ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldsta tryckta flyttsedeln  (läst 651 gånger)

2006-12-10, 17:17
läst 651 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tävlingsdags!  
 
När jag bläddrade igenom Köpinge och Lyngsjös flyttningsattester, som finns bevarade från tidigast 1769, så slog det mig när jag plötsligt kom fram till en sedel med tryckt förlaga att det vore kul att dokumentera när dessa först dyker upp. Det finns  många olika typer i olika delar av landet, och jag gissar att man började med det lite olika tidigt.  
 
I Skåne är den här typen, som dyker upp 26 oktober 1781 i kyrkoarkivet jag nämnde, den absolut vanligaste. Attesten kommer från Jämshög och Blekinge, och snabbt blir det fler av denna typ också från Skånesocknar i närheten. Nymodigheten lockade säkert många präster, man behövde inte skriva så mycket och man blev påmind vad som borde vara med på sedeln.
 

2006-12-10, 18:00
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:52
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Kul Anders !
 
Bidrar med lite tidigare. Bifogade bilder kommer från Villie HII:1
Första 18/11 1745, den undre bilden lite väl hårt klippt, men jag tycker att det står 13/1 1745, så den är lite tidigare.
 


 
Även dessa från Skåne med andra ord.
Niklas Hertzman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna