ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dopvittnen  (läst 3019 gånger)

2007-07-04, 19:56
läst 3019 gånger

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej,
 
Nu kanske detta ämne finns under något annat diskussion men har inte hittat det, jag har funderingar angående dopvittnen i två fall i Grythyttan, Örebro län. Det ena dopet från 1761 och det andra från 1850. Jag klistrar in båda urklippen ur fb nedan. Första urklippet gäller masmästaren Johan Ericsson och hans hustru Sara Mattsdotters son, med en hel del kungligheter som faddrar / vittnen. Frågeställare under smedsläkter Eriksson är Gullbritt Hammarbäck ( se länk nedan )
 
Fanns det någon tradition med vittnen en viss tid / datum eller är detta bara ett oförklarigt sammanträffande med så prominenta vittnen i dessa två fall?
 
Örebro, Grythyttan, C:4, födde, 1758 - 1769.  
 
 
Gid nr: 180.38.49400  
 
 

 
 
 
Det första urklippet är från diskussionen smedsläkter Eriksson

2007-07-04, 20:01
Svar #1

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Här kommer urklipp 2, ur fb Örebro, Grythyttan, C:10, 1848-1872. Urklipp nr 2 berör torparsonen Oscar Eric f 9 juli 1850 ( 24 vittnen / faddrar ) Insänd till tillfällighetsfynd, Släkthistoriskt forum, nr 3, 1983 av Gunnar Nyqvist.
 
Gid nr: 180.65.25600  
 

2010-08-01, 21:29
Svar #2

Utloggad Per Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1476
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:23
    • Visa profil
Fanns det något ålderskrav för att kunna ställa upp som fadder vid dop under 1700-talet? Om ja, var det reglerat någonstans?
 
Inlägget har flyttats hit 2012 7/4 från Yrken » Övrigt » Fadder. /Moderator Yrken.

2011-09-25, 18:09
Svar #3

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 20:24
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en släktning som heter Benct Nilsson f 1749 i Långenstorp i Loftahammar. När hans son Gustaf Magnus Bengtsson Kellberg föddes den 9/9-1785 i Gamleby (Gamleby:C:3:sid 131) står att hans dopvittne (Testes) var en Överstelöjtnant Baron Fredrik von Köhler på Skramstad, som senare blev vice landshövding i Kalmar län 1788-1790. Hur kan det komma sig att en Baron var dopvittne till en torpares son? Låter mycket intressant. Hoppas någon kan kommentera detta.
 
Hälsningar!
Anders Karlsson
 
Inlägget har flyttats hit 2012 16/9 från den numera raderade rubriken Kända personers anor » Militärer » Fredrik von Köhler (1728-1810). /Moderator Kändisar

2012-08-09, 15:30
Svar #4

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Fanns det någon regel på 1700-talet om att flickor och pojkar skulle uppnått en viss ålder innan de fick vara dopvittnen för första gången? Har någonstans för mig att jag hört 15 år eller något liknande? Någon som vet hur det låg till?

2012-08-09, 15:46
Svar #5

Paul Bergström

Gissningsvis bör det vara en kyrklig förordning utfärdat t.ex. av ärkestiftet.

2012-08-09, 15:54
Svar #6

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Rimligen behövde de vara konfirmerade, dvs runt 16.

2012-08-09, 16:43
Svar #7

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Tack för era svar. En ana som jag vet skall vara född 1730 var vittne första gången 1746 så det stämmer ju med 16 år. Det var en pojke, hans två systrar vet jag inte när de var födda men den äldsta var vittne första gången 1740 och den andra flickan första gången 1749. Deras far var kompaniskrivare/bokhållare och deras mor prästdotter så jag antar att de hörde till borgarklassen? Döttrarna står som jungfru vid dopen.

2012-08-09, 21:45
Svar #8

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Man konfirmerades vid 15, även om prästen kunde skjuta upp konfirmationen om han inte ansåg vederbörande mogen (eller inte kunde läsa).
.
15 år var den ålder som man ansågs vara vuxen (det var därför just den åldern valts för konfirmation). Vi har ju kvar detta in i dagens samhälle: 15 år för att vara straffmyndig, få köra moped, gå på barnförbjudna filmer, ha sex. Obligatorisk skolgång slutar också vid 15 - rättare, det år eleven fyller 16, så man måste alltså ha fyllt 15.
 
När det gäller att vara dopvittne skulle jag tro att det mera hängde på om man var konfirmerad än den exakta åldern - dvs. även om man var t.ex. 17 år men inte konfirmerad, så fick man inte vara dopvittne.
 
 
Visst var familjen borgerlig, men fadern var för den skull inte borgare (tillhörde borgarståndet). Burskap i en stad fick man inte om man inte idkade näringsverksamhet (handel eller hantverk). Det var sådana här problem med den fyrkantiga indelningen av samhället i de fyra stånden som så småningom ledde till att ståndssamhället monterades ner.
De ogifta döttrarna kallades säkert jungfru på 1740-talet. Tjugo-trettio år senare hade de skrivits som mamsell (först på 1860-talet genomfördes fröken-reformen som innebar att alla ogifta flickor (inte bondflickor naturligtvis) kallades fröken, inte bara de adliga).
Titlar är spännande - de åker ständigt nerför i den sociala skalan.
 
Ingela

2012-08-09, 22:17
Svar #9

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Ingela
 
Tack för ett mycket intressant inlägg. Flickan som var dopvittne första gången  1749 gifte sig någon gång mellan 15 juli 1753 då hon står som jungfru och 5 april 1754 då hon står som hustru. Hennes första barn föddes i oktober 1754. Frågan är om det går dra några slutsatser om när hon kan ha varit född med tanke på det jag hittat idag? Kyrkböckerna för Gärdslösa börjar nämligen inte förrän 1738 och jag tror då med tanke på att hon var dopvittne första gången 1749 att hon kan ha varit född omkring 1734. Tyvärr finns heller ingen dödsnotis för henne så innan idag kände jag endast till hennes namn.

2012-08-13, 12:03
Svar #10

Utloggad Jonas Bratt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2017-09-25, 14:48
    • Visa profil
Sent svar men det kanske hjälper någon:
Det var vanligt att rådmän var dopvittnen, kanske det inte fanns några anhöriga, i min mening är det detta inget som skulle tyda på släktskap i alla fall inte på 1700-talet...

2012-09-15, 17:22
Svar #11

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 20:24
    • Visa profil
Hej Jonas. Tack för ditt svar. Så lärde jag något nytt :-)
 
Hälsningar
Anders

2012-10-21, 18:23
Svar #12

Utloggad Birgitta Hannfors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 10:08
    • Visa profil
Undrar om någon har något svar eller fundering kring detta: Två dopvittnen anges som Wälborn.Jungfru respektive Jungfru, men med samma efternamn. Jag tolkar det som att de är systrar, men att den förstnämnda är äldre än den andra. Året är 1705, den förstnämnda är enligt uppgift sexton år, den andra systern kan vara så ung som elva år. -Är det rimligt att tro att en elvaåring (av adelssläkt) kan vara dopvittne?

2015-01-22, 22:07
Svar #13

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Dopvittnen kan ju benämnas lite olika under olika tider och i skilda socknar, t.ex. vittnen, testes eller faddrar.
I Slätthög finner jag under tidigt 1700-tal förkortningen comp.
Vad står det för?
 
Sylvia

2015-01-23, 08:11
Svar #14

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Det spanska ordet compadre betyder gudfar. Det kanske kan vara en ledtråd?

2015-01-23, 12:09
Svar #15

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Ja visst, tack Nils!
 
Lite senare igår kväll hamnade jag i Rydaholms sockens födelseböcker, och där fann jag i födelsenotiserna för samma tid, början av 1700-talet, något som jag tydde till född på nytt. Den gamla stilen är ibland svårläst, men jag kunde inte tolka uttrycket till något annat.  
Jag antog att det handlade om dopet, för datum efter de här orden var en eller ett par dagar efter födelsen.
Så småningom övergick prästen (eller ny präst?) till latin, och jo minsann, där stod renatus för gossebarnen och renata för flickebarnen, vilket ju betyder just född på nytt.
Jag har under årens lopp studerat åtskilliga församlingars ministerialböcker man aldrig stött på detta förut att dopet ses som en pånyttfödelse.
 
Har någon annan gjort det och i så fall var?
 
Sylvia

2015-01-23, 12:24
Svar #16

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Dop refererades ofta till som den andra födelsen i religiös kontext under 1600-talet och i början av 1700-talet, vilket skulle kunna förklara ministerialbokens lite överraskande formulering.

2015-01-23, 13:28
Svar #17

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Renatus/renata är vanligt förekommande i äldre dopböcker. Dopet är den ceremoni där man blir född på nytt och inlemmad i Kristi kropp = man upptas i den kristna gemenskapen (församlingen). (Dopets avsikt är alltså inte att ge barnet ett namn.) Den religiösa innebörden av dopet var säkert självklar för dåtidens människor här i landet som levde i den luthersk kristna föreställningsvärlden.
 
Compater: ...Ordet är en översättning av mlat. compater, av com-, tillsammans med, jämte, o. pater (se FADER). Denna benämning som närmast syftar på det med föräldrarna delade föräldraskapet, inbegrep äv. tanken på den andliga släktskap som förr ansågs medfölja fadderskapet...
Se SAOB Fadder http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/65/203.html
 
Hälsningar
Irene

2015-01-23, 17:52
Svar #18

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Så mycken kunskap det finns på detta forum! Tack ni som har svarat!
 
Man kan undra om föreställningen om dopet som pånyttfödelse finns kvar ännu i
några trosriktningar.
 
Jag frågade en pingstvän, om deras vuxendop kan jämföras med att födas på nytt, men han menade att man föds på nytt den stund man tar emot Kristus som Frälsaren, och att dopet är en bekräftelse på detta.
 
Ja, nya svar ger nya frågor!
 
Vänligen,
Sylvia

2015-01-23, 18:27
Svar #19

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Självklart finns föreställningen om dopet som pånyttfödelse kvar!
Så ser man inom  t ex Svenska kyrkan fortfarande på dopet!
 
Det heliga dopet är ingången till hela det kristna livet, porten till livet
i Anden (vitae spiritualis ianua) och dörren som ger tillträde till de andra  
sakramenten. Genom dopet befrias vi från synden och föds på nytt som
Guds barn, vi blir Kristi lemmar, inlemmas i Kyrkan. Dopet är pånyttfödelsens sakrament genom vatten och ord.http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=652071
 
Hälsningar
Irene

2015-01-23, 22:26
Svar #20

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Tack Irene!
 
Så vackra ord man kan läsa på sidan du länkade till!
Man känner vördnad inför detta som ens förfäder har hållit så heligt.
 
Sylvia

2015-01-24, 05:46
Svar #21

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
God morgon, Sylvia! Dina iakttagelser kring nutida frikyrklighet överensstämmer ganska väl med vad som händer inom kyrkan senare under 1700-talet, d v s framför allt genom den första väckelsen i form av pietism. Även där är det den vuxna människans personliga omvändelse och inte dopet som är den stora pånyttfödelsen. Därför blir nog kyrkoboksnotiser av det här slaget ovanligare längre fram under seklet.  
 
Många hälsningar fr Göran

2015-01-24, 15:57
Svar #22

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
God middag, Göran, får jag väl säga, eftersom jag inte sett ditt inlägg förrän nu!
Undrar om du är en morgontidig fågel eller en sen nattuggla?
 
Så har vi hamnat i en intressant diskussion om religion, och det platsar väl på detta forum, eftersom man får alltmer förståelse för den tid ens förfäder levde i.
 
Vänliga hälsningar,  
Sylvia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna