ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 00 - Tv- och radioprogram om släktforskning  (läst 3133 gånger)

2009-01-07, 21:58
läst 3133 gånger

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Jag har läst om http://hd.se/familj/slaktforskning/2005/10/31forskning_tack_vare_mormormoner/. Det står att man har börjat planerar för Sveriges radios storasatsningen på släktforskningen på radio nu i år dvs i januari.. Jag blir lite sur för det är många av oss som är hörselskadade och döva vill gärna se på tv för man hör ju ingenting via radios röster.  
 
Tänk att få se på tv med textade program för många som kan hänga med och vore kul om någon nappar på det. Jag funderar på att skriva ett brev till Sveriges Radio och frpågade om de kunde istället starta ett program. Vad säger Ni då om detta?
 
// Susanne

2009-01-07, 22:47
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det tycker jag du ska göra. Jag har många hörselskadade studenter och vet hur svårt det är att hänga med för dem. Finns det några hjälpmedel som man kan koppla till radioprogrammen på nätet (de finns ju där också) så att hörselskadade kan ta del av dem? Som texttelefon ungefär. Annars skulle det vara bra om någon kom på ett sådant hjälpmedel. I USA kan man få utskrivna textkopior av radioprogram från radioföretagen, har inte SR något sådant?

2009-01-07, 23:11
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag fick bara fram Error när jag klickade på länken. På HD:s hemsidas länk till Roland Clasons släktforskningsartiklar hittar jag inte heller något om radions kommande satsning. Jag gick vidare till Sveriges Radios hemsida och skrev Släktforskning i sökrutan. Det blev lika magert resultat där, när det gäller kommande program.  
 
Det är nog bättre att skriva till Sveriges Television än till Sveriges Radio, om du vill framföra önskemål om släktforskningsprogram i TV. För tillfället pågår en TV-serie med Clary Jansson som producent. Morfars farfars far - och jag heter den. Jag var inne på SVT:s hemsida nyss och lyckades så småningom hitta den. Tre program återstår, lördagarna 10, 17 och 24 januari. Om programmen är textade eller ej, det vet jag inte.  
 
Både SVT och SR är intresserade av tittarnas/lyssnarnas åsikter, så skriv gärna.

2009-01-08, 00:34
Svar #3

Lotta Nordin

Helsingborgs Dagblads artikel som Susanne skriver om är från 2005-10-31 och handlar bl a om programmet Släktband. Det är alltså inte något nytt program som ska börja sändas nu i år, 2009.
 
http://hd.se/familj/slaktforskning/2005/10/

2009-01-08, 00:54
Svar #4

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
[color=119911]Lotta[/color]- sant som du skriver att det handlade om Radioprgrammet som ska sändas iår. Men jag tänkte vore kul om man gjorde om till Tvprogrammet istället om hur släktforskningen kom till, mormornernas släkforskningshuset i Salt Lake City i Utah.. Det är intresant artikeln som jag läste. Jag tycker vore trevligt för oss som hör dåligt.
 
[color=0000ff]Chris![/color] Jo det finns slinga som man kan faktiskt höra men missade alla fall ordbetydelser i mening om man förstår i sammanhangen m.fl. Jag hör lite sämre och har lite svårt att hänga med i radio utom musiken som är aning lättare.
 
[color=119911]Ingerd-[/color]: Jag ska även skriva ett brev med ansvarige person som jag kanske vet vem jag ska skriva till.  
 
God natt och sov gott !

2009-01-08, 11:29
Svar #5

Lotta Nordin

Susanne,
artikeln handlar inte om programmen som ska sändas i år. Den handlar om program som sändes 2005.
 
Däremot så har programmet Släktband i P1 sänts i flera säsonger och har en egen hemsida där man bland annat kan lyssna på äldre program.
Och naturligtvis håller jag med om att alla som vill ska ha möjlighet att tillgodogöra sig programmen, antingen man har något handikapp eller inte.
 
Här är en länk till Släktbands hemsida:
http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=2068

2009-01-08, 12:26
Svar #6

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Lotta,
 
Jag tittade bara på sidorna som jag hade skrivit ut där står det datum 20090109 så tänkte jag vad bra att det kommer ny program i år.. jag såg inte själva den riktiga datum i svarta bokstäverna 20051031.. jag ber om ursäkt..
 
Men som sagt jag ska alla fall skriva ett brev och berätta att vi som inte hör så bra borde det finnas Tv program med textade för att underlätta. Vore kul för oss som också forskar om sina släktningar..
 
// Susanne

2009-01-08, 15:31
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det finns släktforskarprogram på SVT2. Det är en serie på fem program som heter Morfars farfars far - och jag. Sändningstiden är lördagar klockan 19.00 och de går också i repris.
 
Två avnitt har redan sänts, men de går att se på SVT Play.

2009-01-08, 20:47
Svar #8

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Hallå, allihop. Det är faktiskt så att i alla fall de senaste omgångarna av Släktband finns textade. Jag har inte jämfört så att jag vet att de är ordagrant avskrivna, men mycket text är det om varje program. Gå till http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=2068 när ni har läst de programmen så finns länk till ytterligare program längst ner på sidan, till ett textarkiv. Bara att bläddra på å läsa
 
//Peppe

2009-01-09, 08:13
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det man kallar textarkiv är programpresentationen

2009-01-09, 17:14
Svar #10

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej! En reflektion.
Tittade på ett släktforskningsprogram som handlade om bruk i norra Uppland (Tobo) häromdagen. Jag blev helt förfärad över hur man hanterade böckerna i industriarkivet. Tryckte ut böcker med fingret i ryggen för att få ner boken från översta hyllan. Det är ju stor risk att ryggen bryts. Vidare bläddrade man i böckerna genom att ideligen böja bladen. Vidare såg man ut att trycka fingret - visserligen försett med vante - och dra över texten i boken. Jag hoppas innerligt att jag har missförstått det jag såg. Annars är det förskräckligt om folk som inte släktforskar tror att man får handha böckerna på det sättet.
 
Hälsningar Monika W

2009-01-09, 21:58
Svar #11

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Hej Monika!
Har du inte sett när Jan Guillou bläddrar i gamla böcker i arkiven på tv.
Han använder inte ens bommulsvantar.
Man kan ju undra hur dom på arkiven kan tillåta det.
Jag har reagerat varje gång jag sett det. Så jag förstår att du blir förfärad.
Björn

2016-10-11, 07:17
Svar #12

Utloggad Arne Hartelius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-08-08, 16:11
    • Visa profil
Jag ser på nytt Clary Janssons Morfars farsfars far – och jag. En alldeles utmärkt serie men vad jag saknar är Clarys släktträd för att kunna följa med i svängarna.

Är det någon som som tagit sig an att göra ett sådant och har lust att dela med sig?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna