ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mängdenhet för ull, lin, fågeldun  (läst 1386 gånger)

2010-02-13, 17:21
läst 1386 gånger

Erik Holmlund

I en bouppteckning från 1863 efter en lappsk nybyggare står listat råmaterial men jag har problem att tolka mängd-/viktenheterna som är nedtecknade med en snirklig krusidull. Tyvärr har jag ingen scanner så jag kan inte bifoga ngn bild. Men kanske nån ändå har förslag på vilka enheter som kan vara aktuella när man anger mängd alt. vikt för ull, häcklat lin, väft, linnystan, nåppegarn samt fågeldun. Det är samma mängdenhetskrusidull framför samtlga ovan nämnda material i listan.

2010-02-13, 19:18
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Erik!
 
Det borde vara skålpund (0,425 kg) som används som viktenhet. Om krusidullen ser ut son ett u med en släng över är det teckenet för skålpund.

2010-02-13, 19:38
Svar #2

Erik Holmlund

Stig> stort tack! Ett u med en släng, joo, det stämmer. Underbart, tack igen.

2010-02-13, 20:27
Svar #3

Erik Holmlund

Stig> Jag kom på en följdfråga. En annan krusidull förekommer i samma dokument som viktenhet som ser ut som ett dubbel-u med en släng över. Det är renhorn som upptas i den enheten till antalet 2. Kan det vara symbolen för lispund?

2010-02-14, 10:41
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 09:28
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ja, Erik jag tror du redan gissat rätt, men du kan för säkerhets skull kolla på:
 
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna