Karin Weilow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2016-06-07, 20:17
    • Visa profil
Hej igen och tack för bra upplysningar!
 
Vet ni någon bra litteratur, forskning etc, utöver Guillous bok?
 
Karin
 
(...och jag har också alltid tyckt det var något djävulskt över slalom... att i stelopererade skor åka på brädor i det närmaste i fritt fall... :-)

2005-11-28, 19:58
Svar #6

Karin Bergström (Athen)

Karin,
 
Även jag har Mårten Jonsson i mina anor. Liksom hans granne, Märit Hansdotter som dömdes för häxeri, men som slapp undan med bara böter.Jag har läst en del om häxprocesserna, och liksom Ingela kan jag rekommendera ovan nämnda bok av Jan Guillou.Den ger en bra bild över hur denna masspsykos spred sig över landet och hur den just tog sig uttryck i Hälsingland.
 
Det finns en hel del andra också. Om du söker på häxprocesser i Sverige på Libris så hittar du flera.http://www.libris.kb.se/index.jsp

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna