ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flest giftermål  (läst 806 gånger)

2004-12-04, 15:46
läst 806 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Av Barbro Peterson - torsdag den 12 juni 2003 kl. 22.08:  [Ändra]  
 
En krutgubbe har jag i min forskning. Lägg märke till namnet. Per Aggasson Stake.  
Så här skriver prästen i Svanshals socken vid Tåkern i Östergötland:  
1717 den 22 april begrovs Sockenmannen o Corporalen Pehr Aggasson Stake i Öfwerby, som varit född i Lundby by i Väderstad socken av hederliga föräldrar. Efter 20 åhrs tjenst vid pass, sen han var 14 åhr gammal hos högförnämt herrskap, blifvit ryttare för Mörby i Egbyborna socken i 12 åhr. Därefter varit boendes i Särtshöga med sin första hustru Ingrid H i 2 åhr, sen i Öfwerby, i Kohlstad och Tiugby i Heda socken med den andra och tredje och fjärde hustrurna, samt i Öfwerby med sin sista och femte hustru Margareta Pehrsdotter. Vid pass 63 åhr med sin andra hustru 1 dotter och med den femte och sista 1 son och 2 döttrar. Denna man blev efter långlig ålderdomssvaghet saligen död på ålderns 111:te åhr  
 
Vigseln med den sista hustrun ägde rum i Harstad socken 1689.( Han borde då vara 83 år) De fick tre barn tillsammans. Det sista barnet Petter är fött 1700 i Öfwerby Svanshals. Då är Per Aggasson Stake 94 år.  
 
Ska man tro på det här är det väl en krutgubbe. Det verkar som om prästen kände honom väl.  
 
Hälsningar Barbro
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-12-04, 19:46
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Av Barbro Peterson - fredag den 13 juni 2003 kl. 11.58:  [Ändra]  
 
Hej Rune!  
Jag vet inte om han hade några barn med första hustrun. Däremot har jag hittat två vigslar förutom den sista.  
1668 vigs i Heda Pedher Stake och hustru Kerstin i Kålsta  
1691 vigs i Heda Corporal Pär Stake från Öfwerby Svanshals och pigan Kerstin Carlsdotter från Tiogby i Heda socken  
1693 vigs han med femte hustrun i Harstad. Jag skrev fel tidigare. 1689 vigs Margareta Persdotter första gången med ryttare Håkan Jönsson. Han dör redan 1690 och som nybliven änka (31 år) med en faderlös dotter gifter hon om sig med en 87-årig krutgubbe.Käringen och dottern är anmödrar till mina barn.  
Hälsn Barbro
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-10-26, 11:33
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Titel:  Kalmar  
Datum:  1896-11-23  
Sida 3

 
 Gift tretton gånger har mrs Ester German i San Francisco. Cal., varit. Hennes flicknamn var Ester Wolff. Född i Kampner, Posen, 1850, har hon tillbragt större delen af sitt lif i England och Förenta staterna. Af hennes tretton äkta män äro endast fyra döda; fem har hon blifvit lagligt skild från, men ännu finnas fyra i lifvet, som förmodligen äro lika nöjda att åter kalla den flyktiga damen sin. Hennes historia kom i dagen, då nyligen hennes siste man. German, begärde skilsmessa och dessutom framstälde en anhållan att återfå 600 doll., som hon tillnarrat sig af honom.
 
Källa: http://magasin.kb.se/searchinterface/page.jsp?id=kb:143712&recordNumber=92&total RecordNumber=157
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna