ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-18  (läst 1950 gånger)

2007-04-14, 17:24
läst 1950 gånger

Ulla Fredriksson

En parentes som egentligen inte hör till ämnet: Ett boktips för den som vill läsa mer om tron på tomtar, troll, älvor mm är Rudolf Thunanders Förbjuden kärlek (från 1992) där han bl a skriver om domboksprotokoll där folk var anklagade för beblandelse med övernaturliga väsen. Jag vill mig minnas att ett avsnitt handlade om en flicka som stod inför tinget anklagad för olovlig beblandelse med älvakung. Visst var det, som Helene skriver, helt legitimt förr i tiden att tro på förekomsten av övernaturliga väsen av olika slag. Rättegången handlade om att bevisa att flickan varit i lag med älvakungen, men ingen verkade över huvud taget tvivla på älvakungens existens.

2007-04-14, 19:11
Svar #1

Ulla Fredriksson

Tron på knytt, tomtar och troll är väl exempel på tron på förekomsten av saker som inte kan bevisas med rationell vetenskap. Och dit hör väl också föreställningen om att de avlidnas andar kan kommunicera med oss på olika sätt.  
 
Andevärlden har funnits i folktron också, det finns många uppteckningar om hur man trodde att döda som inte fick ro kunde ställa till med förtret för de levande eller hjälpa dem. Tron på de avlidnas andar var nog mycket mer utbredd förr i tiden.
 
Och när det gäller ufon och sk bortförelser fanns det ju människor på 1700-1800-talen (långt innan det fanns amerikanska spelfilmer) som påstod sig ha blivit bortförda av olika väsen som de underjordiske till exempel. Folkminnesarkivet har en del sådana uppteckningar. Visserligen kom de underjordiske nedifrån och inte uppifrån, men ändå... :-)

2007-04-14, 20:07
Svar #2

Bosse Hermansson

Andlighet är en mycket gammal företeelse, givetvis. Men när ett medium i ett svenskt program till anden säger gå mot ljuset eller liknande så tänker i alla fall jag på filmen Poltergeist och skulle inte förvånas över om medium efter medium började säga samma sak efter det att filmen blev känd.
 
Märkligt att människor istället för att söka kunskaper om människans psyke och naturens beskaffenhet istället efter inspiration från  helt ovetenskapliga program istället börjar se andar bakom varje mer svårförklarad händelse.
 
Tycker ni inte själva att det är märkligt att det från en mer seriös och vetenskaplig synvinkel inte finns ett enda gott bevis för spökeri, utomjordiska besök, andar som far runt och döda som går igen?
 
Ett lästips för de mera skeptiska:
 
 Cold-reading

2007-04-14, 20:25
Svar #3

Bosse Hermansson

Ett till lästips fast på engelska  
 
 Terry

2007-04-14, 21:45
Svar #4

Bosse Hermansson

...och det vi idag upplever som andar kommer om hundra/tusen år betraktas som en lustig dåtida beskrivning av världen (ungefär som de som stred för att jorden minsann var platt och fanns i centrum av solsystemet)...
 
Skrev aldrig att ingen sa gå mot ljuset före filmen utan att förmodligen många började använda begreppet efter filmen.
 
Nej, enormt många vetenskapliga forskare har en stor respekt för religiositet men kräver inom sitt fält givetvis att man ska kunna bevisa det man ställer upp som hypotes (tex att andar finns) samt att försök ska kunna upprepas och samma resultat ska då erhållas.
 
Du verkar tycka det är märkligt att forskare inte vågar undersöka det sk okända, men det är ju just det de gör och alltid har gjort men så fort man undersökt andar, spöken och utomjordingar så har de positiva resultaten  i stort sett alltid uteblivit. Skulle nu övernaturliga väsen verkligen finnas skulle vi få läsa om det i vetenskapliga tidningar i morgon!
 
Om Tv4+ under programmens inspelningar tillät att ett gäng vetenskapsmän följde med i alla stegen och sedan fick uttala sig i programmen skulle ni bli högst förvånade hur litet dessa medier egentligen säger och det de säger kan oftast tolkas på så fruktansvärt många sätt...

2007-04-14, 22:04
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ande Fattig,
 
Är du så feg så att du inte vågar stå för dina åsikter, eller varför kör du med en så krystad signatur. Är du själv ett spöke kanske?

2007-04-14, 22:16
Svar #6

Marianne Solli

Interessant lesning, Bosse.  
 
Kommer du til å se dette omtalte programmet og eventuelt komme med kommentarer etterpå? Har du noen kontakt med de norske skeptikerne?  
 
Hilsen til alle her på forumet.
 
Marianne.

2007-04-14, 23:04
Svar #7

Bosse Hermansson


2007-04-14, 23:17
Svar #8

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej alla skeptiker och andra!
Jag har själv varit skeptisk fram till den dagen då jag hade en upplevelse som fick mig övertygad om att den andliga världen finns. Det är ingen mening att diskutera och försöka övertyga någon som är skeptisk eller tar avstånd från den andliga världen.
Vi kommer alla att bli övertygade någongång, det dröjer bara lite längre för vissa.....
 
Mycken kunskap gick förmodligen förlorad under häxprocesserna. Religion vet vi vad det är. I gråzonen utanför det religiösa fanns förr Kloka gubbar och gummor som hade vetskap om saker som vi idag inte känner till eller avfärdar som humbug. Dessa var förmodligen lite avvikande (orginal) för allmogen och var säkert de första som pekades ut som häxor.
Det finns inte plats för kunskaper och tankar utanför det tekniskt bevisbara i vårt samhälle.  
Jag är själv ingenjör och lite teknikerfreak och vill naturligtvis ha bevis för saker och ting - svart på vitt. Men jag har lärt mig att det finns inte enkla svar på allting. Speciellt upplevda saker. Det är för abstrakt.
 
Ett exempel (kanske dåligt):
Tänk dig att du står uppe på randen av Grand Canyon (ca 2000 m djup) och upplever den otroliga känslan av oändlighet. Kan man beskriva känslan med derivator eller integralkalkyler? Nä.
Man kan förmodligen läsa av ett EEG och se att saker händer i hjärnan, men det går säkert att göra med ett medium också.
 
Du som är skeptiker: Var gärna lite öppen. Det gör inte ont. Det är inte bara hjärnspöken hos dig själv som du upplever.
 
Du som förnekar allt: Bli skeptiker.
 
Sedan är det ju mycket Ande Fattigt att inte våga stå för sina åsikter  
 
mvh / Robban

2007-04-14, 23:26
Svar #9

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Ett annat exempel som inte går att bevisa med mätinstrument:  
Varför och hur fungerar slagrutan?  
Alla som utnyttjar den VET att det fungerar. Fråga en grävmaskinist. Han har säkert ett par pekare inne i hytten som han söker elkabel med. Och han är övertygad om att det fungerar.
Idag finns tekniska instrument för att söka kabel. Det fanns inte för 30 år sedan så den tekniska utvecklingen är på väg  
/Robban

2007-04-14, 23:46
Svar #10

Bosse Hermansson

Så om jag plötsligt tror mig inse eller av ett sk medium får veta vem som var min farfars-farfars----far (låt oss säga 15-20 generationer bakåt) och verkligen tror att man från ovan (eller nedan) förmedlat detta men utan att kunna belägga detta med skriftliga källor (som ju på något sätt är basen i släktforskningen). Ska jag få använda mig av denna uppgift? Om jag sen ska ange källa, vad ska jag då skriva?
 
Om nu ni är helt övertygade om att andar finns samt att det finns medier som kan förmedla information från den andra sidan (var denna nu ligger). Varför då inte göra ett eget experiment? Välj ut en födelselängd från en socken med detaljerade uppgifter om några personer samt deras närmaste familjemedlemmar. Besök sedan ett medium och försök utan att visa papperna få fram så mycket som möjligt. Dokumentera vad mediet sa och jämför med era egna anteckningar.
 
Det är ju fritt fram för vem som helst att utföra egna undersökningar, så vad väntar ni på?  
 
Lycka till!
 
PS Funkar det så funkar det och om det funkar så finns det säkert många som skulle vilja anlita dem i syfte att få veta alla förfäderna tio-tjugo-generationer bakåt. Vilken marknad! DS

2007-04-14, 23:48
Svar #11

Marianne Solli


2007-04-14, 23:50
Svar #12

Marianne Solli

Det var ikke min mening å være anonym. m betyr Marianne Solli. Det kom ikke med.
 
Hilsen Marianne.

2007-04-14, 23:52
Svar #13

Bosse Hermansson

Slagrutan, är inte den begravd sedan årtionden tillbaka?
 
Alla som utnyttjar den VET att det fungerar.
 
Varför inte skriva
 
Alla som försökt men misslyckats VET att det INTE fungerar?
 
Till den senare skaran kan jag mig sälla!

2007-04-15, 00:13
Svar #14

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Bosse, du kanske grävde ner din slagruta eller pekare för 10 år sedan. Jag har lagt mina pekare på hyllan t.v.(av en annan anledning än din).
 
Du skrev Alla som försökt men misslyckats VET att det INTE fungerar?  
Bara för att man själv inte lyckas innebär väl inte att det inte fungerar för andra?
 
Citat från http://www.slagruta.org/main.php?menuItemSelected=START&id_article=23
Det är viktigt att poängtera att det inte är slagrutan i sig som reagerar på det man söker efter. Slagrutan är bara ett instrument som vi kan använda för att förstärka svaga reaktioner från vår kropp. Är man tillräckligt känslig så kan man känna av slagrutefenomen utan slagruta.
 
Men nu har vi kanske spårat ut från andevärlden, eller...?

2007-04-15, 02:26
Svar #15

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Ojoj...
Det var inte meningen att någon/några skulle ta illa upp ang. min frågeställning.
 
Jag/vi har råkat ut för saker som inte går att förklara. Det har inget med tomtar/troll eller knytt att göra - jag lovar...!
 
Tyvärr är det svårt att förklara så här innan programmet är visat men jag hoppas att de personer som tycker detta är intressant tittar.
För er som är skeptiker och absolut INTE tror ett smack på detta finns det andra program att se på TV\n eller ännu bättre - passa på att vara ute om det är bra väder. TV-apparater är - gudskelov - utrustade med en På/Av-knapp + kanalväljare, vilket gör det ganska enkelt att bestämma sig för hur man vill ha det.
 
För Er som tror - eller kanske tror, på dessa fenomen tycker jag ska titta på detta - sen får ni bilda er en egen uppfattning.
 
Ni som redan nu dömer ut programmet tycker jag ska låta er åsikt vara tills dess programmet är sänt, sen får ni tycka vad ni vill...
 
Jag/vi har full förståelse för allas åsikter i detta fenomen.  
 
Hoppas att alla kan förstå vilken sits vi själva har utsatt oss för genom att hänga ut oss offentligt på detta vis.
Något vi inte skulle drömma om om ifall det som har hänt - INTE hade hänt...  
 
Hälsningar
Thomas

2007-04-15, 07:52
Svar #16

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil

2007-04-15, 08:21
Svar #17

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Frågan om varför och hur slagrutan fungerar besvaras av Jesper Jerkert i boken Vetenskap eller villfarelse (Red. Jesper Jerkert och Sven Ove Hansson). Där finns också en utförlig genomgång av forskning kring slagrutor och slagrutegångeri.

2007-04-15, 08:45
Svar #18

Rolf Öhlén

Låt mig kombinera andeupplevelser med släktforskning. 1987-1989 var jag som teologiestuderande tjänstebiträde under sommrarna i Anundsjö församling. Det påstods att det spökade i prästgården som både inrymmer tjänstebostad för kyrkoherden och pastorsexpedition. De som jobbade på expeditionen försäkrade att de hade hört steg i kyrkoherdebostaden fast den var tom - ofta mitt på dagen. Nu var det så lyckligt att jag har min farmor från den församlingen och i arkivet finns de gamla kyrkoböckerna kvar - visserligen på fotstatkopia, men ändå. Där började jag min släktforskning. En kväll satt jag nere i arkivet och forskade. Jag visste att jag var ensam i huset och hade stött på en svårtydbar text när jag hörde hur en stol rullade över golvet, fotsteg fram till kopiatorn och så drog kopiatorn i gång. Jaha, jag är tydligen inte ensam. Kanske att den nya kantorn var kvar. Jag bestämde mig för att gå upp och flirta lite med förevändning att jag skulle kopiera den svårtydbara texten. När jag kommer upp är jag solo, alliene, ensam. Inte en käft någonstans. Okay för spöken som går genom dörrar, rasslar med kedjor och för oväsen mitt i natten - men använda kopieringsapparater - aldrig. Då och där försvann min mörkrädsla och min tro på spöken.

2007-04-15, 11:01
Svar #19

Birgitta Ohlsson

Förra året hade vi en möhippa för två tjejer på mitt jobb. I samband med detta bjöd några in ett medium som skulle prata med oss allihop. Vad min anförvant sa behåller jag för mig själv men jag undrar om någon kan berätta från vilken tid hon kan ha varit med ledning av hennes klädsel och frisyr? Mediet pekade på varsin sida om sin hals och drog med händerna en bit ner på bröstet och sa att där var klänningen lila och grå. Klänningen gick ner till halva vaden ungefär. Skorna var grå med snörning och klack. Håret var mörkt bakåtkammat ner till axlarna ungefär. Kan det var 1800-talet eller? Jag fick aldrig veta vad hon hette så jag vet inte vem hon var.
 
Mvh
 
Birgitta

2007-04-15, 11:25
Svar #20

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det är ju märkligt att det nästan alltid ska vara en tredje person med, dvs den som kallas för medium. Givetvis ska den ha betalt också, för ingenting görs ju gratis.

2007-04-15, 11:43
Svar #21

Birgitta Ohlsson

Jag är lite tvekande till om jag tror på det men jag kan säga att när hon pratade med en del av mina kompisar så stämde det hon sa om klädsel och hur personerna var ruggigt väl. Hon beskrev alltså på pricken kläder som en ana hade haft under sin levnad och det kunde hon ju inte gissa sig till.

2007-04-15, 11:55
Svar #22

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
I förhandsreklamen för filmen Titta vi spökar 2 kan man läsa: Om du ska skaffa dig en hobby så se till att välja något fridfullt, som fallskärmshoppning eller bergsklättring. Men absolut inte släktforskning! Det är vad Jesse gör och upptäcker att hans döde gammelfarfar, Gramps, var en skurk som stulit en värdefull kristallskalle med magiska krafter. Jag föredrar nog släktforskningen framför fallskärmshoppning och bergsklättring, trots allt...

2007-04-17, 13:03
Svar #23

Birgit Hirsch (Giggi)

Glöm nu inte TV4+ och programmet Det Okända.  
Få kalla kårar eller skratta . kl 20 ikväll. Önskar Thomas o hans syster Lycka till / Birgit

2007-04-17, 21:01
Svar #24

Marianne Solli

Er det noen som vil fortelle noe fra programmet? Jeg har dessverre ikke den kanalen.
 
Marianne.

2007-04-17, 21:17
Svar #25

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Marianne,
 
Skicka mig din adress så kan jag nog fixa en dvd.
 
Hälsningar
 
Thomas

2007-04-17, 22:15
Svar #26

Birgit Hirsch (Giggi)

Hej Thomas
Hoppas lungnet la sig till slut . Var ett mycket spännande program /Birgit

2007-04-17, 23:10
Svar #27

Marianne Solli

Thomas.
 
Jeg gikk inn på din hjemmeside og sendte en mail!  Tusen, tusen takk!  
 
Marianne.

2007-04-18, 11:29
Svar #28

Jeanette Roos f. Ek

Hej
 
Jag är Thomas lillasyster och har med både hopp och förtvivlan följt tråden här och har med flit avstått från att svara tills programmet var sänt.
 
Jag tycker (som de flesta andra här) att alla har rätt att ha sin åsikt om saken. En del tror att det är bluff och båg medan vi andra, som faktiskt upplever detta, _vet_ att det händer! Jag lovar att jag skulle göra vad som helst för att min yngsta dotter skulle slippa vara med om det hon är med om.. Hon har ju knappast valt att se/höra allt det hon upplever. Men hon har, numera, en egen fjärrkontroll på handen som mediumet tipsade om. Med den kan hon själv välja om hon vill vara på eller av. Tänk om hon hade haft den redan som lill-liten, vad mycket rädsla som hade besparats henne. Hon är en öppen kanal mot andevärlden och i.o.m.d. drar hon till sig både det ena och det andra i andeväg. Och hur kan man få en människa att välja att inte se eller höra vissa saker? För vår dotter är det här lika självklart i hennes vardag som att jag ser den riktiga & vanliga världen...
Jag ser, när jag läser igenom det jag har skrivit, att det kanske verkar flummigt men det är så det är..  
 
Med vänlig hälsning
Jeanette

2007-04-18, 11:51
Svar #29

Eivor Andersson (Ema)

Hej Jeanette,
Jag såg programmet igår och det verkar vara så att vissa människor är mer mottagliga för spiritistiska upplevelser.Det är säkert väldigt jobbigt eftersom det finns så mycket skepsis från omvärlden.
 
Jag undrar om detta startade när ni flyttade till just det huset eller om det var när ni började släktforska?
Jag har själv upplevt en del otäcka saker i samband med att vi som ungdomar spelade Anden i glaset. Där kom en del märkliga svar som inte gick att förklara. Så det vågar jag inte göra mer  
Hälsningar Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna