ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Antal dopvittnen  (läst 1103 gånger)

2005-09-21, 14:12
läst 1103 gånger

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Ur Grums Värmland födelsebok C:3 sida 201-204. Carl Gustaf föds 22 januari 1841 och jag får det till 16 vittnen. Det är litet svårt att hitta namnen bland alla titlar. Det kanske även är rekord i antal titlar på någon personerna nedan. Hoppas det går att läsa:
 




 
Kjell

2006-02-03, 19:34
Svar #1

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Tyvärr är jag dålig på att klippa och klistra. Men min sons farmors farfars mor och hennes tvillingsyster hade 43 st dopvittnen.  
 
Flickorna döptes till Elisabeth Fredrica (sonens ana) och Fredrica Elisabeth Svebilius.  
 
Föräldrar var Olof Svebilius och Fredrica Elisabeth Wahlborg. Tyvärr avled modern efter nio dagar och tvillingsystern 3,5 månader senare.
 
Även här var det högre ståndspersoner som var faddrar/dopvittnen.
 
Dopet ägde rum i Västkindes kyrka på Gotland 21 mars 1840. C:3 1707-1849 s 88

2014-03-18, 22:55
Svar #2

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Pastorn i Fosie, Ernst Johan Gabriel Nykiörk och hans hustru Maria Dorotea Muhrbeck får en son kl 19 den 28 april 1759. Denne lille gosse, Johan Gabriel behövde inte bekymra sig för att hans kristna uppfostran skulle bli lidande om några av hans faddrar skulle falla ifrån - han har 60 stycken att luta sig mot, 40 manliga och 20 kvinnliga plus farmodern som bar barnet!  
Osvuret är bäst, men detta torde vara svårslaget. Åtminstone måste detta antal dopvittnen vara en av toppnoteringarna i Sverige. Min tanke är att föräldrarna minsann skulle sätta rekord!
Hela härligheten finns att beskåda i Fosie CI:1 Bild 1830 sida 206.
Notera att bondhustrur skrivs med enbart förnamn samt vem de är gifta med, Marna Lars Nilssons.
 

 
Lite mer läsbara bilder:
 
 
 
 
Mvh Qlaz

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna