ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryssmattor 1867  (läst 1599 gånger)

2002-05-06, 23:16
läst 1599 gånger

Utloggad Harriet Boman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2014-05-03, 19:00
    • Visa profil
Under nödåret 1867 importerades råg ? från Ryssland som benämdes ryssmattor. Har hittat uppgifterna i ett gammalt manuskript från en hembygdsforskare på 30-talet som intervjuat äldre i Ångermanland som var med under nödåret.  Hur såg en ryssmatta ut och vilken vikt hade den ?  
Harriet Boman

2002-05-07, 11:26
Svar #1

Ingrid Wikberg

Det här hittade jag på en sida på nätet, när jag sökte på sökord ryssråg(ryssmatta fick ej svar):
 
RYSSRÅG, benämning på från Ryssland i ryssmattor importerat spannmål under nödåren i slutet av 1860-talet.
 
Hoppas någon kan ge mera utfylligt svar, det var en intressant uppgift, som var en nyhet för mig.

2002-05-07, 11:31
Svar #2

Ingrid Wikberg

Länken (nyttig med gamla ord & uttryck!) hette:
 
http://www.gammelgarden.com/ordlista.htm
 
Jag glömde nämna det.

2002-05-07, 12:55
Svar #3

Lasse Nilsson

Från NE:
 
RYSSMATTA, tygstycke, använt som emballage, förr ofta i form av en säck för mjöl från Ryssland; därav även ett måttsord för mjöl.  
 
lindbast, bast av de europeiska arterna skogslind och bohuslind samt den amerikanska arten svartlind. Bastarbeten av lindbast är kända sedan forntiden, och bastskor och bastrep omtalas i medeltida litteratur. I s. Sverige har bastarbeten gjorts in på 1900-talet. Bastet lossas (vanligen i 2-5 cm breda, 1-2,5 m långa remsor) i savtid eller efter rötning, mjukas upp med klubba eller bråka och kan sedan slås till tåtar med spinnkrok eller vinda. Bastfibern står emot röta och har använts i fisklinor, mjärdar, bindslen, mulkorgar, höbågar m.m. I bastmattor vävda av lindbast, s.k. RYSSMATTOR, importerades rågmjöl från Ryssland.
 
ref:http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=241919
Nationalencyklopedin 2002-05-07
 
Mvh/Lasse

2002-05-07, 15:45
Svar #4

Ingrid Wikberg

Lasse! Det var intressant; jag hade ingen vetskap om att vi importerade mjöl från Ryssland under nödår på 1860-talet.Ger onekligen ett nytt infall på svensk historia och hur vi hade det. Trodde då inte att Ryssland under den tidsperioden hade möjligheter till jordbruksexport. Där ser man att det brister lite i historien man lärt sig.
Mvh, Ingrid

2002-05-08, 06:51
Svar #5

Utloggad Harriet Boman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2014-05-03, 19:00
    • Visa profil
Ingrid och Lasse. I de anteckningar jag har från 30-talet står det ryssmatta=17x8,5 kilo tror ni att det kan stämma med måttsordet matta. Nödhjälpskomitt?n i Härnösand hade 1867 tilldelat kommunen 30 tunnor korn  och 7 mattor rågmjöl utan återbetalningsskyldighet. Gåfvomjölet skulle enligt kommitt?n genom kommunalnämndens försorg utbakas uti 2/3 granlav. Mjölutdelningen gick så till att man vid kyrkplatsen skulle uppvisa en pundpåse med  
tallbark/björkbarksmjöl eller av halm eller av annat malet för att erhålla det åtråvärda mjölet. Det var orkeslösa och sjuklingar som kunde få denna allmosa. Det är inte utan att man funderar hur dessa skulle skaffa fram förutsättningarna för att få allmosan.
Tack för er hjälp med länkar o info
MVH Harriet

2002-05-08, 07:47
Svar #6

Ingrid Wikberg

Hej Harriet,det var mycket intressanta uppgifter som din fråga gav mig.Din uppgift 17x8,5 tolkar jag så att det är 17 antal (säckar?)av 8,5 kg:s vikt. Nog levde de ett hårt liv och med vilka krav:producera fram barkmjöl för att få lite ryskt rågmjöl att baka matbröd av. Tufft.

2002-05-08, 14:48
Svar #7

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
Min fars farmor Anna Kristina Karlsson f. 1858 i Norrbotten upplevde nödhjälpen som Norrbotten fick från Ryssland 1867. Hon berättade för sitt barnbarn (min far) på 1930-talet, att hon tyckte att de vävda säckarna, ryssmattorna, var så underliga
 
Mvh
 
Ingela Utterström

2002-05-08, 20:45
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Den gamla GODA tiden i sin prydno.
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna