ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kuriosa  (läst 976 gånger)

2005-10-31, 21:11
läst 976 gånger

Marianne Magnusson

Detta är väl inget rekord, direkt, men kul!
Min makes mm ff fm + ff gifte sig 24 år gamla, och det konstiga var att de står efter varandra i födelseboken, Norra Fågelås C:1 !!  
Gustaf föddes som det andra barnet på året 1747-01-19 och Brita föddes som det tredje 1747-02-01.
(Gid 697.11.90000)

2005-11-01, 02:56
Svar #1

Utloggad Eva Barchas

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Mina fm mm ff + fm ses på samma uppslag i Boda/S födelsebok sid 286/287.  Nils föddes 1738-01-03 och Brita 1738-03-14.  De har förstås en annan födsel mellan sig, men jag tyckte det var speciellt ändå.

2005-12-16, 22:55
Svar #2

Peter Funke (Aningen)

Läst i Sundsvalls Tidning från dec. 2004:  N.N. på All?gården fyller 107 år i morgon. Hennes konfirmandkamrat X.X. i Selånger blir 107 år senare i vår. Trots den höga åldern har de under åren haft en jämnårig vän att prata med. Det måste väl vara ett rekord att två läskamrater uppnått så hög ålder?
 
(Eftersom det kan röra sig om ännu levande personer har deras namn uteslutits (trots att de är födda före 1905!) och jag hoppats att man därmed får återge informationen här, eftersom det är ämnesrelaterat. För ytterligare information , se  Sundsvalls Tidnings nätsida!)

2005-12-19, 21:11
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Peter, det måste väl vara tillåtet att citera en nättidning?
 
Vid oklara fall väljer jag att skriva, så får anbytarvärden gå in och redigera om det befinns nödvändigt.

2005-12-20, 11:46
Svar #4

Erik Person

Nu sitter kanske båda 107 åringarna och skakar av rädsla för att de har omnämnts i Anbytarforum.

2005-12-20, 11:55
Svar #5

Peter Funke (Aningen)

Anders, jag hoppas också att det är tillåtet att citera andra källor, det var mest en provballong för att se vartåt vinden blåser!
Funderar f.ö. på en annan sak också: de båda damerna var 107 år. Jag visste inte om de var avlidna eller ej, bara att de varit i livet så sent som för ett år sedan. Men eftersom de var födda före 1905 så hade det uppenbarligt varit fritt fram att skriva om dem oavsett vilket, om jag tolkar ordningsreglerna rätt? (Kolla man sidan jag länkar till så fanns det f.ö. fler personer som var födda före 1905 där - hundraåringar är inte så unika längre...)

2005-12-20, 16:24
Svar #6

Erik Person

Peter, du kan slappna av, båda är avlidna ca ett halvår tillbaka. Vad skulle det ha för skillnad, om de omnämnes i nättidningen Anbytarforum utan namn eller i nättidningen Sundsvallstidningen med bild och namn. Är vi inte lite väl fjantiga här på Anbytarforum. Det börjar gå till överdrift, vad är det för fel på 70 årsgränsen?

2005-12-20, 17:51
Svar #7

Peter Funke (Aningen)

Det hade varit intressant att se vilka maktmedel DI egentligen hade att tillgripa om någon ifrågasatt deras befogenheter! Om man eftersträvade ett prejudikatfall så har man lyckats, och mediauppmärksamheten var det ju inget fel på heller...
 
Se gärna inlägget klockan 16.45 idag från Stefan Simander under rubriken Anbytarforum!

2009-03-19, 23:10
Svar #8

Utloggad Daniel Lundh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 23:10
    • Visa profil
På tal om kuriosa: min mammas mormor dog på hennes morfars födelsedag och min mammas farfar dog på hennes farmors födelsedag. Iochförsig var farmodern redan död då, och de hade inte levt ihop, men ändå.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna