ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem har haft flest levande anfäder i rakt nedstigande led?  (läst 3489 gånger)

2003-11-24, 02:49
läst 3489 gånger

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej!
 
I den röra av ämnen som finns under rubriken rekord här på forumet, så tänkte jag lyfta fram ett i mina ögon intressant rekordämne som jag tidigare tagit upp här på forumet i september.
 
I Guinness Rekordbok från år 1991 uppges nämligen Megan Sue Austin, f. 1982 från Bar Harbor, Maine (USA) ha haft 19 levande förfäder i rakt nedstigande led samtidigt!  
 
Det innebär således att hon skulle kunna ha haft dessa vid liv om hon själv är Gen 1 (detta är inte identiskt med rekordet, utan mer för att försöka illustrera omfattningen av detsamma!):  
 
Gen 2: 2 pers (far och mor)  
Gen 3: 4 pers  
Gen 4: 8 pers  
Gen 5: 5 pers  
Totalt: 19 pers (=levande anor!)  
 
Min fråga är förstås om det finns någon här på forumet som tror sig ha en aspirant på det svenska rekordet?  
 
Jag tycker inte att vi bör begränsa oss till nutid utan även kan ta upp rekordaspiranter som levt och verkat i förfluten tid, men vid sin födelse haft ovanligt många levande anor.
 
Hälsningar,
 
Patrik

2003-11-24, 22:43
Svar #1

Utloggad Göran Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2012-11-20, 17:24
    • Visa profil
Jag har nog bara haft det vanliga:
 
Gen 2: 2
Gen 3: 4
Gen 4: 2
Summa: 8
 
Det var bara några veckor från att bli 9.
 
På ett ålderdomshem som jag besökte p g a en släkting fanns det en som var mormors mormor, men det är den enda jag har träffat (minns inte vad hon hette). Om någon lever tills de är ca 90 skulle det kunna bli fem generationer om de får barn tidigt, men jag har aldrig hört talas om att det finns någon.

2003-11-25, 10:58
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Lill-Babs yngsta ättlingar borde väl ligga bra till här!

2003-11-25, 17:59
Svar #3

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Min styvfars gamla mamma levde så länge att hon hade hunnit med ett helt gäng barnbarns barnbarn om det hade varit lika vanligt för oss 60- och 70-talister att bilda familj och skaffa barn mycket snabbt strax efter 20-årsåldern, som det var för 20- och 40-talisterna. Hennes äldsta barnbarnsbarn var t o m över 30 när hon dog, och åtskilliga fler hade passerat 20.
 
Nu, en sex, sju år senare, har i alla fall den äldste satt igång, så min styvfars äldre syster (sytvfar är rejält sladdbarn, 19 respektive 21 år yngre än sina båda helsyskon) har blivit farfars mor strax före 80.
 
Det är intressant att fenomenet att skaffa barn relativt och för att inte säga anmärkningsvärt tidigt brukar ha en tendens att gå i arv... Jojje nämner Lill-Babs familj, och jag har ett vagt minne av att jag för ett gäng år sedan nu reagerade på någon artikel om sångerskan Anita Lindblom som jag tror då var 45 och i artikeln nämndes hennes son som var 28 och hennes mamma som var 62... eller något ditåt.
 
Fast nu är vi väl farligt nära den hemska PUL-lagens domäner igen...

2003-11-25, 22:45
Svar #4

Utloggad Thomas Christianson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 14:21
    • Visa profil
Min Kusins son född 1974 hade som nyfödd sin farfars farfar i livet och alla dem emellan alltså 5 generationer karlar

2003-11-25, 23:32
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jojje nämnde Lill-Babs familj, och det är ju så här: Lill-Babs har ett barnbarnsbarn, Elina, ca 6-7 år gammal. Om vi utgår från henne blir det också 5 generationer:
 
1 Elina
2 Jennifer Granath, f 1974
3 Monica Svensson, f 1954 g 1)Granath 2)Persson
4 Barbro Svensson, f 1938 (Lill-Babs)
5 Brita Svensson
 
Men även när Lill-Babs äldsta dotter Monica föddes var de 5 generationer, eftersom Lill-Babs mormor och mormors mor också levde.

2003-11-26, 01:32
Svar #6

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej!
 
Min första tanke gick faktiskt också till Lill-Babs måste jag erkänna - det är förmodligen det exemplet man läst mest om i diverse tidningar!
 
Det räcker ju dock inte med att bara ha en sådan här 5-generationsgren om man ska vara uppe och nosa på rekordhöjder, som ju gäller samtliga levande anfäder oavsett gren.  
 
Dessvärre är det säktert svårt att få fram övriga uppgifter i nutid vad det gäller just denna Elinas övriga levande anfäder. Men, även om det vore möjligt så känns det ändå som om de uppgifterna inte hör forumet till med hänsyn till just PUL-lagstiftningen.
 
Det gällande svenska rekordet (som vi alltså inte känner till) kanske dock istället kan finnas i dåtid - i sådana fall sätter ju PUL inga käppar i hjulet. Ska se om jag kan hitta något intressant fall i min egen databas!  
 
Ett alternativ är förstås att ta med levande exempel, fast då först filtrera personuppgifterna. Precis som jag gjorde i min presentation av världsrekordet, dvs bara redovisa Gen 1, Gen 2 etc.
 
Då vi ändå är inne på 5-generationstemat, kan jag berätta om när jag som åtta- eller nioåring fick i uppdrag att rita ett släktträd i skolan. Granntjejen och tillika klasskamraten hade då fortfarande farfars farfar vid liv kommer jag ihåg. Märkvärdigt i mina ögon eftersom min dito dog redan år 1893. Att fortfarande ha fem generationer vid liv när man är 9 år själv måste vara mkt ovanligt!
 
Mvh Patrik

2003-11-26, 04:46
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Mina kusiner igen....Bland dem finns också åtminstone tre stycken (syskon) som har fem- generationsspannet i sin familj:
 
Tre av kusinbarnbarnen (den äldsta föddes för ett par år sedan, de yngsta för några månader sedan) har sin mormorsmormor i livet, numera snart 100 år. Hon är en pigg liten dam som till för ett år sedan bodde och skötte sig själv utan hjälp.
 
Att hitta sex generationer samtidigt levande(i nutid eller förr) tror jag kan vara svårt, men omöjligt är det nog inte.
 
Mvh Anita

2003-11-26, 10:04
Svar #8

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej
Här är ett kort på 5 generationer!
Min mormor Emelie Ringbom f. 1908, min mamma Ebba Ringbom f. 1936, min syster Mona Ringbom f. 1958, min systerdotter Helen f. 1979 och hennes dotter Emma f. 2001

 
mvh Nina

2003-11-26, 10:25
Svar #9

Annika Ossiansson

Hej!
 
Kunde inte låta bli att skriva några rader.
Min mormor som i dagarna fyllde 79 år är den äldste av 5 generationer i min släkt. På den sidan har dom legat i...... Den yngste är född i år.
Min mormor Emmy blir då mormors mormor. Det ni.
 
MVH
Annika

2003-11-26, 11:44
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Någon måste sätta en ribba i Patriks gren! I den 5-gen-kedja jag nämnde i den gamla diskussionen kommer jag tyvärr bara upp till 12 levande anor.
Gen 2: 2
Gen 4: 4
Gen 5: 4
Gen 6: 2
 
Tyvärr spricker alla rekordförsök genom att ena halvan av antavlan dog alltför tidigt i Gen 5. Fullt rimligt hade varit att dessa forfarande levde, och då skulle man vara uppe i 16.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna