ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"Borst"""" hos spädbarn  (läst 2780 gånger)

2011-05-18, 21:23
läst 2780 gånger

Utloggad Annika Forsberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-08-06, 21:37
    • Visa profil
Min mor berättade flera gånger om en händelse som ägt rum när hon var ca 13 år gammal. Ett spädbarn i familjen skrek oavbrutet och en klok gumma tillkallades. Hon vände barnet på mage och masserade ryggen på barnet. Då visade sig svarta taggar under huden, som gumman drog ut. De var som korta kraftiga hårstrån. Efter detta förklarade gumman att det var borst, och babyn blev tyst och nöjd.
Jag frågade min mor rätt ingående, hon sa att det brukade talas om att barn kunde drabbas av detta. Jag har aldrig hört talas om något sådant, inget som matchar beskrivningen. En möjlighet är att den kloka gumman hade stråna i sin hand och ville ge sken av att hon tog dem från barnets rygg för att förstärka effekten av sin massage.  
Har någon hört talas om något liknande?

2011-05-18, 21:41
Svar #1

Utloggad Annika Forsberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-08-06, 21:37
    • Visa profil
Jag hittade själv följande förklaring (slarvigt av mig att inte kolla innan jag skrev frågan)
SAOB:  folklig benämning på en hos späda barn förekommande hudsjukdom hvarigm huden i nacken o. på ryggen blir knottrig af pormaskar. Borst är en sjukdom i huden på barnen, hvilcken märkes .. däraf, at otaliga .. ibland räta ibland knorlige utväxter, lika som borst eller maskar, sig på ytan af huden visa. H. D. SPÖRING i VetAh 1743, s. 27. Et nyfödt Barn, som öfverhopas med för tidig föda och flera slags mjölk, .. får den så kallade Borsten. HAARTMAN Sjukd. 38 (1765). HARTMAN Husläk. 377 1835; ännu i uppl. 1880).
Äntligen en förklaring!

2011-05-18, 21:53
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Men detta bör väl förekomma även idag? Vilken åkomma skulle det i så fall vara?
 
Det finns ju cystor, som kan innehålla hår. Kan det vara något sådant? Fast denna Borst verkar ju bara ha förekommit hos spädbarn.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-05-18, 22:39
Svar #3

Utloggad Annika Forsberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-08-06, 21:37
    • Visa profil
Har googlat lite igen, hittade detta som kan vara lite liknande: Acne Neonatorum, milt övergående tillstånd som ofta inte ens diagnostiseras. Slutna komedoner (pormaskar) ibland öppna, pustler och papler kan ses. Lesionerna avtar under de tre första månaderna allt eftersom andrgen nivån sjunker i blodet. Tillståndet är vanligare hos pojkar
Det var intressant att det faktiskt förekom borst - min mor var absolut inte en person som hittade på saker, men eftersom jag inte tidigare hittat något om detta så började jag tro att det var en missuppfattning av vad som hänt. Nu förstår jag att det var pormaskar som den kloka gumman klämde ut.
Märkligt ändå att man inte hört talas om det.

2011-05-19, 19:57
Svar #4

Utloggad Anita Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-01-10, 14:43
    • Visa profil
Man har väl aldrig hört talas om att små barn har pormaskar? Det låter mer som en skröna.

2011-05-19, 20:17
Svar #5

Utloggad Annika Forsberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-08-06, 21:37
    • Visa profil
Haha, ja eller hur? Men det är faktiskt beskrivet på många medicinska webbsidor. Det är tydligen hormonellt, kan finnas redan vid födseln. Oftast i ansikte eller på ryggen och det försvinner av sig självt så småningom. Att det kallats borst har väl berott på att de små svarta pormaskarna har liknats vid strån.
Jag har heller aldrig hört talas om det, kanske var det vanligare förr då man lindade barnen, det uppkommer tydligen lättare om barnet är varmt.

2011-05-19, 22:43
Svar #6

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej!
Hos det nyfödda barnet förekommer ofta övergående plitor som är hormonellt betingade s.k. Milier ( = talgkörtlar som är avstängda från hudytan och som avtecknar sig som knappt knappnålshuvudstora vita prickar), dock aldrig svarta pormaskar.  
Ngt som jag mer kan tänka mig har kallats borst är det s.k. lanugohåret, ( = den fjuniga behåring som den nyfödde har redan vid födelsen och som avstöts under den postnatala perioden). En del småttingar visar upp en riklig sådan här hårväxt, särskilt på rygg och axlar, och är man mörkhårig blir även lanugohåret mörkt vilket kan ge ett riktigt pälsigt intryck !  
Hälsn. Birgitta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna