ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forskarutbyte Huddunge - Enåker  (läst 807 gånger)

2002-11-12, 10:30
läst 807 gånger

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Önskar komma i kontakt med någon som har tillgång till kyrkböckerna i Huddunge. Själv har jag tillgång till alla kyrkböcker grannsocknen Enåker. Det förekommer en del flyttningar och gifemål över sockengränserna och därför hoppas jag på detta sätt kunna få hjälp samtidigt som jag har möjlighet att hjälpa någon annan.
 
Hälsningar / Björn Bertilsson
 
(Detta meddelande flyttades hit den 15/5-2009 från  Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2002-11-12, 18:58
Svar #1

Lotta Norman

Hej Bertil!
 
Jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig? Jag har hittat en annons bland min mm papper om en Emma Augusta Enström född Adamsdotter, som bodde på Enåkers ålderdomshem. Det kan vara min mm mm m om det är så, ska hon ha en dotter som heter Elin Matilda f1887-03-27. Emma är född i Bodarne (Ramundeboda), Elin är född i Västergötland och i annonsen står det att hon är Enåkers äldsta invånare, 90 år. Jag har inget namn på hennes make, hon var änkefru. Hon mjölkerska och han lantbrukare och en stor barnaskara, detta är allt vi vet. Jättetacksam för hjälp. MVH Lotta.
 
(Detta meddelande flyttades hit den 15/5-2009 från  Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2002-11-12, 20:33
Svar #2

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Hej Lotta,
 
Du har ingen aning när Emma kom till Enåker? Lättare om man kan leta i de äldre husförhörslängerna. Församlingsboken från 1901-1920 innehåller 400 sidor. Svårt att finna något om man inte vet var man skall leta? Årtal, by eller liknande gör saken lite lättare.
 
/Björn
 
(Detta meddelande flyttades hit den 15/5-2009 från  Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2002-11-12, 21:40
Svar #3

Utloggad Sten Kumlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2012-06-07, 15:45
    • Visa profil
Hej Björn, jag har tre stycken från Huddunge som tåcker åren 1862-1880 om det kan vara till hjälp.
 
(Detta meddelande flyttades hit den 15/5-2009 från  Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2002-11-20, 14:35
Svar #4

Lotta Norman

Hej Björn!
 
Det jag har lyckats få reda på om Emma, det är att hon dog vid ca 92 års ålder, någon gång mellan 1935-1940. Hon bodde i Enåker, flyttade hem till sin son John i Irsta och när hans fru inte orkade ta hand om henne vart hon placerad på Enåkers ålderdomshem. Det är tyvärr allt jag vet.
 
Tack på förhand Lotta
 
(Detta meddelande flyttades hit den 15/5-2009 från  Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna