ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lutherska föreningar  (läst 1355 gånger)

2010-06-01, 22:12
läst 1355 gånger

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
I ett torp som en gång har tillhört min mans morfar har vi hittat ett antal tidskrifter från 1934. De heter Kretsblad för Västergötlands och Bohusläns Lutherska Kretsföreningar och D.U.F. Troligen gavs de ut en gång per vecka, och det står sextonde årgången, så tidskriften bör ha startat 1919.
Vet någon vad det kan ha varit för slags föreningar och vad D.U.F. står för?
 
Mvh/Sylvia

2010-06-01, 23:12
Svar #1

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil

2010-06-02, 21:20
Svar #2

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Intressant! Tack Bo!
Då kan man väl utgå ifrån att de här lutherska kretsföreningarna tillhörde Evangeliska Fosterlandsstiftelsen.
Men varför kallas de lutherska? Svenska kyrkan, Svenska Missionsförbundet och andra samfund var ju också protestantiska och alltså utgående från lutherska läran. Eller?
Sylvia

2010-06-03, 12:43
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Svenska kyrkan är evangelisk-luthersk, dvs att kyrkans lära vilar på Martin Luthers och de av hans efterföljande utvecklade teologiska tankarna - som Luther och hans efterföljande själva menade vara grundade i bibelordet förstås (i jämförelse med den katolska teologin). Evangeliska Fosterlandsstiftelsen bildades 1856 som ett organ för inre och yttre mission, utan att man hade för avsikt att bryta med Svenska kyrkan utan där skillnaden mot Svenska kyrkans traditionella utformning mer låg i former än i idéer. Svenska Missionsförbundet kan ses som en slags utbrytning ur EFS år 1878. Inom SMF har man aldrig kallat sig evangelisk-luthersk även om rötterna finns inom Svenska kyrkan och EFS.  
De flesta missionsföreningar och enskilda som tillhört eller varit anknutna EFS anslöt sig till SMF. De som blev kvar gjorde det främst för att de ville stå kvar på den evangelisk-lutherska bekännelsens grund. Det innebar att man allt mer betonade det lutherska. Missionsföreningarna kallades ofta för X-stads evangelisk-lutherska missionsförening el. dyl.  
EFS var i början en högreståndssammanslutning baserad i Stockholm. Problemet var hur man skulle hålla kontakt mellan den lokala nivån och den nationella. Då bildades kretsföreningar som med tiden fick en fastare form och inordnades i EFS-organisationen.
EFS historiska organisation är rätt komplicerad och lite svår att redogöra för. Det finns en hel del litteratur i ämnet om man vill fördjupa sig.

2010-06-03, 18:18
Svar #4

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Sylvia! Dessutom kan ordet protestantisk ibland få en litet väl oppositionell eller t o m aggressiv klang. Därför använder man exv gärna i Tyskland också just begreppet evangelisk-luthersk. Å andra sidan implicerar det att katolska kyrkan inte är evangelisk, d v s grundad i evangeliet.

2010-06-03, 22:35
Svar #5

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
De här svaren som jag har fått, tycker jag är typexempel på vad som kan hända när man frågar om en liten detalj som man ramlar på i sitt intresse för släkten och dess historia. Man väntar sig ett kort inlägg, och så har man fått veta svaret - tror man.
Men så händer det, som har hänt mig så många gånger förr, att man får svar som gör att man blir alltmer vetgirig och måste ta reda på mer.
Ditt svar Carl-Johan gör att jag vill sätta mig in mer i olika samfunds historia.
Och ditt svar Göran får mig att fundera över den terminologi som används inom teologin och kyrkohistorien.
Tack båda!
 
Sylvia

2010-06-04, 10:48
Svar #6

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Rekommenderar i så fall Sveriges kyrkohistoria som gavs ut i 8 delar mellan 1998 och 2005 och som ger vidare litteraturtips. Bör finnas på varje bibliotek.

2010-06-04, 20:28
Svar #7

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Hej igen, Sylvia! Jag känner som Du. På Anbytarforum får jag tillfälle att lära mig om dräktskick, fototekniker och dödsorsaker utan att behöva plöja igenom speciallitteratur. Många hälsningar/ forskarvännen Göran

2010-06-04, 22:27
Svar #8

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Tack och hälsningar till er båda igen!
Släktforskning innebär ju så otroligt mycket mer än bara förfädernas födelse-, vigsel- och dödsdata och -orter.
Ständigt får man öppna nya dörrar och ta in nya intryck.
 
Ett exempel på detta, när det gäller just religion, är när jag härom året fick reda på att en syssling till mig, bosatt i USA, tillhörde Unitarian Church. Jag trodde, eftersom ordet kommer av unity (= sammanhållning, enighet), att det handlade om en ekumenisk kyrka, alltså en enhetlig kyrka för människor av olika trosriktningar. Men för säkerhets skull tog jag reda på vad det var för kyrka, och fann då att det var något helt annat. En tydligen ganska udda kyrka som förnekar Guds treenighet.  
Sådana utvikningar från torra namn och siffror i genealogierna ger ju kött på benen och gör denna hobby så enormt intressant.
 
Ibland drar ju sådana här extra studier iväg väldigt långt; Sveriges kyrkohistoria i 8 delar!!! Låter jobbigt, men trots allt intressant!
Kanske inte nu i sommarens ljusa tid - men till hösten kanske....
 
Ja, så får man jobba vidare och drabbas av nya spörsmål! Undrar vilken kunskapsdörr som ska öppnas härnäst? Detta forum är fantastiskt!
Med vänlig hälsning,
Sylvia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna