ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Myndighetsregler för kvinnor på 1800-talet  (läst 1102 gånger)

2011-11-15, 12:16
läst 1102 gånger

Utloggad Inger Lernevall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-11-16, 10:44
    • Visa profil
Hej, jag undrar över reglerna kring hur och när kvinnor blev myndiga.  
Min mormors mormor var som gift omyndig. När hon blev änka med sex minderåriga barn 1861 blev hon myndigförklarad i egenskap av änka. Men hur var det med barnen, var hon även deras förmyndare eller var det förbehållet hennes far eller hennes bror eftersom fadern var död? Någon som vet?  
1863 blev ogifta kvinnor över 25 år automatiskt myndiga, men jag har inte lyckats begripa om det också betydde att de var förmyndare för sina barn. En änka blev myndig, men omyndigförklarades igen om hon gifte om sig. Blev då den nya maken förmyndare för hennes barn från tidigare äktenskap? Någon som kan reda ut begreppen eller tipsa om var jag kan läsa mer om detta?

2011-11-15, 13:02
Svar #1

Utloggad Krister Rundqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2377
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 09:59
    • Visa profil
Tips på en sida som har svar på de flesta familjerättslagar genom tiden.
http://www.domboksforskning.se/familjerattslagar.htm
 
Där bör du hitta vad du söker.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna