ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frireligiösa väckelserörelser  (läst 2284 gånger)

2001-03-21, 09:03
läst 2284 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Under senare delen av 1800-talet och perioder framöver till 30- och 40-talen spreds frireligösa väckelserörelser till olika trakter i vårt land. På många håll drogs många människor med i dessa rörelser och det bildades församlingar och  bönehus. Det skapade ibland oro och problem i familjer där familjemedlemmar inte delade samma övertygelse. Ofta kan man se att det har kommit en karismatisk pastor som på kort tid lyckats få med sig människor för sin tro och som för lång tid framåt sätter prägel på familjer och en by.
 
Jag har nyligen hört talats om en pastor som på 20-30-talet? reste runt i östra Ångermanland och fick med sig många människor, främst kvinnor, som t.o.m. reste med honom i hans resor i landskapet för att sprida sitt budskap. Han kallades för mästaren från Anundsjö.
En annan känd pastor som tillbringade mycket tid i Ångermanland på 30-talet var en som hette Birger Tångström. Vem var han?
Det skulle vara roligt om någon känner till något om dessa personer och om företeelsen för övrigt. Tar tacksamt emot information!
 
Mvh Anita

2001-03-22, 16:52
Svar #1

Karin Jirénius

Hej!
Pröva att kontakta Föreningsarkivet i Västernorrland. De kan kanske ge besked.
Box 184  
871 24 Härnösand  
Tel: 0611 - 34 82 53  
Besöksadress: Nybrogatan 17  
 
Hälsningar
Karin

2001-03-23, 08:27
Svar #2

Anna Johansson

Tack Karin för tipset! Jag ska kontakta Föreningsarkivet.
 
Mvh Anita

2001-03-23, 08:32
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ursäkta, min väninna Anna brukar ibland använda min dator för frågor i AF, och hennes namn råkade komma in som avsändare. Men nu blir det rätt hoppas jag!

2002-05-11, 22:38
Svar #4

Marita Lindblom

Hejsan Anita!
 
Angående Birger Tångström, så var han min farfars bror.
 
Med vänliga hälsningar
 
Marita Lindblom (född Tångström)

2004-01-21, 13:31
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Finns det någon som känner till David Petander och hans gärning?  Har fått veta att David Petander var en präst i statskyrkan som hoppade av och skapade en egen form av teologisk rörelse, men jag känner inte till honom mera. Vem var David Petander och när levde han?
 
Mvh Anita

2004-01-21, 13:54
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Svensk rikskalender 1908 / 1908 står det:
Petander, David Emanuel,oteol.kand., e. o. prästman, f. 75; 06; adr. Ange.
Stode. Reg., r. 1. 4,210.
Med en vanlig sökmotor - www.google.se - går det att finna en mängd uppgifter om honom på nätet.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-21, 14:39
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Olle,
Jodå jag har sett att det finns en del böcker om honom, mest om hans teologi och predikningar o.s.v. Jag tänkte mest om det möjligtvis fanns någon som visste något om vem D.P var, levnadsförhållanden och liknande.
 
Mvh Anita

2004-01-21, 20:47
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Anita,
han är inte omnämnd i NE men i Lilla Uppslagsboken finns minsann en kort notis:
 
Petander, David, präst (1875-1914). Petander lämnade 1911 sin prästtjänst för att som vandrarpräst frambära ett huvudsakligen på Bergspredikan grundat, asketiskt färgat budskap om Guds rike. 1914 häktades han för ohörsamhet mot mobiliseringsorder.
 
En biografi finns: David Petander - en svensk Franciskus (red. Nils Tägt, Guteböcker AB, 1996).
Hälsar vänligen
Maud

2004-01-21, 21:42
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om man söker i Libris ges dessa ingångar på böcker som kan vara intressanta att studera:
 
1  Tägt, Nils, - David Petander - en svensk Franciskus : ...  1996  
   
2  Petander, David - David Petander : vandrarprästen, riksför...  1952  
   
3  Nygren, Hulda, - David Petander : hans liv och förkunnels...  1960  
 
4  Seger, Olof - David Petander : [vandrareprästen] : en ...  1942  
 
6  Seger, Olof, - David Petander : en skildring av hans va...  1929  
   
7  Jouvin, Maria, - David Petander : hans liv och hans lära 1921  
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-22, 01:41
Svar #10

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack snälla för detta. Jag har nyligen fått veta att det är min farmors syster Hulda Nygren som är författarinna till en av de ovanstående böckerna om David Petander. Hulda Nygrens författarskap var nytt för mig. Hon har skrivit ett flertal böcker och skrifter i teologiska spörsmål och en central figur i hennes liv och författarskap var David Petander.
 
Eftersom David Petander och hans budskap var helt okänd för mig tidigare, så skulle det vara intressant att få veta vad det var för en figur. Tyvärr verkar inte boken av Hulda Nygren finnas kvar att köpa, inte på de antikvariat som jag sökt ute på nätet i alla fall. Boken av Nils Tägt bör nog finnas  att låna.
 
Mvh Anita

2004-01-22, 19:07
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej igen Anita,
De böcker som finns i Libris finns åtminstone på KB. Troligen kan man också finna dem också på olika universitetsbibliotek och t o m länsbibliotek. Några kan Du säkerligen låna hem genom fjärrlån, om nu Ditt eget bibliotek inte har dem. Tala med bibliotekarien.
Själv blir jag många gånger förvånad vilka böcker man faktiskt kan få hemlån på.
Leve biblioteksväsendet!  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-22, 21:19
Svar #12

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ja, Olle jag har tänkt på samma sak. Jag är (nästan) säker på att biblioteket, via fjärrlån,  kan hjälpa mig med Hulda Nygrens bok i första hand. Det brukar inte var något större problem när det gäller inte alltför gamla böcker i de flesta fall. Jag var så inriktad på att försöka köpa den via antikvariat så biblioteket föll alldeles bort till att börja med. Jag har hittat ett par andra teologiska skrifter av Hulda Nygren via ett antikvariat i Småland, men jag är egentligen mest intresserad av boken om David Petander.
 
Tack i alla fall och jag håller helt med om att biblioteken är en fantastisk skatt!
 
Mvh Anita

2004-02-08, 16:52
Svar #13

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
I dessa tider då det skrivs mycket om vissa karismatiska religiösa ledare, påminns jag om att jag för en tid sedan fick ett mail. Personen som skrev berättade, att den karismatiske mästaren från Anundsjö, som jag skrev om i mitt första inlägg, hette Andersson. Han flyttade från Järvberget i Anundsjö till Värmland - Fryksdalen omkring 1930. Några av de kvinnor som var hans anhängare följde med honom dit. Han skriver också att rörelsen var mer fråga om en sexuell rörelse än en frireligiös sådan. Mästaren tillhörde inte någon församling och det fanns fler s.k. fribrytare tex Efraims söner som reste runt och samlade människor till bön. Dessa fria predikanter fick gå på klubben liksom luffarna d.v.s. gårdarna härbärgerade dem i tur och ordning.
 
Mvh Anita

2014-08-23, 16:28
Svar #14

Utloggad Kerstin Stefansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2014-09-08, 16:36
    • Visa profil
Frälsningsarmén i S:t Anna Skärgård, Östergötland.
1880-1890- talet, finns det  någon som hört talas om det.

2014-08-23, 21:13
Svar #15

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Någon frälsningsarmékår har aldrig funnits i S:t Annas skärgård. Men däremot har öarna med största sannolikhet besökts av frälsningssoldater, troligtvis vid flera tillfällen.  
 
Frälsningsarmén bedrev under många år något som kallades för skärgårdsmission. Syftet var att nå ut med sitt budskap även till befolkningen i skärgårdarna runt omkring i landet.
 
Kring 1890-talet ägde Frälsningsarmén tre fartyg med namn såsom Vestalen, Glory och Seger, vilka alla användes i skärgårdsmissionen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna