ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2013  (läst 2885 gånger)

2013-10-10, 10:08
läst 2885 gånger

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Alla släktforskare gör misstag. De som inte tror det har förmodligen bara inte märkt det ännu. Även flera av Sveriges mest välkända släktforskare har publicerat felaktig information såväl här på Anbytarforum som i tidskrifter och böcker. Jag har själv råkat ut för samma sak som du, att rätta andra kan ibland ge negativa reaktioner men så är det alltid till dess sanningen accepteras oavsett vilket område det gäller.
 
Det råder ibland också delade meningar om vad som är tveksamma anor. Ska man hårdra det hela så kan man endast redovisa mödernet i sin släktforskning om man ska vara på den säkra sidan. När man gjort studier i västvärlden i modern tid så har det visat sig att uppemot 10% av alla barn har en felaktigt angiven far. Jag tror inte det var några enorma skillnader längre tillbaka, oavsett vilket så kan man aldrig vara säker.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-10-10, 18:18
Svar #1

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Hej Vincent, vet du något om studierna om de 10 procenten? Finns en artikel http://www.genealogi.se/oakta.htm#Hur_m%C3%A5nga_har_fel_far_
 
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2013-10-10, 18:38
Svar #2

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det var en amerikansk studie jag läste om för ett antal år sedan, mer än så minns jag tyvärr inte. Strunt samma om det sedan är 3, 10 eller 30% i just ens eget släktträd, det enda jag ville ha sagt var att om man ska kräva 100% säkra anor för att få redovisa dessa i TV eller på annan plats så får man helt enkelt bortse från fädernet helt och hållet (utom i modern tid då man kan göra DNA-tester).
 
De flesta som släktforskar gör dessutom detta under flera års tid och upptäcker såväl felaktigheter som nya uppgifter allteftersom. Ska man göra ett TV-program så har man inte flera år på sig. Att det förekommer vissa fel är ganska naturligt men då är det naturligtvis bra att de korrigeras i efterhand som gjorts här.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2013-10-10 18:46)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-10-11, 00:31
Svar #3

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Faktakoll verkar inte ligga för TV, inte ens i frågeprogram med höga prispengar kollar man upp tillräckligt bra innan utan man fick i Postkodmiljonären för ett par månader sedan be en tävlande komma tillbaka då programmets rätta svar var fel...
 
Och för några år sedan hade David Batra ett mindre kommersiellt frågeprogram, där man frågade vilket land som egentligen hade den i Sverige så populära landskoden .nu? Man hade inte bara fel svar som rätt, utan kunde dessutom inte stava/uttala det felaktiga svaret rätt...  
Programmets facit sa att .nu ägdes av Naururu, vilket ju inte finns - däremot finns Nauru. Men det är fel svar  
Rätt svar är att .nu hör till Niue.
Eftersom programmet skulle sändas i repris skrev jag in till TV att de borde visa en skylt med rätt svar när det felaktiga svaret Naururu gavs av domaren, men det tyckte man var inödigt.

2013-10-11, 05:49
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Men är inte detta ett underhållningsprogram? Hur många sitter med penna och papper framför sig och skriver ned fakta till sin släktforskning, om man nu tror sig ha några gemensamma anor med huvudpersonen? Skulle någon nu göra det, så måste ju denna person, precis som alla andra, som släktforskar kolla upp uppgifterna och inte svälja allt med hull och hår.
 
Jag kan förstå irritationen från dem som hör de felaktigheter, som presenteras, men tror inte dessa felaktigheter gör någon större skada. Däremot kan jag tycka, att det finns väl så bra underlag och duktiga forskare idag, som skulle ha kunnat lämna rätt uppgifter till programmet.
Ann-Mari Bäckman

2013-10-11, 10:15
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det mesta av de uppgifter som lämnas i programmet är framtaget av erfarna släktforskare, ett material som sedan klipps ihop till ett program och där uppgifter som kan vara av relevans kanske försvinner eller blir otydliga. Att uppgifter som är tvivelaktiga för vissa kommer med är förståeligt, det förekommer ju debatter och förslag till nya synsätt kontinuerligt bland släktforskare, det som var en sanning i går är kanske inte det idag. Sedan leder ju inte alla tvivel till nya ställningstaganden utan man vidhåller den ursprungliga synen.

2013-10-11, 10:22
Svar #6

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Jag tycker att vi ska vara glada att program om släktforskning visas på TV. Det lyfter ämnet och ger oss som håller på med det än mer styrka. Visst begås det fel men jag har överseende med detta!

2013-10-11, 12:55
Svar #7

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Det finns en skröna här i Skåne om en släktforskare i byn Vanstad (eller kanske var det i den by där Hasse Alfredson spelade in Äppelkriget dvs Äsperöd) som jobbade med släktforsning på uppdrag. Han började med att fråga kunden. Vem vill Du vara i släkt med? Helt i Piratens anda: Allt har hänt, men det är mycket som ännu inte har berättats.
Hälsar Mats, som tycker man får se underhållning som underhållning och forskning som forskning. Bigotteri kan den så önskar slå upp SAOB.

2013-10-11, 21:46
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
När Peter Dalle var i Domkyrkan i Kalmar fick han veta att graven efter generallöjtnant Werner von Rosenfeldt inte var kvar efter renoveringen. Det stämmer dåligt, graven raserades visserligen men gravhällen finns givetvis kvar. Den har dock flyttats från sin ordinarie plats. Dessutom finns en kulturhistorisk dokumentation av samtliga hällar med fotografi, skriftlig beskrivning och personhistorik.
Vem människan i Domkyrkan var som gav honom information, har jag ingen aning om. Hon hade i alla fall dålig koll på läget.

2013-10-11, 22:45
Svar #9

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2012-07-03, 15:51
    • Visa profil
Var någonstans finns vapenskölden för den ana som adlades av kjesaren ?
 
Bengt

2013-10-11, 23:53
Svar #10

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Beskrivningen av Georg Bergengrens verksamhet i Riga var rätt missvisande. Det sades att han sysslade med utbetalning av löner etc., men han var i verkligheten sekreterare vid det livländska generalguvernementets svenska expedition. Jag begriper inte heller varifrån man fått uppgiften att han skulle ha hållit till utanför staden - kansliet hade sina kontor i Riga slott.  
 
Beskrivningen av änkans agerande verkade också konstig - hon måste ha kommit till Sverige redan ca 1710, men lönekraven skulle ha kommit först ett par decennier senare. Så knökfullt med flyktingar från Baltikum var nog Sverige heller inte på 1730-talet - kriget hade ju slutat 1721.
 
Man verkade ha lite dimmiga begrepp om det här skedet av Sveriges historia och förhållandena i Baltikum.

2013-10-12, 22:58
Svar #11

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Inte alls ovanligt att lönekraven kom långt senare. Major Gustaf Pistol stupade i Poltava 1709. Hans anhöriga kvitterade ut hans innestående lön först år 1739!
(KrA: Likvidationer från Stora nodiska kriget, Kronobergs regemente 1724-1739).

2013-10-13, 11:54
Svar #12

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Någon som uppfattade hur Björn Skifs var släkt med kvinnan från Nås som utvandrade till Jerusalem, Hemmings Katrina Persdotter? Jag gjorde en snabb koll och jämförde  med hennes, som jag hittade i Disbyt, utan att hitta något gemensamt.
 
Jag noterade dock att min morfars far var femmänning med Katrina, men jag tror inte jag tänker åka till Jerusalem, inte av den anledningen i alla fall...
 
/Jan

2013-10-13, 12:10
Svar #13

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jo, det är jag mycket väl medveten om. Det var dock inte riktigt så det framställdes i själva programmet. Där sades att det kom en flyktingvåg till Sverige 1710 och att Bergengrens änka var en av dessa flyktingar. Väl i Sverige lever hon i armod, är urfattigoch skriver därför till kungs. Vilket ska ha skett först 23 år efter ankomsten...
 
Naturligtvis hade änkan långt tidigare gjort framstötar, se t.ex. Riksarkivets ämnessamlingar. Personhistoria, , SE/RA/756/756.1/B/I/B 17, bild 266 ff. Det brev som visades upp såg väl heller inte ut att vara skrivet av henne eller något ombud utan snarare av en tjänsteman vid en statlig myndighet (Statskontorets skrivelse till Kungl. Maj:t 5/2 1735?). Brev skrivna av henne finns däremot i ovan angivna volym (bild 272 ff).

2013-10-21, 15:06
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Om Johannes Brost program och varför det endast handlar om mammans sida:
 
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17692937.ab
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-10-21, 21:26
Svar #15

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Programmet om Johannes Brost var mycket välgjort. Släktforskaren Ted Rosvall och andra berättade målande om JB:s släkt på moderns sida 10-12 generationer bakåt. Man besökte Skåne den finaste sommardag med rapsfälten i full blom. I Skåne besöktes hans anfaders boendesocken Finja, som brändes ner helt på 1660-talet samt Malmö, där cigarrmästaren byggt upp en framgångsrik tobaksindustri. Avslutningsvis uppsöktes släktforskare i norra Tyskland, som kunde uppvisa en stor släkt Brost. Vackra vyer från Mosel och Moseldalen avslutade programmet
Lars-Åke Johansson

2013-10-22, 10:26
Svar #16

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tyvärr var man även i det här programmet rätt bristfälliga i sin källkritik. Speakertexten i avsnittet om Finja 1677 var närmast ordagrant densamma som man hittar här: http://www.tyringe.nu/historia.htm. Det medförde en del fullkomligt onödiga fel, som t.ex. uppgiften att Halland blev svenskt 1658. Någon fältherre Hummerhielm fanns heller inte, utan dåvarande ryttmästaren Alexander Hummer var en i sammanhanget rätt underordnad figur som i huvudsak fått sin berömmelse genom Cederborgs romaner.  
 
Sedan är det naturligtvis i högsta grad tveksamt om majoriteten av Finjas befolkning slaktades 1677. Förvisso förekom det repressalier mot civilbefolkningen, men i princip var statsmakten ju inte särskilt pigg på att slakta skattebetalare. Några verkliga belägg för en sådan massaker finns, mig veterligt, inte heller.

2013-10-23, 08:28
Svar #17

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Jag håller helt med Lars-Åke Johansson, ett mycket välgjort program! Intresseskapande, stämningsfullt.  
 
Kul med en så glad/positiv Johannes Brost, men det var väl den bild jag hade av honom innan.  
 
Tyckte att de kallade den skånske herredagsmannen för Tor Mårtensson, men han hette väl Tord Mårtensson?! Hörde jag fel eller har jag fel noteringar i forskningen? Min fru härstammar också från honom på sin morfars sida, vilket var roligt att kunna bekräfta för henne medan programmet pågick!
 
Mvh/Mats

2013-10-23, 09:52
Svar #18

Utloggad Stefan Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 15:05
    • Visa profil
I mina öron lät det som de sa Tord.

2013-10-23, 18:32
Svar #19

Utloggad Lennart Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2018-11-27, 12:09
    • Visa profil
    • www.goteborg.bostream.se/gen
Finns det någon förteckning över vilka skånska bönder som deltog vid mötet i Malmö 1658?
 
/Lennart

2013-10-23, 19:59
Svar #20

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Jag vet att det för Väsby socken i Luggude härad finns en bevarad fullmakt som listar de bönderna från socknen som deltog. Det finns kanske sådana för andra socknar också?
 
http://luggude.slektforskning.se/wiki/Sockenfullmakt_f%C3%B6r_V%C3%A4sby_1658

2013-10-23, 21:25
Svar #21

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Prästerskaps, städers och allmoges i Skåne, Halland och Blekinge fullmakter för dem som skulle hylla Karl X Gustav och Sveriges krona 1658 finns i Riksarkivet. De ligger i volym 2 och 3 av ÄK 625, d.v.s. i arkivet efter Kommissionen ang. statens inrättande i Skåne, Halland, Blekinge och Bornholm.  
 
Enligt Fabricius finns det för Skånes del 163 sockenfullmakter och 9 häradsfullmakter. I den mån domböcker för de olika häradsrätterna är bevarade torde det även däri kunna finnas information om vilka ombud som skulle sändas till Malmö.
 
(Meddelandet ändrat av Benoi 2013-10-23 21:39)

2013-10-23, 22:15
Svar #22

Utloggad Lennart Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2018-11-27, 12:09
    • Visa profil
    • www.goteborg.bostream.se/gen
Martin och Bengt!
 
Tack för era uppgifter!
 
/Lennart

2013-10-24, 22:23
Svar #23

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
I ett inlägg av Bengt Nilsson ovan så hävdas det att uppgiften att Halland blev svenskt 1658 är fel. Vad jag vet så var det så att Halland blev svenskt på 30 år 1645 (freden i Brömsebro) och för alltid 1658 (freden i Roskilde), dvs 1658 så blev Halland svenskt på riktigt, innan dess så var det endast tillfälligt.

2013-10-25, 09:13
Svar #24

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tillfälligt torde förvisso vara formellt korrekt, men ser man på hur landskapet behandlades i politiskt och administrativt avseende är det väl rätt uppenbart att man på svensk sida inte hade någon som helst tanke på en återlämning. F.ö. kan ju alla dåtida landavträdelser betraktas som tillfälliga eftersom de återkommande krigen ständigt ritade om kartan.

2013-10-25, 09:24
Svar #25

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Huruvida en förändring är tillfällig eller inte kan man ju se på två sätt - antingen formellt eller praktiskt. Ni har bägge rätt i teorin med andra ord  Vad som sker praktiskt i verkligheten torde väl ändå vara mest intressant för de flesta, i så fall är det 1645 som gäller. Allt är ju tillfälligt i praktiken, vi kommer säkerligen se krig igen här uppe i Norden också när kampen om olja, mat och resurser börjar på allvar.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2013-10-25 09:25)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-10-25, 10:51
Svar #26

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Man kan ju i det här sammanhanget säga så här: För den som har intresse för Halland ur ett genealogiskt perspektiv är det inte oviktigt att veta varifrån landskapet styrdes mellan 1645 och 1658 eftersom det påverkar var källorna står att finna.

2013-10-26, 18:35
Svar #27

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Vad jag vet så blev socknarna Idre och Särna svenska i freden i Brömsebro, men de hade redan innan dess ockuperats av svenska trupper (jag vet ej hur långt innan), idag tillhör de Dalarna.
 
Min poäng med påpekandet var mest att påståendet om att Halland blev svenskt 1658 inte var helt fel, vilket man kunde få intrycket av av Bengt Nilssons inlägg. Senare inlägg har modererat den positionen.

2013-10-26, 21:47
Svar #28

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag förstår nog inte riktigt vari den modereringen består. Ur alla praktiska perspektiv (och då alldeles i synnerhet de genealogiska och de lokalhistoriska) är det viktigt att veta att Halland år 1645 (inte år 1658) fick en svensk förvaltningsapparat. Den som med ledning av uppgiften i programmet beger sig till Köpenhamn för att där ta del av exempelvis länsräkenskaper för åren 1645 till 1658 kommer följaktligen att bli ytterligt besviken - de före 1645 omfattande serierna av dylika räkenskaper upphör plötsligt. Hade vederbörande resenär istället stannat i Lund kunde han där ha studerat de rester som återstår av det svenska guvernementsarkivet för åren 1645-58.  
 
F.ö. är jag relativt övertygad om att påståendet om Hallands övergång till Sverige 1658 inte berodde på att redaktionen hade nagelfarit de olika fredsavtalen och konsulterat folkrättslig expertis utan helt enkelt var en produkt av slarv. Det är en händelse som ser ut som en tanke att åtskilligt av det som sades om Finja går att finna på den webbsida jag tidigare nämnde - däribland också Skåne, Blekinge och Halland hade förlorats till Sverige i freden 1658.

2013-10-28, 20:39
Svar #29

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Vad jag avsåg med moderering var att senare inlägg har medgett att ja, formellt sett var det så, men i praktiken så har Halland varit svenskt sedan 1645 (detta är ej ett citat, utan mer kontentan av vad som skrivits). Det är fullt möjligt (kanske till och med högst trolig) att det rört sig om slarv från redaktionens sida. Jag måste dock vidhålla att formellt sett så blev Halland en del av Sverige först 1658, sedan så har vi ju praktiska realiteter, som att Sverige administrerat det sedan 1645 och att man från släktforskarsynpunkt därför bör räkna från 1645 (släktforskning är väldigt praktisk).
 
Det blir lite som en diskussion om ifall Jon och Jonas är samma namn: egentligen inte, men det har ofta ansetts som det, varför man i släktforskarsammanhang räknar dem som så.
 
Jag har ingen avsikt att fortsätta denna diskussion: vi är båda överens om att Halland varit svenskt sedan 1645, även om det först blev svenskt på 30 år och sedan 1658 svenskt för alltid (jag har uppfattat tidigare inlägg som ett medgivande om att det formellt var så), så jag ser ingen anledning att fortsätta.
 
Nytt ämne
Angående en annan uppgift som kritiserats, att Finja skulle ha blivit slaktat 1677 så säger mig mitt minne att jag läst om något sådant. Efter en del bläddrande i Karl XI av Göran Rystad så hittade jag på sidan 111 en notering om att 3 drabanter försvunnit i trakten kring Finjasjön i slutet av september 1677. Ascheberg blev då beordrad att sända en trupp drabanter till socknarna Matteröd och Finja och kräva att drabanterna utlämnades. Om drabanterna redan var dödade så skulle exempel statueras, genom att en del gårdar skulle brännas och de bönder som påträffades skulle slås ihjäl. Vad resultatet var framgår inte av boken.
På nästa sida så berättas dock om en straffexpedition mot Örkeneds socken där tanken var att döda alla män mellan 15 och 60 år, samt bränna gårdar. De flesta blev dock varnade i tid och kunde sätta sig i säkerhet. Detta visar att man ändå kunde tänka sig att offra skattebetalare för att stävja snapphanerörelsen. Vad som faktiskt hände vet jag dock inte, jag är hänvisad till böcker om det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna